A tinik sokkolásától és a csökkenő francia büntetéstől a párásodó ablakokig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Januártól enyhítenek a büntetésen a franciák

Franciaországban 2024. január 1-től az 5 km/h-nál kisebb sebességtúllépések már nem büntethetők pontlevonással, hanem csak pénzbírsággal. A francia belügyminiszter szerint a kisebb sebességtúllépések inkább figyelmetlenségből adódnak, mint szándékos szabálysértési kísérletből, tehát ez egy „józan ész” diktálta intézkedés.

Ezek a kisebb sebességtúllépések gyakran előfordulnak a mindennapokban. A Franceinfo olyan közlekedőknek tette fel a kérdést, mint Sandy, akit egy 30 km/h-s sebességkorlátozású úton villantott le egy sebességmérő kamera közvetlenül a marseille-i otthona mögött. „Kicsit bosszantó, hogy 32 km/h-s sebességgel haladva kapok egy büntetőcédulát és egy büntetőpontot. Őszintén szólva arra gondoltam, hogy 'ez szégyen'. Talán jobban is gyorsíthattam volna, és akkor legalább megérdemeltem volna a bírságot” – mondja ironikusan.

Benoît, egy másik autós szintén úgy véli, hogy „ez egy jó intézkedés [...], hogy van büntetés, ez a bírság, de nincs állandóan ez a nyomás a büntetőponton”. Benoît úgy jellemzi magát, mint aki rendszeresen részt vesz a pontgyűjtő tanfolyamon: „A forgalomban néha bonyolult lehet a sebességkorlátozás pontos betartása. Ezért sem gondolom, hogy 5 km/h-nál kevesebbet vezetni közveszélyes”.

Hamletet, aki autószerelőként dolgozik, rendszeresen villogtatja munkába menet ugyanez a radar, elmondása szerint gyakran fáradtság miatt. Már csak négy pontja van, és ha ez így folytatódik, azt kockáztatja, hogy elveszíti a jogosítványát és ezzel együtt a munkahelyét is. „Nem csinálok semmi veszélyeset, ha 2-3 km/h-val gyorsabban megyek” – mondja.

132042374 Tesla Alamy

De 1-2 km/h-ért nem veszítünk pontot, mondja Akim Benhamel közlekedésbiztonsági szakértő. „Emlékeztetnék arra, hogy amikor valakit 51 km/h-ért megbüntetnek, a radar 56 km/h-nál villogott. Ez 5 km/h-s hibahatár” – mutat rá. A pontvisszaszerző tanfolyamok oktatója számára rossz ötlet, hogy a kisebb sebességtúllépésekért többé nem vonnak le pontokat.

„Ami engem aggaszt, az az, hogy az emberek azt mondják majd magukban: „mivel már nem lehet pontokat levonni, növeljük a sebességet”. Ha pedig növeljük a sebességet, akkor növeljük az ütközések erejét. Attól tartok, hogy a balesetek száma valószínűleg növekedni fog” – mondja Akim. A pontvisszaszerző tanfolyam vezetője arra figyelmeztet, hogy már 1 km/h-val több sebesség is hatással lehet egy ütközésre, ami komolyabb károkkal és sérülésekkel járhat.

Ne sokkolj! A tinédzsert nem érdekli

A sokkoló taktika nem működik, ha a fiatal férfiakat a közlekedésbiztonságra akarják tanítani – írja oldalán az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council, ETSC) a RAC Foundation nevű brit autóipari kutatószervezet legújabb tanulmányára hivatkozva. Ennek eredményei szerint a „sokkoló és megmondó” taktika alkalmazása, a tizenévesek vezetéssel kapcsolatos kockázatokra való tanítása során nem sokat javít a biztonságon, sőt, akár ronthat is a helyzeten.

A fiatalok „fenyegetéssel” és „félelemmel” való megszólítására tett hagyományos kísérletek a vezetés megkezdésekor tanúsított magatartásuk befolyásolására kontraproduktívak lehetnek, különösen a fiatal férfiak körében. Az ilyenek védekező vagy akár ellenséges reakciókat válthatnak ki. A fiatalok nagyobb valószínűséggel tapasztalnak optimista előítéletet saját képességeikkel és a kockázatnak való kitettségük mértékével kapcsolatban.

132042374 Tesla Alamy

Ahelyett, hogy a járművezetést megelőzően a rájuk leselkedő kockázatokról beszélnénk, jobb lenne interaktívabb megközelítés, ahol a közúti biztonsággal kapcsolatos tényeket osztanák meg, és a fiatal résztvevőket arra ösztönöznék, hogy maguk vonják le következtetéseiket arról, milyen a helyes vezetési magatartás – áll a kutatás összegzésében. Az iskoláskorú tinédzserek közlekedésbiztonsági oktatásának finomabbnak kell lennie és jobban figyelembe kell vennie a fiatal agyban végbemenő fiziológiai változásokat, valamint a fiatalok kockázathoz való hozzáállását.

A briteknél jelenleg egy DriveFit című 40 perces filmet vetítenek le a gyerekeknek az osztályteremben, melyet 45 perces online workshop követ a film bemutatását követő két héten belül. A film talk-show-szerű interjúformátumot alkalmaz, melyben szakértő vendégek adnak tájékoztatást, bemutatókat és tippeket arról, hogy a fiatalok hogyan tudják a legjobban kezelni a vezetni tanulás folyamatát, valamint hogyan lehet visszaszorítani a gyorshajtással, fáradtsággal, mobiltelefon-használattal és ittas vezetéssel kapcsolatos kockázatos vezetési magatartásformákat. A filmet követő online workshop arra ösztönzi a résztvevőket, hogy emlékezzenek a filmre, és a saját személyes helyzetükre vonatkozó tanulságokat vonják le belőle.

Nagy-Britanniában a 17-24 év közötti fiatal járművezetők az összes halálos és súlyosan sérült ütközés 24 százalékában vesznek részt, annak ellenére, hogy az összes jogosítvánnyal rendelkezők jóval kisebb hányadát teszik ki (7%).

Vezető nélküli autók száguldozhatnak az Egyesült Királyság autópályáin 2026-tól

A vezető nélküli autók 2026 végére már egyes brit utakon közlekedhetnek – mondta a brit közlekedési miniszter a BBC-nek. Mark Harper azt is elmondta, hogy arra számít, hogy az 2026 végére az ilyen járművek tulajdonosai már úgy közlekedhetnek, hogy nem kell figyelniük, merre mennek. Kritikusok szerint azonban, ha a technológia nem áll készen, az súlyos baleseteket okozhat.

Harper a BBC Radio 4 Today műsorában elmondta, hogy személyesen látta a technológia használatát Kaliforniában, és hozzátette, hogy szeretné, ha az emberek „bíznának” benne. „A jogszabály jelenleg a parlamenten megy keresztül, így remélhetőleg 2024 végéig át fogjuk vinni a parlamenten” – mondta a miniszter. „Valószínűleg már 2026-ban elkezdhetjük a teljes önvezető képességekkel rendelkező autók egyes elemeinek bevezetését.” Hozzátette, hogy a biztonság továbbra is prioritást élvez. A technológiát „fokozatosan” fogják bevezetni, és az egyéneken múlik majd, hogy akarják-e használni.

„Rengeteg felhasználási lehetősége van, a legnyilvánvalóbb, hogy a közúti balesetek 88 százalékát valamilyen vezetői hiba okozza” – tette hozzá. „Az ilyen technológia valódi lehetőséget kínál arra, hogy ténylegesen javítsa az utak biztonságát, nem csak a járművezetők, nem csak az utasok, hanem más veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok – számára is, ezáltal valóban javítsa a közúti biztonságot, ami mindenki számára valódi nyereség.”

Míg az Egyesült Államokban és Kínában már több millió kilométert tettek meg a közutakon a teljesen automatizált járművek, az Egyesült Királyságban eddig óvatosan kezelték őket.

Egyes autómodellek úgynevezett vezetőtámogató technológiával vannak felszerelve, amely (ideális külső körülmények mellett) képes a jármű helyzetét a környező forgalomhoz igazítani és a megfelelő sávban tartani. Az emberi vezetőnek azonban mindig a kormányon kell tartania a kezét, és az utat kell figyelnie.

132042374 Tesla Alamy

A BBC műsora Charles Nolant, a Ford BlueCruise igazgatóját is megkérdezte a miniszter kijelentéseiről. Vajon az autonóm autó, mely a kocsmából hazavisz, csak egy fantázia? Az igazgató azt mondta, hogy a technológia „most még biztosan nem áll rendelkezésre”, vagyis „szerintem még van hová fejlődnünk”. Hozzátette, hogy véleménye szerint „a technológiának fejlődnie kell, a szoftvernek is fejlődnie kell, és a szabályozásnak is fejlődnie kell”, majd az utolsó lépés az, hogy az ügyfelek is megbízzanak a rendszerben.

Trükkök az autó páramentesítésére – nem szükséges felpörgetni a fűtést

Minden évben... a sofőröket a hideg és nedves évszakban a bepárásodott ablakok bosszantják. A tényleg autóklubként működő német ADAC tippeket ad, hogy mi segíthet és hogyan előzhető meg a párásodás.

Az ablakok azért párásodnak be, mert a nedves, meleg levegő lecsapódik a hideg üvegen. Ezt legjobban a fűtéssel lehet ellensúlyozni. A sofőröknek ezért be kell kapcsolniuk a fűtést, és a ventilátort a szélvédőre kell irányítaniuk. Fontos: Manapság sok autóban van automata légkondicionáló. Ez azt jelenti, hogy a hőmérsékletet nem kell a legmagasabb fokozatra állítani. Ez egyrészt nem melegíti fel gyorsabban a járművet, viszont ha a szabályzó véletlenül így marad, a kocsi túlfűti a belteret, a vezető visszatekeri a klímát, a fűtés a lehűlésig teljesen kikapcsol – és az ablakok ismét bepárásodnak. Ez komoly biztonsági kockázatot jelent, különösen vezetés közben. A kézi hőmérséklet-szabályozással rendelkező járművekben viszont célszerű az utazás kezdetén a teljes fűtési teljesítményt bekapcsolni, majd lejjebb venni.

132042374 Tesla Alamy

Általános szabályként az ADAC azt ajánlja, hogy télen mindig hagyjuk bekapcsolva a fűtést és a ventilátort mérsékelt hőmérsékleten (körülbelül 22 Celsius-fok), és a légáramlás legalább egy részét mindig az első és az oldalablakok felé irányítsuk. Az automata klímaberendezést szintén nem praktikus télen sem kikapcsolni, ugyanis segít a levegő páramentesítésében, és így megakadályozza a párásodást.

Ha az ablakok erősen bepárásodtak, tiszta ruhával vagy szivaccsal is meg lehet szárítani őket. Fontos, hogy ezt csak álló járműben és soha ne vezetés közben tegyük!

További ADAC-tippek a párásodás elkerülésére:

  • A tiszta ablakok kevésbé párásodnak. Az üvegfelületek belsejét rendszeresen tisztítsd meg üvegtisztítóval!
  • Csökkentsd a nedvességet az autóban! A havat le kell verni a kabátról és a cipőről, mielőtt beszállsz az autóba, és a nedves ruházatot nem szabad hosszú ideig az autóban hagyni.
  • Rendszeresen ellenőrizd a tömítéseket! Az ajtótömítéseknek távol kell tartaniuk a nedvességet az autó belsejétől. Még egy kis hiba is elég ahhoz, hogy a nedvesség behatoljon. Az egyetlen megoldás a cseréjük.
  • Cseréld az utastéri pollenszűrőt! Ha az utastéri légszűrő eltömődött, az csökkenti a levegő keringését az autóban. Ennek következtében hosszú távon több nedvesség gyűlik össze a belső térben.
  • Ha lehet, olyan kocsid legyen, amiben van elektromos szélvédőfűtés!

Képek: ADAC, BBC, ETSC, Franceinfo

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ