A gyorshajtás pszichológiai okaitól a betegen vezetésig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Négy ok, amiért a pszichológusok szerint gyorshajtásba keveredhetsz

A gyorshajtás általánosságban is csábító lehet; az emberek számos okból lépik túl az előírt sebességhatárokat, nem csak azért, mert késnek. A The Conversation magazin pszichológusok segítségével gyűjtötte össze a legfontosabb okokat és tanácsokat.

1. Csak hiszed, hogy gyorsabban odaérsz

Talán az egyik legnagyobb mítosz a gyorshajtással kapcsolatban, hogy rengeteg időt spórolsz vele. Valójában a sofőrök túlbecsülik, hogy mennyi időt takarítanak meg a gyorsabb vezetéssel. Egy vizsgálat során, amelyben GPS-rendszereket szereltek fel a résztvevők autóira, a sofőrök átlagosan két perc (!) utazási időt takarítottak meg hetente azzal, hogy gyorsabban hajtottak a megengedettnél.

2. A gyorshajtók gyakran eleve kockázatvállalásra hajlamosabb személyiségek

Egyes járművezetők nagyobb valószínűséggel száguldoznak, mint mások. A visszaesők nagyobb valószínűséggel férfiak, fiatalabbak vagy korábban balesetben érintettek. Azok a járművezetők, akik hajlamosak az impulzusok hatására cselekedni, és változatos „izgalmas” élményeket keresnek, vagy azok, akik hamarabb dühbe gurulnak vagy agresszívak, szintén nagyobb valószínűséggel száguldoznak. Ez azért van így, mert ezek a személyiségjegyek általában véve, és nem csak a volán mögött összefüggenek a kockázatos viselkedéssel.

3. Te és barátaid szerint a gyorshajtás rendben van

Azok a sofőrök, akik általában gyorshajtanak, ezt társadalmilag elfogadhatónak tartják, és vannak olyan barátaik vagy családtagjaik, akik szintén gyorshajtanak. Ezek a járművezetők azokhoz képest, akik nem száguldoznak, kisebb valószínűséggel tartják kockázatosnak a gyorshajtást, vagy érzik úgy, hogy elkapják őket.

Hasonlóképpen, a gyorshajtást tervező járművezetők is hasonlóan vélekednek. Úgy gondolják, hogy a gyorshajtás társadalmilag elfogadható, és kicsi az esélye annak, hogy elkapják őket vagy balesetet szenvednek.

2112 Csuszos Ut 4

4. Arra reagálunk, ami ma történik

A gyorshajtás másik fontos tényezője, hogy mi történik éppen a sofőrökkel, illetve hogyan érzik magukat. A késés vagy a váratlan késések miatti időnyomás gyorsabb sebességhez vezethet. A gyorshajtás része lehet az agresszív vezetési stílusnak, a frusztráló vezetési helyzetekre adott agresszív reakciónak, vagy olyasminek is, ami azelőtt történt, hogy a sofőr autóba ült.

(A cikk tesz még pár sommás megállapítást is a gyorshajtással kapcsolatban, amelyekhez mi is fűznénk néhány szerkesztői megjegyzést:

A gyorshajtás kockázatos (még akkor is, ha csak egy kicsit is túllépi a megengedettet). A nagy sebesség és a balesetveszély közötti összefüggések nyilvánvalóak. M ár az is veszélyezteti az Ön és utasai, valamint az úton közlekedők biztonságát, ha csak egy kicsit is lenyomja a gázpedált.  Például egy 60 km/h-s zónában a megengedett sebességhatár minden 5 km/h-s túllépése esetén megduplázódik a sérüléssel vagy halállal járó baleset kockázata.

Aztán ott vannak a nagyobb sebességű balesetekkel járó kockázatok, amelyek a halálos és súlyos sérülések valószínűségét növelik. Az olyan balesetek közel egyharmada, amelyekben valaki meghalt vagy megsérült, a nagy sebességnek tulajdonítható. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül a baleset előtt az egyik jármű 20 km/h-val vagy annál nagyobb sebességgel haladt a megengedettnél.

Ez a tipikus érvrendszere a közlekedésbiztonságot az alacsony sebességre redukáló gondolkodásmódnak, amivel a Traffix.hu nem ért egyet. Fontos, hogy megkülönböztessünk két dolgot: a baleset bekövetkeztének valószínűségét illetve a baleset súlyosságának mértékét! A nagyobb sebesség súlyosabbá teszi az esetleg bekövetkező balesetet, de önmagában egyáltalán nem biztos, hogy a baleset bekövetkeztét is valószínűsítené! Az adott útszakaszon, adott időben, adott körülmények mellett, adott járművel, adott sofőrrel biztonságos (értsd: a baleset bekövetkeztét saját hibából, sőt: a jármű közelében közlekedők hibájából is kizáró!), de mégis kellően időhatékony sebesség nagyon változékony dolog, nem lehet egy táblával általánosan meghatározni. Ha mégis ezt tennénk, akkor ezt a táblát a legrosszabb képességű járműre és vezetőre, a legrosszabb időjárásra kellene méretezni, ami irreálisan lelassítaná a forgalmat. A sebesség megválasztása, természetesen azért meghatározott szélső határértékek között igenis a járművezető felelőssége kell, hogy legyen, a közlekedés rendszerének pedig az lenne a felelőssége, hogy a járművezetők tisztában legyenek a képességeikkel, illetve ha nem azok, ne is kerülhessenek be a forgalomba járművezetőként.)

Hogyan kerüld el a gyorshajtást idén:

  • tervezd meg az útvonalat, és hagyj több időt a váratlan késések esetére;
  • hosszú út esetén tervezz szüneteket, ez segít csökkenteni a fáradtságot és a frusztráció lehetőségét;
  • ha lehetséges, telefonálj előre, hogy szólj valakinek, ha késni fogsz;
  • vedd figyelembe a baleseti kockázatokat, és a gyorshajtással járó balesetekben a súlyos sérülések nagy valószínűségét;
  • légy tisztában azzal, hogy a sebességellenőrzés általában megnövekszik az ünnepek alatt, és „bárhol, bármikor” előfordulhat;
  • használd az autód vezetőtámogató rendszereit, például az intelligens sebességasszisztenst vagy más olyan rendszereket, amelyek tanácsot adnak vagy szabályozzák a sebességet! Ezek segítenek csökkenteni a gyorshajtás kockázatát.

Találhatsz módot arra is, hogy kezeld a frusztrációt vagy a dühöt, amely gyorshajtáshoz vezethet:

  • gondold át a helyzetet, és kérdezd meg magadtól, hogy mennyit számít, ha késel;
  • összpontosíts figyelmedet, és helyezd előtérbe saját, utasaid és más közlekedők biztonságát, illetve a gazdaságosságot (a sebességkorlátozás betartása jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyaszt);
  • változtass útvonalat, vagy használj olyan navigációt, mely nyomon követi a becsült érkezési időt;
  • mérlegeld, hogy viselkedésed hogyan befolyásolja a többi járművezetőt vagy utasaidat;
  • légy tudatában annak, hogy az autóba való beszállás előtti érzéseid valószínűleg befolyásolják vezetési szokásaidat!

És ne felejtsd, hogy valaki vár téged, és azt szeretné, ha biztonságban megérkeznél!

Index a német kerékpárokon

A német kormány minden kerékpáron engedélyezni akarja az indexet - furcsa módon jelenleg tilos ennek használata. (Arrafelé szigorúbb és pontosabb a szabályozás – például a villogó piros fény sem használható kerékpárokon.) A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) üdvözli ezt a tervet. Manfred Wirsch, a DVR elnöke így nyilatkozott: „Itt az ideje, hogy az StVZO (Közúti közlekedési engedélyezési szabályzat) megteremtse a lehetőséget a kerékpárosok láthatóságának javítására a jelzőkkel – vagy irányjelzőkkel. Az irányjelzők ugyanis hozzájárulhatnak a nagyobb közlekedésbiztonsághoz és a kevesebb sérüléshez az utakon.

2112 Csuszos Ut 4

A kanyarodási manőverek biztonságosabbak, mert mindkét kéz a kormányon marad, és a kanyarodási szándék jobban látható a többi közlekedő számára, különösen éjszaka. A balra kanyarodó kerékpárosokkal való ütközések gyakran súlyos sérülésekkel járnak, és így csökkenthetők. Visszatekintve látható, hogy a jelzők már beváltak a motorizált kétkerekűeknél és a kis elektromos járműveknél is, és már többek között a több nyomtávú kerékpárok és a kerékpáros utánfutók esetében is engedélyezték azokat”.

Mit ne tegyünk csúszós úton?

AZ ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak van egy hivatalos honlapja, kreszvaltozas.hu címen. Vannak rajta egész érdekes cikkek; igaz, az oldal címéhez is passzoló írás legutóbb 2019-ben jelent meg, ugyanis akkor változott legutóbb a KRESZ, amikor bejöttek a templomos táblák.

A KRESZ változásait kategóriánként közlik: autósoknak, motorosoknak, teherautósoknak, kerékpárosoknak – mindegyik aloldal 2019-ben frissült legutóbb egyébként. És ha már így belefeledkeztünk az oldal elemzésébe, a Piacot hódít a kínai autómárka című cikkek helyett egy ilyen oldalon szívesebben olvasnánk több olyan nem bulváros, nem közhelyes, viszont izgalmas KRESZ-értelmezéseket vagy legalább közlekedésbiztonsági gondolatébresztéseket, mint amilyen ez a cikk is.

2112 Csuszos Ut 4

Bár a tapasztalatunk az, hogy a fotelban olvasva nem lehet megtanulni vészhelyzeteket megoldani, de első lépésnek (gondolatébresztésnek) fontosak a cíkk főbb megállapításai. Csak címszavakban a lényeg:

  • Ne induljunk nagy gázzal!
  • Menetben kerüljük a hirtelen terhelésváltásokat!
  • Ne lépjük át az adott helyzet által megengedett sebességhatárokat!
  • Ne pánikfékezzünk!
  • Jégbordás úton ne előzzünk!

Ne vezess betegen! De tényleg NE!

A KTI közlekedésbiztonsági magazinja igen meggyőző cikket közöl arról, miért nem jó, ha betegen és/vagy gyógyszeres kezelés alatt ülünk volán mögé. Konkrét balesetek igazolják, hogy ez tényleg felelőtlenség. A cikk, melyet ITT találsz és nagyon ajánljuk, hogy olvasd el részletesen, betegségtípusokra bontva ad tüneteket és tanácsokat.

2112 Csuszos Ut 4

Képek: KTI, ORFK-OBB, The Conversation, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ