Kína betiltotta az autógyártók számára az „okos vezetés” és „autonóm vezetés” kifejezések használatát a járműreklámokban, miközben jelentősen megszigorítja az ilyen technológiák szoftverfrissítéseire vonatkozó szabályokat is. Ez a lépés – ahogy a Reuters is beszámol róla – közvetlenül egy halálos baleset után következett be, amely egy Xiaomi autóval történt márciusban.
A szigorítás lényege
A tiltást és a szigorításokat Kína Ipari és Informatikai Minisztériuma (MIIT) rendelte el, mintegy 60 autógyártó képviselőjével tartott találkozón közölve velük az új szabályokat. A minisztérium megerősítette a találkozó tényét, és tisztázta a februárban közzétett új követelményeket, amelyek az intelligens és csatlakoztatott járművek vezetéssel kapcsolatos, vezeték nélküli (over-the-air) technológiai frissítéseit érintik.
Okos vezetés, mint értékesítési érv a kínai autópiacon
Az elmúlt időszakban az autógyártók sietve vezettek be új, fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (ADAS) felszerelt modelleket, amelyekben az „okos vezetés” képességét kulcsfontosságú értékesítési érvként használták a rendkívül éles árharcban, amely immár harmadik éve zajlik a világ legnagyobb autópiacán. Például, ahogy a Reuters is említi, a BYD februárban legalább 21 olyan megfizethető modellt dobott piacra kevesebb mint 10 000 dolláros áron, amelyek ingyenes „okos vezetés” funkciókkal vannak felszerelve. Számos versenytárs, köztük a Leapmotor és a Toyota is hasonlóan cselekedett, megfizethető járműveket kínálva hasonló funkciókkal.
Szigorúbb előírások a szoftverfrissítések terén
Az új szabályok értelmében az autógyártók a jövőben szigorúbb előírásokkal szembesülnek a szoftverfrissítések terén is. Ahogy a Reuters értesült: „az autógyártók a továbbiakban nem tesztelhetik és javíthatják ADAS rendszereiket távoli szoftverfrissítéseken keresztül az ügyfeleknek már leszállított járműveken hatósági engedély nélkül.” Hozzáteszik: „Mostantól elegendő tesztet kell elvégezniük a megbízhatóság ellenőrzéséhez, és be kell szerezniük a hatóságok jóváhagyását az ilyen bevezetések előtt.”
A Xiaomi SU7 balesete: kiváltó ok a szigorítások mögött
A szigorítások mögött álló balesetben, amely a Xiaomi SU7 szedánját érintette, az előzetes megállapítások szerint az autó kigyulladt, miután 97 km/h sebességgel beton útszéli oszlopnak ütközött, másodpercekkel azután, hogy a vezető átvette az irányítást a fejlett vezetéstámogató rendszertől (ADAS).
Szigorúbb büntetések és jogi következmények
Kína illetékes minisztériumának közlekedésbiztonsági kutatóközpontja a figyelmeztetett, hogy azok az autógyártók, melyek félrevezetik a fogyasztókat a vezetéstámogató funkciók kitalálásával vagy eltúlzásával a reklámokban, a kínai reklámtörvényre hivatkozva akár az eredeti reklámköltség öt-tízszeresének megfelelő bírsággal sújthatók, vagy akár a működési engedélyüket is visszavonhatják. Sőt,
„A vezetéstámogató funkciók hamis reklámozása büntetőjogi jogsértést is képezhet, ha súlyos következményeket okoz, például közlekedési baleseteket, amelyek áldozatokkal járnak”, hozzátéve, hogy az elkövetőket kevesebb mint két év börtönbüntetésre ítélhetik.
Az új szabályozás szélesebb kontextusa
Ez a szabályozói lépés szélesebb körű folyamat része, melynek során a kínai szabályozók szigorítják az elektromos járművek technológiáinak ellenőrzését, mivel az iparág a vártnál gyorsabban növekedett: az elektromos autók és hibridek értékesítése a tavalyi év végén meghaladta az összes jármű értékesítésének felét. Tehát ezt a döntéshozók ütemterve előtt érték el. A szabályozók emellett szigorítják az elektromosautó-akkumulátorok szabványait is, a tüzek és robbanások kockázatának csökkentése érdekében.
Az új szabályok hatása a kínai autóiparra
Elemzők és iparági források figyelmeztetnek, hogy a szigorúbb szabályozások növelhetik a költségeket és lassíthatják a technológiai fejlesztés ütemét. Ugyanakkor hozzáteszik, hogy mindez felgyorsíthatja a régóta esedékes konszolidációt Kína túlzsúfolt autóiparában, amely kapacitásproblémákkal küzd.