Házhoz jön a töltő
A Komatsu és a Dimaag érdekes koncepcióval jelentkezett: a négykerék-hajtású, terepen is bevethető, megawattos elektromos töltővel, amelyet elektromos építőipari berendezések töltésére terveztek.
Az építőiparban is egyre népszerűbbek a csendes üzemű, károsanyag-kibocsátás nélküli elektromos munkagépek. De tölteni nem mindig egyszerű ezeket a jellemzően nagy teljesítményű és fogyasztású gépeket. Vagy nincs megfelelő infrastruktúra, vagy a gépek mozgatása, töltőpontra szállítása okoz komoly logisztikai problémákat.
Erre a nehézségre jelenthet megoldást a két cég közös terméke, az akár 6MW teljesítményre is képes, önjáró töltőállomás, amely házhoz viszi az elektromos energiát. A nagy teljesítményű egyenáramú gyorstöltésen kívül csepegtető, lassú töltésre is alkalmas gép 295 kWh-s akkumulátorcsomagot kapott és egyszerre 6 darab, 1 MW-os töltőpont használható rajta.
Annak érdekében, hogy bárhol és bármikor bevethető legyen, a gépet masszív AT gumiabroncsokkal, összkerék-hajtással és négykerék-kormányzással szerelték fel, így szűk helyeken és egyenetlen terepen is elboldogul. Mozgatásáról négy villanymotor gondoskodik, legnagyobb teljesítménye 279 lóerő, legnagyobb sebessége pedig 35 km/óra.
Irány a Hold!
Klasszikus sci-fi téma, hogy az emberiség bányászati tevékenységének kiterjesztése más égitestekre is. Ha a realitás irányából vizsgáljuk ennek lehetőségét, kezdetnek adja magát a Hold, ahol jelentős mennyiségű héliumot lehetne bányászni.
Aki pedig szeretne munkagépet eladni a Holdra, annak már most érdemes nekilátni a fejlesztésnek. Így tett a Vermeer is, és bemutatták az Interlune kotrógép életnagyságú prototípusát. Ez egy olyan munkagép, amely óránként 100 tonna követ képes feldolgozni, hogy értékes héliumot nyerjen ki belőle, miközben a Hold felszínén araszol.
Mivel a Hold híján van a belsőégésű motorok üzemeltetéséhez nélkülözhetetlen oxigénnek, egyértelmű, hogy a holdi bányászathoz elektromos munkagépekre lesz szükség. Ezek töltésére pedig értelemszeren napelemeket lehet használni.
De ez még nem minden, van még néhány nehézség, amit le kell küzdeni. Például a Holdon a hőmérséklet széles határok között mozog, nappal akár 110 fok is lehet, míg éjjel a mínusz 170 fok sem ritka. Az ilyen környezetben életben maradó elektromos építőipari gépek fejlesztése egyáltalán nem könnyű feladat.
Villanybringa lustáknak
A Trek szakítva a korábbi stratégiájával, bemutatta az FX+ 1-et, az első, gázkarral felszerelt elektromos kerékpárját. A korábban csak pedálrásegítéses elektromos kerékpárokat gyártó cég a piaci igények változására reagált az újítással és az eladások növekedését várják a gázkartól.
De miért annyira különleges dolog a gázkar? Mert az ezzel felszerelt bringákon nem kell tekerni a haladáshoz, elég a gázt húzni és a bringa motorkerékpár üzemben működtethető.
Az FX+1 hibrid e-kerékpár, amelyet városi ingázásra, szabadidős kerékpározásra és könnyű terepjáró kalandokra terveztek. Hajtásáról 500 wattos agymotor gondoskodik, amely 60 Nm csúcsnyomaték leadására képes. A motort 540 Wh-s akkumulátor látja el energiával, és durván 50 mérföldes hatótáv megtételéhez elegendő energia tárolható benne. A vásárlók kétféle változat közül választhatnak, az egyik 32, a másik 45 km/h csúcssebességre képes.
Az FX+ 1 alumínium vázat kapott, 27,5 hüvelykes kerekeken gurul, és beépített első és hátsó lámpákkal, valamint féklámpa és irányjelző funkciókkal is rendelkezik. A Trek azt is állítja, hogy ha az akkumulátor 0 százalékra merül, még akkor is van benne annyi energia, hogy további három órán át működtesse a kerékpár lámpáit.