200 darab hidrogénüzemű teherautót gyárt az MAN
Ez önmagában nem lenne nagy hír, de mivel az MAN korábban nem igazán látta életképesnek a hidrogénalapú teherfuvarozást - véleményük szerint egyelőre nincs elég zöld hidrogén, és ha a közeljövőben ez változna is, akkor azt azonnal felszippantanák más iparágak -, kifejezetten meglepő, hogy most 200 darab hidrogénüzemű teherautó legyártását tervezik. Ezekben nem üzemamanyagcella termeli az elektromos áramot a hajtást végző villanymotoroknak, hanem ugyanúgy belsőégésű motor égeti el a hidrogént, mint a dízelmotoros kamionokban. A jelenlegi szabályok szerint viszont ez is nulla károsanyag kibocsátású járműnek számít.
A MAN új hTGX teherautóiba a H45 jelzésű hidrogénüzemű motor kerül majd, ami nagyjából a márka B38-as dízelmotorjának átdolgozott változata, és a gyár meglévő nürnbergi üzemében készül majd. Várható teljesítménye 383 kW, csúcsnyomatéka 2500 Nm, 900 és 1300-as percenkénti főtengelyfordulat mellett.
Korábban a cég többször kifejtette, hogy ők az akkumulátoros elektromos járművekben hisznek igazán, de a vállalat nem zárkózik el a hidrogén üzemanyag használatával kapcsolatos fejlesztések elől sem. A hidrogén-hajtású teherautót kifejezetten nehéz terhek mozgatásához ajánlják, olyan helyeken, ahol nincs megfelelő elektromos töltőhálózat.
Jönnek az elektromos traktorok?
A villanyautók, elektromos teherautók, buszok mellett a traktorokat, munkagépeket is utolérte a villamosítás. Igaz, a több száz lóerős, egész nap a földeken dolgozó traktorok még valószínűleg jó ideig dízelmotorosok lesznek, de a kisebb gépek, főleg városi parkrendezéshez használt kommunális munkagépek már akár ma is életképesek lehetnek akkumulátoros elektromos hajtással. Pláne, ha városi szabályozás is előírja az elektromos munkagépek használatát. Pont ez a helyzet a Berkeley városában nemrég szolgálatba állt, Monarch villanytraktorral is, amit parkok karbantartásához használnak majd.
A Monarch MK-V elektromos traktor 70 lóerős, összkerék-hajtású. Van rajta szabványos konnektor is, így akár a mező közepén is lehet a segítségével flexelni, fúrni, hegeszteni. A gép a katalógus szerint akkumulátormérettől függően 7-14 órán keresztül munkaképes. Ha mégis hosszabbra nyúlna a munkanap, akkor lemerült lítiumion akkumulátorai könnyen, gyorsan frissekre cserélhetők. A Monarch MK-V vonzerejét az is növeli, hogy iszonyú mókásan néz ki.
Mindenki olcsó elektromos autóra vágyik, de ez most pont nem az
Sőt, inkább irgalmatlanul drága. Igaz, irgalmatlanul gyors is az Automobili Pininfarina Battista Reversario über-GT-je, ami 1,8 másodperc alatt gyorsul 0-100-ra, de a 0-200 sem tart őrjítően sokáig: azt 4,75 másodperc alatt futja meg. A világ egyik legdrágább villanyautója a Battista Anniversario - csupán öt, a vásárló igényeire szabott példány készült belőle, és 2,9 millió dollárért keltek el - alapjaira épült vadállat is különleges darab.
120 kWh-s, T-alakú, karbon házba rejtett lítiumion akkumulátora egyszerre négy villanymotort lát el energiával. Igen, mind a négy keréknek jut egy-egy motor, hogy tudja teljesíteni a fenti, földöntúli gyorsulást.
A modell áráról szemérmesen hallgatnak a hírek, de azt tudni lehet, hogy nem egy káposztásmegyeri lakótelep parkolójában kell majd keresni a szuper villanyautót, hiszen a tulajnak már van egy példánya a most készült járgány alapjául szolgáló Anniversario-ból is.
Mozgóképen így néz ki egymás mellett a két jószág: