Így autóztunk a jövőbe a múlt héten - 2023, 39. hét

Az elmúlt hét legizgalmasabb híre az autóiparban (legalábbis szerintünk), hogy oly sok elvetélt kísérlet és félszeg startup-küszködés után végre egy igazi óriás is rááll az elektromos kerékagy-motor fejlesztésére. A Continental egy müncheni technológiai céggel, a DeepDrive-val írt alá együttműködési megállapodást egy olyan autóipari agymotor fejlesztésére, amely egy, gyakorlatilag a felni belsejében elférő blokkba integrálja a hajtást és a mechanikus féket is. A Continental által kiadott kép szerint ez a fék dobfék, de az elektromos járművek esetében a dobfék még nagy tömeg és teljesítmény mellett is életképes megoldás, hiszen a lassítások jelentős részét nem a fékrendszer, hanem az elektromos motor visszatöltése nyeli el:

Continental Pp Drivebrakeunit Explodedview

Az agymotor teljesen új lehetőségeket adhat az autótervezőknek a járművek dizájnját illetően. Ha a hajtás teljes egészében bebújik a kerekekbe, megvalósulhatnak azok a valóban sík felületű, "gördeszka" jellegű önjáró alvázak is, amelyeket számos gyártó bemutatott már, és amelyek utat nyitnak akár a műszaki tartalom és a kocsitest teljes elválasztása, a cserélhető felépítményű járművek gyártása felé is.

Continental Pp Drivebrakeunit Explodedview

A kerékagymotorok autóipari felhasználása ugyan logikus és egyszerű dolognak tűnik, mégsem véletlen, hogy egészen a mai napig nincs ilyen sorozatgyártású autó a piacon. Az egyik probléma a differenciálmű kiváltásának kérdése. A kanyarodáskor eltérő fordulatszámú kerekekben gyorsításkor, lassításkor valahogy elektronikusan össze kell hangolni a motorok eltérő forgatónyomatékait - ez állítólag a mai autóipari számítógépekkel már megoldható.

A kerekek, tehát a rugózatlan tömeg megnövelése rossz hatást gyakorol a menetkomfortra, a kerekeket érő ütések, rezgések pedig hajlamosak kikezdeni a beléjük szerelt precíziós gépészeti elemeket. Jó eséllyel az agymotoros koncepció erőltetése okozta legalább részben az amerikai Lordstown projekt kudarcát is. Agymotor-fejlesztő startupok szakembereivel folytatott beszélgetéseim szerint ez a technológia leginkább munkagépekben és lassú járművekben lehet életképes; országúton 70 km/h körüli tempó felett kezdenek komoly rombolásba a szerkezetben a rezgések, ütések. Az viszont egyértelmű, hogy ha valaki, akkor akár a gumit is az új hajtáshoz igazítani képes Continental tudja megoldani a konstrukcióval kapcsolatos műszaki problémákat.

Tegnap, október 8-án volt a Hidrogén és Üzemanyagcella Világnapja. A dátumot a hidrogén atomsúlyából keletkeztették, abból a  romantikus megfontolásból, hogy ha egy hidrogénatom moláris tömege 1,008 g/mol, akkor a tizedik hó nyolcadik napját a Jóisten is a hidrogén napjának szánhatta. Az ötlet természetesen amerikai eredetű, de az eredetileg Nemzeti Hidrogénnapnak indult  kezdeményezés mára olyannyira globalizálódott, hogy tegnap például ez a csodálatos indiai propagandavideó is felkerülhetett a YouTube-ra:

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés körforgalom Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám matrica közlekedésbiztonság Frankfurt autópálya tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 kerékpár tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK szabálytalanság Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország németország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa baleset autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés kerékpáros Európa balesetmegelőzés sebességkorlátozás autómatrica balesetveszély hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség biztonsági öv Forma-1 mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride légzsák Lada felnikupak LED világítás mikromobilitás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet felni szabály várakozás sebességhatár tuning e-roller téli gumi zacskó útépítés zebra 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás biztonság Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália fenntartható mobilitás elektromos jármű heti összefoglaló Egyesült Királyság gyerekek biciklis

Legutóbbi bejegyzések

Archívum