A gyorshajtás pszichológiai okaitól a betegen vezetésig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Négy ok, amiért a pszichológusok szerint gyorshajtásba keveredhetsz

A gyorshajtás általánosságban is csábító lehet; az emberek számos okból lépik túl az előírt sebességhatárokat, nem csak azért, mert késnek. A The Conversation magazin pszichológusok segítségével gyűjtötte össze a legfontosabb okokat és tanácsokat.

1. Csak hiszed, hogy gyorsabban odaérsz

Talán az egyik legnagyobb mítosz a gyorshajtással kapcsolatban, hogy rengeteg időt spórolsz vele. Valójában a sofőrök túlbecsülik, hogy mennyi időt takarítanak meg a gyorsabb vezetéssel. Egy vizsgálat során, amelyben GPS-rendszereket szereltek fel a résztvevők autóira, a sofőrök átlagosan két perc (!) utazási időt takarítottak meg hetente azzal, hogy gyorsabban hajtottak a megengedettnél.

2. A gyorshajtók gyakran eleve kockázatvállalásra hajlamosabb személyiségek

Egyes járművezetők nagyobb valószínűséggel száguldoznak, mint mások. A visszaesők nagyobb valószínűséggel férfiak, fiatalabbak vagy korábban balesetben érintettek. Azok a járművezetők, akik hajlamosak az impulzusok hatására cselekedni, és változatos „izgalmas” élményeket keresnek, vagy azok, akik hamarabb dühbe gurulnak vagy agresszívak, szintén nagyobb valószínűséggel száguldoznak. Ez azért van így, mert ezek a személyiségjegyek általában véve, és nem csak a volán mögött összefüggenek a kockázatos viselkedéssel.

3. Te és barátaid szerint a gyorshajtás rendben van

Azok a sofőrök, akik általában gyorshajtanak, ezt társadalmilag elfogadhatónak tartják, és vannak olyan barátaik vagy családtagjaik, akik szintén gyorshajtanak. Ezek a járművezetők azokhoz képest, akik nem száguldoznak, kisebb valószínűséggel tartják kockázatosnak a gyorshajtást, vagy érzik úgy, hogy elkapják őket.

Hasonlóképpen, a gyorshajtást tervező járművezetők is hasonlóan vélekednek. Úgy gondolják, hogy a gyorshajtás társadalmilag elfogadható, és kicsi az esélye annak, hogy elkapják őket vagy balesetet szenvednek.

2112 Csuszos Ut 4

4. Arra reagálunk, ami ma történik

A gyorshajtás másik fontos tényezője, hogy mi történik éppen a sofőrökkel, illetve hogyan érzik magukat. A késés vagy a váratlan késések miatti időnyomás gyorsabb sebességhez vezethet. A gyorshajtás része lehet az agresszív vezetési stílusnak, a frusztráló vezetési helyzetekre adott agresszív reakciónak, vagy olyasminek is, ami azelőtt történt, hogy a sofőr autóba ült.

(A cikk tesz még pár sommás megállapítást is a gyorshajtással kapcsolatban, amelyekhez mi is fűznénk néhány szerkesztői megjegyzést:

A gyorshajtás kockázatos (még akkor is, ha csak egy kicsit is túllépi a megengedettet). A nagy sebesség és a balesetveszély közötti összefüggések nyilvánvalóak. M ár az is veszélyezteti az Ön és utasai, valamint az úton közlekedők biztonságát, ha csak egy kicsit is lenyomja a gázpedált.  Például egy 60 km/h-s zónában a megengedett sebességhatár minden 5 km/h-s túllépése esetén megduplázódik a sérüléssel vagy halállal járó baleset kockázata.

Aztán ott vannak a nagyobb sebességű balesetekkel járó kockázatok, amelyek a halálos és súlyos sérülések valószínűségét növelik. Az olyan balesetek közel egyharmada, amelyekben valaki meghalt vagy megsérült, a nagy sebességnek tulajdonítható. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül a baleset előtt az egyik jármű 20 km/h-val vagy annál nagyobb sebességgel haladt a megengedettnél.

Ez a tipikus érvrendszere a közlekedésbiztonságot az alacsony sebességre redukáló gondolkodásmódnak, amivel a Traffix.hu nem ért egyet. Fontos, hogy megkülönböztessünk két dolgot: a baleset bekövetkeztének valószínűségét illetve a baleset súlyosságának mértékét! A nagyobb sebesség súlyosabbá teszi az esetleg bekövetkező balesetet, de önmagában egyáltalán nem biztos, hogy a baleset bekövetkeztét is valószínűsítené! Az adott útszakaszon, adott időben, adott körülmények mellett, adott járművel, adott sofőrrel biztonságos (értsd: a baleset bekövetkeztét saját hibából, sőt: a jármű közelében közlekedők hibájából is kizáró!), de mégis kellően időhatékony sebesség nagyon változékony dolog, nem lehet egy táblával általánosan meghatározni. Ha mégis ezt tennénk, akkor ezt a táblát a legrosszabb képességű járműre és vezetőre, a legrosszabb időjárásra kellene méretezni, ami irreálisan lelassítaná a forgalmat. A sebesség megválasztása, természetesen azért meghatározott szélső határértékek között igenis a járművezető felelőssége kell, hogy legyen, a közlekedés rendszerének pedig az lenne a felelőssége, hogy a járművezetők tisztában legyenek a képességeikkel, illetve ha nem azok, ne is kerülhessenek be a forgalomba járművezetőként.)

Hogyan kerüld el a gyorshajtást idén:

  • tervezd meg az útvonalat, és hagyj több időt a váratlan késések esetére;
  • hosszú út esetén tervezz szüneteket, ez segít csökkenteni a fáradtságot és a frusztráció lehetőségét;
  • ha lehetséges, telefonálj előre, hogy szólj valakinek, ha késni fogsz;
  • vedd figyelembe a baleseti kockázatokat, és a gyorshajtással járó balesetekben a súlyos sérülések nagy valószínűségét;
  • légy tisztában azzal, hogy a sebességellenőrzés általában megnövekszik az ünnepek alatt, és „bárhol, bármikor” előfordulhat;
  • használd az autód vezetőtámogató rendszereit, például az intelligens sebességasszisztenst vagy más olyan rendszereket, amelyek tanácsot adnak vagy szabályozzák a sebességet! Ezek segítenek csökkenteni a gyorshajtás kockázatát.

Találhatsz módot arra is, hogy kezeld a frusztrációt vagy a dühöt, amely gyorshajtáshoz vezethet:

  • gondold át a helyzetet, és kérdezd meg magadtól, hogy mennyit számít, ha késel;
  • összpontosíts figyelmedet, és helyezd előtérbe saját, utasaid és más közlekedők biztonságát, illetve a gazdaságosságot (a sebességkorlátozás betartása jellemzően kevesebb üzemanyagot fogyaszt);
  • változtass útvonalat, vagy használj olyan navigációt, mely nyomon követi a becsült érkezési időt;
  • mérlegeld, hogy viselkedésed hogyan befolyásolja a többi járművezetőt vagy utasaidat;
  • légy tudatában annak, hogy az autóba való beszállás előtti érzéseid valószínűleg befolyásolják vezetési szokásaidat!

És ne felejtsd, hogy valaki vár téged, és azt szeretné, ha biztonságban megérkeznél!

Index a német kerékpárokon

A német kormány minden kerékpáron engedélyezni akarja az indexet - furcsa módon jelenleg tilos ennek használata. (Arrafelé szigorúbb és pontosabb a szabályozás – például a villogó piros fény sem használható kerékpárokon.) A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) üdvözli ezt a tervet. Manfred Wirsch, a DVR elnöke így nyilatkozott: „Itt az ideje, hogy az StVZO (Közúti közlekedési engedélyezési szabályzat) megteremtse a lehetőséget a kerékpárosok láthatóságának javítására a jelzőkkel – vagy irányjelzőkkel. Az irányjelzők ugyanis hozzájárulhatnak a nagyobb közlekedésbiztonsághoz és a kevesebb sérüléshez az utakon.

2112 Csuszos Ut 4

A kanyarodási manőverek biztonságosabbak, mert mindkét kéz a kormányon marad, és a kanyarodási szándék jobban látható a többi közlekedő számára, különösen éjszaka. A balra kanyarodó kerékpárosokkal való ütközések gyakran súlyos sérülésekkel járnak, és így csökkenthetők. Visszatekintve látható, hogy a jelzők már beváltak a motorizált kétkerekűeknél és a kis elektromos járműveknél is, és már többek között a több nyomtávú kerékpárok és a kerékpáros utánfutók esetében is engedélyezték azokat”.

Mit ne tegyünk csúszós úton?

AZ ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak van egy hivatalos honlapja, kreszvaltozas.hu címen. Vannak rajta egész érdekes cikkek; igaz, az oldal címéhez is passzoló írás legutóbb 2019-ben jelent meg, ugyanis akkor változott legutóbb a KRESZ, amikor bejöttek a templomos táblák.

A KRESZ változásait kategóriánként közlik: autósoknak, motorosoknak, teherautósoknak, kerékpárosoknak – mindegyik aloldal 2019-ben frissült legutóbb egyébként. És ha már így belefeledkeztünk az oldal elemzésébe, a Piacot hódít a kínai autómárka című cikkek helyett egy ilyen oldalon szívesebben olvasnánk több olyan nem bulváros, nem közhelyes, viszont izgalmas KRESZ-értelmezéseket vagy legalább közlekedésbiztonsági gondolatébresztéseket, mint amilyen ez a cikk is.

2112 Csuszos Ut 4

Bár a tapasztalatunk az, hogy a fotelban olvasva nem lehet megtanulni vészhelyzeteket megoldani, de első lépésnek (gondolatébresztésnek) fontosak a cíkk főbb megállapításai. Csak címszavakban a lényeg:

  • Ne induljunk nagy gázzal!
  • Menetben kerüljük a hirtelen terhelésváltásokat!
  • Ne lépjük át az adott helyzet által megengedett sebességhatárokat!
  • Ne pánikfékezzünk!
  • Jégbordás úton ne előzzünk!

Ne vezess betegen! De tényleg NE!

A KTI közlekedésbiztonsági magazinja igen meggyőző cikket közöl arról, miért nem jó, ha betegen és/vagy gyógyszeres kezelés alatt ülünk volán mögé. Konkrét balesetek igazolják, hogy ez tényleg felelőtlenség. A cikk, melyet ITT találsz és nagyon ajánljuk, hogy olvasd el részletesen, betegségtípusokra bontva ad tüneteket és tanácsokat.

2112 Csuszos Ut 4

Képek: KTI, ORFK-OBB, The Conversation, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ