Januártól enyhítenek a büntetésen a franciák
Franciaországban 2024. január 1-től az 5 km/h-nál kisebb sebességtúllépések már nem büntethetők pontlevonással, hanem csak pénzbírsággal. A francia belügyminiszter szerint a kisebb sebességtúllépések inkább figyelmetlenségből adódnak, mint szándékos szabálysértési kísérletből, tehát ez egy „józan ész” diktálta intézkedés.
Ezek a kisebb sebességtúllépések gyakran előfordulnak a mindennapokban. A Franceinfo olyan közlekedőknek tette fel a kérdést, mint Sandy, akit egy 30 km/h-s sebességkorlátozású úton villantott le egy sebességmérő kamera közvetlenül a marseille-i otthona mögött. „Kicsit bosszantó, hogy 32 km/h-s sebességgel haladva kapok egy büntetőcédulát és egy büntetőpontot. Őszintén szólva arra gondoltam, hogy 'ez szégyen'. Talán jobban is gyorsíthattam volna, és akkor legalább megérdemeltem volna a bírságot” – mondja ironikusan.
Benoît, egy másik autós szintén úgy véli, hogy „ez egy jó intézkedés [...], hogy van büntetés, ez a bírság, de nincs állandóan ez a nyomás a büntetőponton”. Benoît úgy jellemzi magát, mint aki rendszeresen részt vesz a pontgyűjtő tanfolyamon: „A forgalomban néha bonyolult lehet a sebességkorlátozás pontos betartása. Ezért sem gondolom, hogy 5 km/h-nál kevesebbet vezetni közveszélyes”.
Hamletet, aki autószerelőként dolgozik, rendszeresen villogtatja munkába menet ugyanez a radar, elmondása szerint gyakran fáradtság miatt. Már csak négy pontja van, és ha ez így folytatódik, azt kockáztatja, hogy elveszíti a jogosítványát és ezzel együtt a munkahelyét is. „Nem csinálok semmi veszélyeset, ha 2-3 km/h-val gyorsabban megyek” – mondja.
De 1-2 km/h-ért nem veszítünk pontot, mondja Akim Benhamel közlekedésbiztonsági szakértő. „Emlékeztetnék arra, hogy amikor valakit 51 km/h-ért megbüntetnek, a radar 56 km/h-nál villogott. Ez 5 km/h-s hibahatár” – mutat rá. A pontvisszaszerző tanfolyamok oktatója számára rossz ötlet, hogy a kisebb sebességtúllépésekért többé nem vonnak le pontokat.
„Ami engem aggaszt, az az, hogy az emberek azt mondják majd magukban: „mivel már nem lehet pontokat levonni, növeljük a sebességet”. Ha pedig növeljük a sebességet, akkor növeljük az ütközések erejét. Attól tartok, hogy a balesetek száma valószínűleg növekedni fog” – mondja Akim. A pontvisszaszerző tanfolyam vezetője arra figyelmeztet, hogy már 1 km/h-val több sebesség is hatással lehet egy ütközésre, ami komolyabb károkkal és sérülésekkel járhat.
Ne sokkolj! A tinédzsert nem érdekli
A sokkoló taktika nem működik, ha a fiatal férfiakat a közlekedésbiztonságra akarják tanítani – írja oldalán az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council, ETSC) a RAC Foundation nevű brit autóipari kutatószervezet legújabb tanulmányára hivatkozva. Ennek eredményei szerint a „sokkoló és megmondó” taktika alkalmazása, a tizenévesek vezetéssel kapcsolatos kockázatokra való tanítása során nem sokat javít a biztonságon, sőt, akár ronthat is a helyzeten.
A fiatalok „fenyegetéssel” és „félelemmel” való megszólítására tett hagyományos kísérletek a vezetés megkezdésekor tanúsított magatartásuk befolyásolására kontraproduktívak lehetnek, különösen a fiatal férfiak körében. Az ilyenek védekező vagy akár ellenséges reakciókat válthatnak ki. A fiatalok nagyobb valószínűséggel tapasztalnak optimista előítéletet saját képességeikkel és a kockázatnak való kitettségük mértékével kapcsolatban.
Ahelyett, hogy a járművezetést megelőzően a rájuk leselkedő kockázatokról beszélnénk, jobb lenne interaktívabb megközelítés, ahol a közúti biztonsággal kapcsolatos tényeket osztanák meg, és a fiatal résztvevőket arra ösztönöznék, hogy maguk vonják le következtetéseiket arról, milyen a helyes vezetési magatartás – áll a kutatás összegzésében. Az iskoláskorú tinédzserek közlekedésbiztonsági oktatásának finomabbnak kell lennie és jobban figyelembe kell vennie a fiatal agyban végbemenő fiziológiai változásokat, valamint a fiatalok kockázathoz való hozzáállását.
A briteknél jelenleg egy DriveFit című 40 perces filmet vetítenek le a gyerekeknek az osztályteremben, melyet 45 perces online workshop követ a film bemutatását követő két héten belül. A film talk-show-szerű interjúformátumot alkalmaz, melyben szakértő vendégek adnak tájékoztatást, bemutatókat és tippeket arról, hogy a fiatalok hogyan tudják a legjobban kezelni a vezetni tanulás folyamatát, valamint hogyan lehet visszaszorítani a gyorshajtással, fáradtsággal, mobiltelefon-használattal és ittas vezetéssel kapcsolatos kockázatos vezetési magatartásformákat. A filmet követő online workshop arra ösztönzi a résztvevőket, hogy emlékezzenek a filmre, és a saját személyes helyzetükre vonatkozó tanulságokat vonják le belőle.
Nagy-Britanniában a 17-24 év közötti fiatal járművezetők az összes halálos és súlyosan sérült ütközés 24 százalékában vesznek részt, annak ellenére, hogy az összes jogosítvánnyal rendelkezők jóval kisebb hányadát teszik ki (7%).
Vezető nélküli autók száguldozhatnak az Egyesült Királyság autópályáin 2026-tól
A vezető nélküli autók 2026 végére már egyes brit utakon közlekedhetnek – mondta a brit közlekedési miniszter a BBC-nek. Mark Harper azt is elmondta, hogy arra számít, hogy az 2026 végére az ilyen járművek tulajdonosai már úgy közlekedhetnek, hogy nem kell figyelniük, merre mennek. Kritikusok szerint azonban, ha a technológia nem áll készen, az súlyos baleseteket okozhat.
Harper a BBC Radio 4 Today műsorában elmondta, hogy személyesen látta a technológia használatát Kaliforniában, és hozzátette, hogy szeretné, ha az emberek „bíznának” benne. „A jogszabály jelenleg a parlamenten megy keresztül, így remélhetőleg 2024 végéig át fogjuk vinni a parlamenten” – mondta a miniszter. „Valószínűleg már 2026-ban elkezdhetjük a teljes önvezető képességekkel rendelkező autók egyes elemeinek bevezetését.” Hozzátette, hogy a biztonság továbbra is prioritást élvez. A technológiát „fokozatosan” fogják bevezetni, és az egyéneken múlik majd, hogy akarják-e használni.
„Rengeteg felhasználási lehetősége van, a legnyilvánvalóbb, hogy a közúti balesetek 88 százalékát valamilyen vezetői hiba okozza” – tette hozzá. „Az ilyen technológia valódi lehetőséget kínál arra, hogy ténylegesen javítsa az utak biztonságát, nem csak a járművezetők, nem csak az utasok, hanem más veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, kerékpárosok – számára is, ezáltal valóban javítsa a közúti biztonságot, ami mindenki számára valódi nyereség.”
Míg az Egyesült Államokban és Kínában már több millió kilométert tettek meg a közutakon a teljesen automatizált járművek, az Egyesült Királyságban eddig óvatosan kezelték őket.
Egyes autómodellek úgynevezett vezetőtámogató technológiával vannak felszerelve, amely (ideális külső körülmények mellett) képes a jármű helyzetét a környező forgalomhoz igazítani és a megfelelő sávban tartani. Az emberi vezetőnek azonban mindig a kormányon kell tartania a kezét, és az utat kell figyelnie.
A BBC műsora Charles Nolant, a Ford BlueCruise igazgatóját is megkérdezte a miniszter kijelentéseiről. Vajon az autonóm autó, mely a kocsmából hazavisz, csak egy fantázia? Az igazgató azt mondta, hogy a technológia „most még biztosan nem áll rendelkezésre”, vagyis „szerintem még van hová fejlődnünk”. Hozzátette, hogy véleménye szerint „a technológiának fejlődnie kell, a szoftvernek is fejlődnie kell, és a szabályozásnak is fejlődnie kell”, majd az utolsó lépés az, hogy az ügyfelek is megbízzanak a rendszerben.
Trükkök az autó páramentesítésére – nem szükséges felpörgetni a fűtést
Minden évben... a sofőröket a hideg és nedves évszakban a bepárásodott ablakok bosszantják. A tényleg autóklubként működő német ADAC tippeket ad, hogy mi segíthet és hogyan előzhető meg a párásodás.
Az ablakok azért párásodnak be, mert a nedves, meleg levegő lecsapódik a hideg üvegen. Ezt legjobban a fűtéssel lehet ellensúlyozni. A sofőröknek ezért be kell kapcsolniuk a fűtést, és a ventilátort a szélvédőre kell irányítaniuk. Fontos: Manapság sok autóban van automata légkondicionáló. Ez azt jelenti, hogy a hőmérsékletet nem kell a legmagasabb fokozatra állítani. Ez egyrészt nem melegíti fel gyorsabban a járművet, viszont ha a szabályzó véletlenül így marad, a kocsi túlfűti a belteret, a vezető visszatekeri a klímát, a fűtés a lehűlésig teljesen kikapcsol – és az ablakok ismét bepárásodnak. Ez komoly biztonsági kockázatot jelent, különösen vezetés közben. A kézi hőmérséklet-szabályozással rendelkező járművekben viszont célszerű az utazás kezdetén a teljes fűtési teljesítményt bekapcsolni, majd lejjebb venni.
Általános szabályként az ADAC azt ajánlja, hogy télen mindig hagyjuk bekapcsolva a fűtést és a ventilátort mérsékelt hőmérsékleten (körülbelül 22 Celsius-fok), és a légáramlás legalább egy részét mindig az első és az oldalablakok felé irányítsuk. Az automata klímaberendezést szintén nem praktikus télen sem kikapcsolni, ugyanis segít a levegő páramentesítésében, és így megakadályozza a párásodást.
Ha az ablakok erősen bepárásodtak, tiszta ruhával vagy szivaccsal is meg lehet szárítani őket. Fontos, hogy ezt csak álló járműben és soha ne vezetés közben tegyük!
További ADAC-tippek a párásodás elkerülésére:
- A tiszta ablakok kevésbé párásodnak. Az üvegfelületek belsejét rendszeresen tisztítsd meg üvegtisztítóval!
- Csökkentsd a nedvességet az autóban! A havat le kell verni a kabátról és a cipőről, mielőtt beszállsz az autóba, és a nedves ruházatot nem szabad hosszú ideig az autóban hagyni.
- Rendszeresen ellenőrizd a tömítéseket! Az ajtótömítéseknek távol kell tartaniuk a nedvességet az autó belsejétől. Még egy kis hiba is elég ahhoz, hogy a nedvesség behatoljon. Az egyetlen megoldás a cseréjük.
- Cseréld az utastéri pollenszűrőt! Ha az utastéri légszűrő eltömődött, az csökkenti a levegő keringését az autóban. Ennek következtében hosszú távon több nedvesség gyűlik össze a belső térben.
- Ha lehet, olyan kocsid legyen, amiben van elektromos szélvédőfűtés!
Képek: ADAC, BBC, ETSC, Franceinfo