Lettország áll az élen az európai legveszélyesebb sofőrök listáján A Vignetteswitzerland.com új tanulmánya részletesen feltárja az európai vezetők közlekedési magatartását, és rávilágít azokra az országokra, ahol a legkockázatosabb a közlekedés.
Európa legkockázatosabb sofőrjei: a tanulmány részletei
A tanulmány az Európai Bizottság hivatalos közúti halálozási statisztikáit és a Vias intézet E-Survey of Road Users' Attitudes (ESRA) felmérésének adatait vette figyelembe. A kutatás során összehasonlították az európai országok közlekedési magatartását, beleértve a közúti halálozási arányokat, az ittas vezetést, a gyorshajtást autópályákon, az fáradtan vezetést, a telefonhasználatot vezetés közben és a biztonsági öv használatának mellőzését.
A leginkább kockázatos országok rangsora
Íme az európai országok rangsora a legkockázatosabb vezetők szempontjából:
- Lettország: A lista élén áll, 75,83 pontot szerezve a kockázatossági skálán. Itt a legmagasabb a közúti halálozási arány (75 haláleset millió lakosra vetítve), és a vezetők 43,6%-a bevallotta, hogy kézben tartott telefont használt vezetés közben.
- Ausztria: A második helyen áll 73,33 ponttal. A sofőrök több mint egyötöde (22,1%) elismerte, hogy alkoholfogyasztás után vezetett, és 68,8% túllépte a sebességhatárokat az autópályákon.
- Görögország: A harmadik helyet foglalja el 70,00 ponttal. Ebben az országban a legmagasabb a biztonsági övet nem használók aránya (27,7%), és a vezetők jelentős része (41,1%) kézben tartott telefont használt vezetés közben.
- Luxemburg: A negyedik helyen található 65,83 ponttal. Itt a legmagasabb az alkoholfogyasztás után vezetők aránya (37,2%) és a gyorshajtás az autópályákon (79,3%) egész Európában.
- Finnország: Az ötödik helyen szerepel 65,00 ponttal. Aggasztó, hogy a vezetők 44,4%-a kézben tartott telefonon beszél vezetés közben – ez a legmagasabb arány a vizsgált országok között.
A legbiztonságosabb ország
Ezzel szemben az Egyesült Királyság bizonyult a legbiztonságosabb vezetési nemzetnek Európában, rendkívül alacsony, mindössze 10,00 pontos kockázatossági mutatóval. Svédországban a legalacsonyabb a közúti halálozási arány Európában (mindössze 22 haláleset millió lakosra vetítve), amelyet szorosan követ az Egyesült Királyság 25 halálesettel millió lakosra vetítve – mindkettő jelentősen az európai átlag alatt van. Az Egyesült Királyságra vonatkozó statisztikák az European Commission elérhető adatai hiányában a brake.org.uk oldalról származnak.
Aggasztó tendenciák
Mattijs Wijnmalen, a Vignetteswitzerland.com vezérigazgatója a következőket fűzte hozzá a megállapításokhoz: „Eredményeink rávilágítanak az európai utakon tapasztalható aggasztó vezetési magatartásra. Lettország vezető pozíciója indexünkben a magas közúti halálozási arányok és a veszélyes vezetési szokások kombinációját tükrözi, amelyek minden közlekedőt veszélyeztetnek. Különösen riasztó, hogy olyan országokban, mint Luxemburg és Finnország – amelyek magas életszínvonalukról és infrastruktúrájukról ismertek –, rendkívül magas bizonyos veszélyes magatartások arányát látjuk. Luxemburgban a vezetők közel 40%-a elismeri, hogy alkoholfogyasztás után vezetett, míg Finnországban szinte minden második vezető kézben tartott telefont használ vezetés közben.”
Megjegyzés
Magyarország – ezek szerint – a középmezőnyben lehet. Egyfelől meglepő, hogy például Ausztriában rosszabb a helyzet mint nálunk, de ezt lehet, hogy boldog turistaként nem érzékelem. Másfelől pedig ez a tanulmány olyan mint a GDP: nem mindig tükrözi feltétlenül egy ország lakóinak életszínvonalát, főleg nem a közhangulatát. A módszertan megbízhatóságát illetően is vannak kétségeink: egy néptelen finn vidéki úton mobilozni valószínűleg jóval kevésbé rizikós dolog, mint mondjuk a német autópályán, 180-nál a belső sávban.
(A címlapfotó AI-generált illusztráció.)