Amikor új gumiabroncsot vásárolunk autónkhoz, gyakran feltűnik egy apró, de jellegzetes részlet: a gumi felületén található kis „szőrszálak". Az olasz Solo Motori utánajárt ennek a sokakat feszítő kérdésnek.
Mi a valóság a gumiabroncs „szőrszálairól"?
A rejtélyes „szőrszálak" kapcsán számos tévhit él a köztudatban. Mint a solomotori.it cikkében olvasható: „néhányan azt mondják, hogy céljuk az abroncs kopásának jelzése. Mások a zaj csökkentésére vagy az új gumiabroncs szellőzésének javítására tippelnek, de a valóság más, és az abroncs gyártásával van összefüggésben.
A valóság az, hogy ezek a kis szőrök nem egy céltudatos kialakítás részei, hanem „csak a gumi gyártása során fellépő technikai lépés eredményei".
Hogyan keletkeznek a szőrszálak a gyártás során?
Amikor gumiabroncsot gyártanak, először futófelület nélküli, sima alap készül, hasonlóan a Forma–1-es autók abroncsaihoz. A mintázat, azaz a futófelület barázdáinak kialakításához az abroncsot öntőformába kell préselni, levegő vagy – ami gyakoribb – forró víz segítségével.
Ez a technológia biztosítja, hogy a gumi az öntőforma minden zugába és résségébe behatoljon. Azonban ebben a folyamatban fennáll a megszoruló légbuborékok képződésének kockázata. Ennek elkerülése érdekében, valamint a gumi és az öntőforma közötti megfelelő tapadás biztosítása céljából elengedhetetlen a felesleges levegő kiengedése, hogy elkerüljük az új, eladásra kész gumiabroncs torzulásait.
Éppen ezért az öntőformát apró szellőzőnyílásokkal látják el, amelyeken keresztül a felesleges levegő távozik. Azonban ezen a nyíláson keresztül kis mennyiségű gumi is beszívódhat a levegővel együtt, és máris kész a „szőrszál”.
Fontos megjegyezni, hogy a „szőrszálak" miatt egyáltalán nem kell aggódni, ugyanis használat közben fokozatosan elkopnak és eltűnnek.
Összefoglalva tehát: ezeknek a „szőrszálaknak" nincs funkciójuk az abroncs mindennapi használata során. Ugyanakkor „jelenlétük jelezheti, hogy az abroncs új, vagy legalábbis keveset használt, annyira, hogy még megőrizte ezeket a gyártási hulladékokat". Vagyis, ha „szőröket" látunk egy gumiabroncson, az azt jelenti, hogy az még nem volt komoly igénybevételnek kitéve az utakon.