A gyorshajtás pszichológiai okaitól a betegen vezetésig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Négy ok, amiért a pszichológusok szerint gyorshajtásba keveredhetsz

A gyorshajtás általánosságban is csábító lehet; az emberek számos okból lépik túl az előírt sebességhatárokat, nem csak azért, mert késnek. A The Conversation magazin pszichológusok segítségével gyűjtötte össze a legfontosabb okokat és tanácsokat.

1. Csak hiszed, hogy gyorsabban odaérsz

Talán az egyik legnagyobb mítosz a gyorshajtással kapcsolatban, hogy rengeteg időt spórolsz vele. Valójában a sofőrök túlbecsülik, hogy mennyi időt takarítanak meg a gyorsabb vezetéssel. Egy vizsgálat során, amelyben GPS-rendszereket szereltek fel a résztvevők autóira, a sofőrök átlagosan két perc (!) utazási időt takarítottak meg hetente azzal, hogy gyorsabban hajtottak a megengedettnél.

2. A gyorshajtók gyakran eleve kockázatvállalásra hajlamosabb személyiségek

Egyes járművezetők nagyobb valószínűséggel száguldoznak, mint mások. A visszaesők nagyobb valószínűséggel férfiak, fiatalabbak vagy korábban balesetben érintettek. Azok a járművezetők, akik hajlamosak az impulzusok hatására cselekedni, és változatos „izgalmas” élményeket keresnek, vagy azok, akik hamarabb dühbe gurulnak vagy agresszívak, szintén nagyobb valószínűséggel száguldoznak. Ez azért van így, mert ezek a személyiségjegyek általában véve, és nem csak a volán mögött összefüggenek a kockázatos viselkedéssel.

3. Te és barátaid szerint a gyorshajtás rendben van

Azok a sofőrök, akik általában gyorshajtanak, ezt társadalmilag elfogadhatónak tartják, és vannak olyan barátaik vagy családtagjaik, akik szintén gyorshajtanak. Ezek a járművezetők azokhoz képest, akik nem száguldoznak, kisebb valószínűséggel tartják kockázatosnak a gyorshajtást, vagy érzik úgy, hogy elkapják őket.

Hasonlóképpen, a gyorshajtást tervező járművezetők is hasonlóan vélekednek. Úgy gondolják, hogy a gyorshajtás társadalmilag elfogadható, és kicsi az esélye annak, hogy elkapják őket vagy balesetet szenvednek.

2112 Csuszos Ut 4

4. Arra reagálunk, ami ma történik

A gyorshajtás másik fontos tényezője, hogy mi történik éppen a sofőrökkel, illetve hogyan érzik magukat. A késés vagy a váratlan késések miatti időnyomás gyorsabb sebességhez vezethet. A gyorshajtás része lehet az agresszív vezetési stílusnak, a frusztráló vezetési helyzetekre adott agresszív reakciónak, vagy olyasminek is, ami azelőtt történt, hogy a sofőr autóba ült.

(A cikk tesz még pár sommás megállapítást is a gyorshajtással kapcsolatban, amelyekhez mi is fűznénk néhány szerkesztői megjegyzést:

A gyorshajtás kockázatos (még akkor is, ha csak egy kicsit is túllépi a megengedettet). A nagy sebesség és a balesetveszély közötti összefüggések nyilvánvalóak. M ár az is veszélyezteti az Ön és utasai, valamint az úton közlekedők biztonságát, ha csak egy kicsit is lenyomja a gázpedált.  Például egy 60 km/h-s zónában a megengedett sebességhatár minden 5 km/h-s túllépése esetén megduplázódik a sérüléssel vagy halállal járó baleset kockázata.

Aztán ott vannak a nagyobb sebességű balesetekkel járó kockázatok, amelyek a halálos és súlyos sérülések valószínűségét növelik. Az olyan balesetek közel egyharmada, amelyekben valaki meghalt vagy megsérült, a nagy sebességnek tulajdonítható. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül a baleset előtt az egyik jármű 20 km/h-val vagy annál nagyobb sebességgel haladt a megengedettnél.

Ez a tipikus érvrendszere a közlekedésbiztonságot az alacsony sebességre redukáló gondolkodásmódnak, amivel a Traffix.hu nem ért egyet. Fontos, hogy megkülönböztessünk két dolgot: a baleset bekövetkeztének valószínűségét illetve a baleset súlyosságának mértékét! A nagyobb sebesség súlyosabbá teszi az esetleg bekövetkező balesetet, de önmagában egyáltalán nem biztos, hogy a baleset bekövetkeztét is valószínűsítené! Az adott útszakaszon, adott időben, adott körülmények mellett, adott járművel, adott sofőrrel biztonságos (értsd: a baleset bekövetkeztét saját hibából, sőt: a jármű közelében közlekedők hibájából is kizáró!), de mégis kellően időhatékony sebesség nagyon változékony dolog, nem lehet egy táblával általánosan meghatározni. Ha mégis ezt tennénk, akkor ezt a táblát a legrosszabb képességű járműre és vezetőre, a legrosszabb időjárásra kellene méretezni, ami irreálisan lelassítaná a forgalmat. A sebesség megválasztása, természetesen azért meghatározott szélső határértékek között igenis a járművezető felelőssége kell, hogy legyen, a közlekedés rendszerének pedig az lenne a felelőssége, hogy a járművezetők tisztában legyenek a képességeikkel, illetve ha nem azok, ne is kerülhessenek be a forgalomba járművezetőként.)

Hogyan kerüld el a gyorshajtást idén:

  • tervezd meg az útvonalat, és hagyj több időt a váratlan késések esetére;
  • hosszú út esetén tervezz szüneteket, ez segít csökkenteni a fáradtságot és a frusztráció lehetőségét;
  • ha lehetséges, telefonálj előre, hogy szólj valakinek, ha késni fogsz;
  • vedd figyelembe a baleseti kockázatokat, és a gyorshajtással járó balesetekben a súlyos sérülések nagy valószínűségét;
  • légy tisztában azzal, hogy a sebességellenőrzés általában megnövekszik az ünnepek alatt, és „bárhol, bármikor” előfordulhat;
  • használd az autód vezetőtámogató rendszereit, például az intelligens sebességasszisztenst vagy más olyan rendszereket, amelyek tanácsot adnak vagy szabályozzák a sebességet! Ezek segítenek csökkenteni a gyorshajtás kockázatát.

Találhatsz módot arra is, hogy kezeld a frusztrációt vagy a dühöt, amely gyorshajtáshoz vezethet:

  • gondold át a helyzetet, és kérdezd meg magadtól, hogy mennyit számít, ha késel;
  • összpontosíts figyelmedet, és helyezd előtérbe saját, utasaid és más közlekedők biztonságát, illetve a gazdaságosságot (a sebességkorlátozás betartása jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyaszt);
  • változtass útvonalat, vagy használj olyan navigációt, mely nyomon követi a becsült érkezési időt;
  • mérlegeld, hogy viselkedésed hogyan befolyásolja a többi járművezetőt vagy utasaidat;
  • légy tudatában annak, hogy az autóba való beszállás előtti érzéseid valószínűleg befolyásolják vezetési szokásaidat!

És ne felejtsd, hogy valaki vár téged, és azt szeretné, ha biztonságban megérkeznél!

Index a német kerékpárokon

A német kormány minden kerékpáron engedélyezni akarja az indexet - furcsa módon jelenleg tilos ennek használata. (Arrafelé szigorúbb és pontosabb a szabályozás – például a villogó piros fény sem használható kerékpárokon.) A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) üdvözli ezt a tervet. Manfred Wirsch, a DVR elnöke így nyilatkozott: „Itt az ideje, hogy az StVZO (Közúti közlekedési engedélyezési szabályzat) megteremtse a lehetőséget a kerékpárosok láthatóságának javítására a jelzőkkel – vagy irányjelzőkkel. Az irányjelzők ugyanis hozzájárulhatnak a nagyobb közlekedésbiztonsághoz és a kevesebb sérüléshez az utakon.

2112 Csuszos Ut 4

A kanyarodási manőverek biztonságosabbak, mert mindkét kéz a kormányon marad, és a kanyarodási szándék jobban látható a többi közlekedő számára, különösen éjszaka. A balra kanyarodó kerékpárosokkal való ütközések gyakran súlyos sérülésekkel járnak, és így csökkenthetők. Visszatekintve látható, hogy a jelzők már beváltak a motorizált kétkerekűeknél és a kis elektromos járműveknél is, és már többek között a több nyomtávú kerékpárok és a kerékpáros utánfutók esetében is engedélyezték azokat”.

Mit ne tegyünk csúszós úton?

AZ ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak van egy hivatalos honlapja, kreszvaltozas.hu címen. Vannak rajta egész érdekes cikkek; igaz, az oldal címéhez is passzoló írás legutóbb 2019-ben jelent meg, ugyanis akkor változott legutóbb a KRESZ, amikor bejöttek a templomos táblák.

A KRESZ változásait kategóriánként közlik: autósoknak, motorosoknak, teherautósoknak, kerékpárosoknak – mindegyik aloldal 2019-ben frissült legutóbb egyébként. És ha már így belefeledkeztünk az oldal elemzésébe, a Piacot hódít a kínai autómárka című cikkek helyett egy ilyen oldalon szívesebben olvasnánk több olyan nem bulváros, nem közhelyes, viszont izgalmas KRESZ-értelmezéseket vagy legalább közlekedésbiztonsági gondolatébresztéseket, mint amilyen ez a cikk is.

2112 Csuszos Ut 4

Bár a tapasztalatunk az, hogy a fotelban olvasva nem lehet megtanulni vészhelyzeteket megoldani, de első lépésnek (gondolatébresztésnek) fontosak a cíkk főbb megállapításai. Csak címszavakban a lényeg:

  • Ne induljunk nagy gázzal!
  • Menetben kerüljük a hirtelen terhelésváltásokat!
  • Ne lépjük át az adott helyzet által megengedett sebességhatárokat!
  • Ne pánikfékezzünk!
  • Jégbordás úton ne előzzünk!

Ne vezess betegen! De tényleg NE!

A KTI közlekedésbiztonsági magazinja igen meggyőző cikket közöl arról, miért nem jó, ha betegen és/vagy gyógyszeres kezelés alatt ülünk volán mögé. Konkrét balesetek igazolják, hogy ez tényleg felelőtlenség. A cikk, melyet ITT találsz és nagyon ajánljuk, hogy olvasd el részletesen, betegségtípusokra bontva ad tüneteket és tanácsokat.

2112 Csuszos Ut 4

Képek: KTI, ORFK-OBB, The Conversation, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil Budapest használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok tesla lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli hidrogén veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás BYD ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs papucs mezítláb sebességkorlátozás rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország gyorshajtás képernyő kresz figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ