A levegő nélküli gumiabroncs koncepciója újra és újra megjelenik a gumigyártók közleményeiben már évtizedek óta. Léteznek is ilyen termékek, speciális járművekre, de közúton nagyon ritkán láthatunk nem fúvott, de nem is tömör gumikat. Nem csoda hát, hogy megmegörültem, amikor Belgiumban találkoztam egy ilyen szettet viselő járművel, és már kaptam is elő a telefont pár kattintásra!
Oké, megítélés kérdése, hogy mennyire jármű valójában egy ilyen kosaras emelő (sokkal viccesebb angol nevén "cherry picker", cseresznyeszedő), de mivel a belga hatóságok még rendszámot is adtak ki rá, én elfogadtam járműnek.
Semmilyen feliratot nem találtam a kerekeken, fogalmam sincs, ki gyárthatta ezeket és mennyibe kerülhet egy ilyen gumi. Amit viszont sikerült kiderítenem: a Michelinnek X Tweel márkanév alatt van hasonló, defekt- és légmentes gumiabroncsa, amit kis munkagépekre, ATV-kre, egyéb fura, nem annyira közúti és nem annyira járművekhez kínálnak. 14 collos méretben egy ilyen gumi (nem garnitúra: egy darab!) ára kilencszáz dollár körüli összegbe, bő 300 ezer forintba kerül.
A légmentes gumik érdekes, bizonyos felhasználási területeken talán hasznos tárgyak, de egy olyan hétköznapi közúti járművön, mint egy autó, jóval több lenne a hátrányuk, mint az előnyük. Jól hangzik, hogy egy ilyen abronccsal nem lehet defektet kapni, de a légmentes gumik sokkal nehezebbek, mint a fúvottak, ami sem a menetkomfortra, sem a gördülési zajra, sem a fogyasztásra sincs jótékony hatással és a gyártási költséget, tehát az árat is megdobja. Ha egy ilyen gumi futófelülete elkopik, sokkal több hulladék keletkezik, mint egy lefutott fúvott gumi esetében. Nem túl valószínű tehát, hogy a cherry pickereknél sokkal gyorsabb járműveken is megjelennének ezek a gumik a belátható jövőben.