A közlekedésben résztvevőkkel kapcsolatban számos sztereotípia él: milyenek a BMW-sek, hogyan vezetnek a szőke nők, a fiatalok vagy az idősek. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint önmagában a sztereotípiák nem feltétlenül károsak, sőt, hasznosak is lehetnek, segíthetnek a tájékozódásban és a tipikus veszélyhelyzetekre való felkészülésben.
Mikor válnak károssá a közlekedési sztereotípiák?
Ha túl nagy jelentőséget tulajdonítunk nekik, és csak ezek alapján ítélkezünk másokról. Ilyen attitűddel közlekedve egy idő után magunk is ezeknek megfelelően viselkedünk majd másokkal szemben, akár olyanokkal is, akik nem felelnek meg a róluk kialakított képnek.
Előítéleteinkre alapozott viselkedésünk akár meg is erősítheti a másikban azt a képet, amit elképzeltünk róla. Könnyebb a sztereotípiákba kapaszkodni, mint elismerni, hogy a másik adott esetben ügyesebben manőverezett.
Mit mutat a gyakorlat a női sofőrökről?
Csörgő László, a DrivingCamp vezető trénere szerint a női sofőrökkel kapcsolatos sztereotípiák sem állják ki a gyakorlat próbáját. Míg a férfiak szeretik feszegetni a határaikat és versengők, Zerkovitz szerint a hölgyek sokkal inkább eszköznek tekintik az autót, mint a férfiak, akik számára az sokszor inkább státusszimbólum.
Ebből adódóan a hölgyek számára fontosabb a biztonság, mint hogy mindenkit maguk mögé utasítsanak.
A kommunikáció fontossága a közlekedésben
Csörgő és Zerkovitz egyaránt hangsúlyozta: a sztereotípiák túlértékelése és az azokon alapuló döntések helyett kommunikálni kellene a közlekedőknek egymással.
Csörgő László kiemelte, hogy a sofőr idegállapota a kormányon, a gáz- és fékpedálon keresztül „átragad az autóra is", és az ingerült, kapkodó sofőröktől érdemes távolságot tartani, függetlenül attól, milyen autójuk van. Ha valaki például figyelmét elvonja az okostelefonja, jobb óvatosan közlekedni és nagyobb távolságot tartani tőle.
Korosztályos különbségek a vezetésben
Tény, hogy a vezetési képesség az idő múlásával megváltozik, különösen 75-80 év felett. Azonban ez sem szabad általánosítani, hiszen sok idős ember biztonságosan vezet, és vannak fiatalok is, akik nem. A statisztikák szerint az idősek arányaiban kevesebb balesetet okoznak, mint a fiatalok, aminek okai a nagyobb rutin, a tapasztalat és az erősebb önkritika.
Zerkovitz Dávid „önző, élményközpontú vezetőknek" nevezte azokat a döntően fiatal sofőröket, akik nem tűrnek semmilyen korlátozást, és csak az a fontos számukra, hogy átélhessék a vágyott vezetési élményt. Csörgő László szerint őket is rá lehet ébreszteni tréningen, hogy a szabályos és biztonságos vezetés is lehet élménydús.
Az önkritika hiánya a közlekedésben
Miközben a legtöbben kritikusak mások vezetési stílusával szemben, önmagukkal szemben már nem ilyen kritikusak a közlekedők. Zerkovitz szerint hasznos lenne minden veszélyes helyzet után magunkba nézni és végiggondolni a saját szerepünket és felelősségünket.
„Legalább magunkhoz legyünk őszinték!" – hangsúlyozza a szakértő. Ritkán fordul elő, hogy egy veszélyhelyzetért csak egy valaki okolható.
Bővebben a KTI közlekedésbiztonsági weboldalán itt .
A cikkükből még megtudhatod:
- Milyen további sztereotípiák élnek a közlekedésben résztvevőkkel kapcsolatban
- Hogyan erősítik meg a közlekedési konfliktusok a résztvevők egymásról kialakított sztereotípiáit
- Hogyan szocializálódtak másképp a mai fiatalok, és miért nem veszik észre, hány hibájuk következményét védik ki a többiek
- Milyen szerepe van a család hozzáállásának és visszajelzésének a közlekedésben
- Miért nehéz, de fontos felhívni az idős családtagok figyelmét arra, hogy már ne vezessenek
- Hogyan lehet párhuzamot vonni a hétköznapi nehézségek és a vezetés közbeni képességek változása között
- Miért érdemes utólag végiggondolni a veszélyhelyzeteket és a saját szerepünket bennük