Balesetet okoztak vele? Tiltsák be!
Amerika sok jó dolog mellett híres az extrém, nehezen érthető, távolról badarságnak tűnő törvényeiről is. Ezek többsége ósdi, ezeréves, mára elavult problémák kezelésére alakult ki, de úgy látszik, újakat is képesek alkotni, ha muszáj. A mostani az elektromos kerékpárok és robogók teljes tiltására jött létre. Szerencsére nem a teljes országra érvényes, csak egy apró dél-floridai szigetközösségben vezették be az elektromos kerékpárok és e-robogók tiltását.
Key Biscayne-ben az autók mellett a golfkocsik is nagy arányban vesznek részt a közlekedésben, és az elektromos kerékpárok is kedvelt közlekedési eszközök voltak. Egészen addig, amíg egy tragédia miatt nemkívánatos eszközökké váltak. Az ezt kiváltó balesetben egy 66 éves, világítás és sisak nélkül közlekedő, de hagyományos kerékpárt hajtó ember ütközött egy fiatal, edzésre igyekvő villanybiciklissel.
A rendőrségi szakértő ugyan véletlennek minősítette a balesetet, hiszen az elektromos biciklis nem látta a kivilágítatlan kerékpárost. Ennek ellenére a népharag a villanybicikli - szerencsére nem a 12 éves biciklis - ellen fordult. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a településen hosszú ideje problémát jelentettek a nagy tempóval és gyakran szabálytalanul közlekedő elektromos robogók, biciklik, így ez a baleset jó ok volt arra, hogy végleg betiltsák ezeket a mikromobilitási eszközöket.
A helyi lakosok egy része üdvözli a döntést, míg mások nehezményezik, hogy az autók alternatíváját jelentő, zöld közlekedési módokat tiltja a város vezetése. Egy helyi polgármesterjelölt pedig azt szeretné, ha a mikromobilitási eszközöket a szigeten megoldásának tekintenék, nem pedig problémának. Úgy véli, hogy az e-bringák segíthetnek csökkenteni a forgalmat és minden út, amelyet egy gyermek e-biciklivel tesz, megspórolja a szülő autóval megtett útját.
Tesla Cybertruck rendőrautó
Bár a Tesla furcsa, futurisztikus szörnyetege egyelőre csak az USA-ban kapható, és általában magánvásárlók próbálják bevinni a saját országukba. Már, ahol ez legális és ki lehet merészkedni a közútra is egy saválló acélból készült piramissal.
Van egy hely a világon, ahol viszont mindenféle különleges rendőrautó is megtalálható a flottában, főleg olyanok, amelyekről egy "normális" rendőrség csak álmodhat. Így nem meglepő, hogy a Dubai rendőrségnek már Tesla Cybetruck rendőrautója is van. Nemrég írtunk már átalakított, rendőrségi használatra alkalmas (?) Cybertruckról, de a Dubai-ban szolgálatba álló példány nem ilyen.
F**k Elon!
Nem mindenhol rajonganak ennyire a Tesla Cybertruckért, illetve a cégtulajdonos Elon Musk-ért. És mivel lehet a legjobban kimutatni az ellenszenvet? Nyilván fel kell festeni valahová valami frappáns üzenetet. Ezúttal nem a "Romanes eunt domus-ra" esett a választás, hanem valami sokkal egyszerűbbre, amit sikerült is helyesen felfesteni pár tucatnyi Cybertruckra, amelyek egy őrizet nélküli floridai parkolóban vártak sorsukra.
Valószínűleg ezeknek a példányoknak is volt már gazdájuk, csak a nemrég kiderült ablaktörlőmotor körüli problémák miatt nem kerültek még a vásárlókhoz. A festések látszólag nyomtalanul eltávolíthatók majd a karosszériáról, pedig még akár értéknövelő extra is lehetne belőle, kifejezetten ínyenc Tesla gyűjtők számára.
Jöhetnek a néma csendben repülő kompok
A szerény teljesítményű, szabadidős elektromos csónakok mellett lassan egy új hajótípusban is megjelenhet az elektromos hajtás: a kompokéban. Nem is akármilyenekben, hanem a szárnyashajó alapúakban.
A hagyományos V-alakú, vagy katamarán testű hajókhoz képest a szárnyashajók lényegesen kevesebb energiát használnak fel azonos távolság megtételéhez. Ezek nagyjából úgy működnek, mint egy repülőgép, csak itt a szárny a víz alatt helyezkedik el és a hajótestet emeli a levegőbe. Eközben a csökkent közegellenállás miatt a hagyományos hajók energiaigényének 20 százaléka is elég lehet a komp mozgatásához.
Több cég is érdekelt az elektromos-hajtású, szárnyashajó alapokra épülő kompokban, többek között a stockholmi székhelyű Candela, amely 2018 óta gyárt ilyen kishajókat. A legújabb modelljük a Candella P-12, amely már tesztköreit futja mielőtt munkába állna a világ egyik legtisztább vízű taván, az új-zélandi Manapōuri-tavon, ahol várhatóan évente 240 tonna CO2-kibocsátást spórolnak majd vele.
De nem ez a cég az egyetlen, az új-zélandi Vessev, aucklandi székhelyű startup is bejelentette, hogy sikeresen befejezte a VS-9 elektromos szárnyaskomp tesztjét. A VS-9-et legfeljebb kilenc utas szállítására tervezték, bár Vessev azt állítja, hogy sokkal nagyobb, 100 személyes szárnyas kompot is fejlesztenek, nagyobb üzemeltetők számára. A tesztidőszak alatt 25 csomós széllökésekkel és a méteres hullámokkal is sikeresen megbirkózott.
A kaliforniai San Francisco-i székhelyű elektromos hajókat gyártó Navier is a szintén a kereskedelmi komppiacot célozza meg első modelljével, a 2023-ban debütált Navier N30-cal. Kíváncsiak lennénk, a Balatonon hogy válnának be a csendes, gyors elektromos kompok.