Akkumulátorcsere percek alatt
A Mitsubishi az Ample és a Yamato Transports vállalatokkal együttműködve új akkumulátorcserélő hálózatot hoz létre elektromos autók számára a japán piacon. A csereállomásokon a haszonjárművek is percek alatt tankolhatnak, illetve cserélhetnek akkumulátort.
A konzorcium többéves programba kezdett, amely keretében 150 cserélhető akkumulátoros, elektromos haszonjárművet és az ezeket ellátó, 14 darab moduláris, akkumulátorcserélő állomást telepítenek Tokióban. Ezeken a pontokon az „ötperces töltést” tervezik bemutatni, azzal a nem titkolt céllal, hogy a kereskedelmi flották rákapnak a dologra.
Egy Mitsubishi Fuso eCanter kaliberű teherautónak általában egy teljes éjszaka kell ahhoz, hogy AC töltőre csatlakoztatva feltöltse a lemerült akkumulátorát. Egyenáramú töltőn ez az idő két órára rövidül, ami még mindig lehet sok. Az akkumulátorcsere viszont percek alatt elvégezhető, minimumra csökkentve így a töltés miatti holtidőt.
A japán csereakku-rendszer kommunikációs anyagában egy emlékeink szerint korábban sosem említett extra lehetőség ötlete is felmerült. Eszerint a pótakkukban tárolt energia katasztrófahelyzetben akár a hálózatba is visszatáplálható, így egy akkucsere-állomás szükség esetén lokális vészgenerátorként használható.
Villanymoped, bicikliutakra tervezve
Bemutatkozott az Olto, az Infinite Machine második elektromos kétkerekű modellje, amely legálisan használhatja a biciklisávot. Legalábbis Amerikában. A frissen bemutatott járgány homlokegyenest eltérő koncepciót képvisel, mint a két évvel ezelőtt bemutatott Machine P1, ami akár 100 km/órás sebességre is képes. A mostani változat dizájnban nincs messze elődjétől, teljesítményben viszont annál inkább.
Ennél ugyanis a könnyű városi használhatóság volt a cél, így az új villanyrobogóval a legtöbb helyen legálisan lehet a kerékpársávokban is közlekedni.
Ez azt jelenti, hogy a jármű végsebessége 32 km/h, és funkcionális pedálokkal rendelkezik, amiket valószínűleg sosem fognak használni. Olyannyira, hogy ezeket úgy alkották meg, hogy vízszintes helyzetben rögzíthetők legyenek, ami megkönnyíti, hogy lábtartóként használják a pedált.
Akkumulátora 48 V-os, 25 Ah-s, 9 kg-ot nyomó csomag, 1,2 kWh kapacitással, ami állítólag 64 km-es valós hatótávhoz elegendő. Az akksi könnyen kivehető, az okos kialakításnak köszönhetően bármilyen irányban behelyezhető az akkumulátorrekeszbe, attól függően, hogy melyik oldalon áll a kerékpáros.
Lassan megfizethetővé válik az elektromos repülés
Volt idő, amikor a saját repülőgép egyértelműen jelezte, hogy nagyon gazdag vagy. De ez mára már nem feltétlenül van így, és ez a kompakt méretű, de nagy teljesítményű elektromos hajtási rendszerek elterjedésének köszönhető.
Egy elektromos kisrepülőhöz lassan olcsóbb hozzájutni, mint egy elektromos autóhoz. Persze mindez csak az ultralight kategóriában érvényes, amely az apró, egy utas szállítására alkalmas légi járműveket jelenti. Ráadásul ezek üzemeltetéséhez sok országban nem is szükséges igazi pilótaengedély.
Persze van néhány előírás, aminek meg kell felelni: a jármű például (amerikai előíráok szerint) nem lehet nehezebb 115 kilogrammnál, a csúcssebessége pedig 102 km/órában van meghatározva. Emellett tilos velük lakott terület felett és sötétedés után repülni. De ennyi az egész.
És hogy mekkora összegben kell gondolkodni, ha valaki villannyal repülne? A közel 8,2 méteres szárnyfesztávolságú Aerolite EV-103 22 kW-os csúcsteljesítményű villanymotort kapott, amivel elérhető a 102 km/órás sebesség. Az Aerolite EV-103 elektromos hajtáslánca különböző akkumulátor-beállításokkal rendelkezik, amelyek befolyásolják a repülési időt. Legalább két akkumulátorra van szükség a repülőgép működtetéséhez, amelyek 5,2 kWh kapacitás mellett 20 perces repülési időt nyújtanak.
Három vagy négy akkumulátor is felszerelhető a géptestre, így a repülési idő 30, illetve 40 percre növelhető, 65-72 km/órás utazósebesség mellett. A 2,6 kWh-s akkumulátorok mindegyike 16 kg-ot nyom, és egyenként kivehetők, de akár a repülőgépben is tölthetők, ha nem sürgős a tankolás.
A repülőgép kapható otthon összeszerelhető készletként, és már összeszerelt változatban is. Utóbbi mindennel együtt 32 és 39 ezer dollár (11-13,6 millió forint) közötti áron kapható, az akkumulátorok számától függően.