A járművezetőt terheli a felelősség a vezetőtámogató rendszerek által végrehajtott sávváltásokért

A genfi ENSZ Európai Gazdasági Bizottságánál (ENSZ-EGB) kidolgozás alatt álló, a vezetőtámogató rendszerek, például a Tesla Autopilotjához hasonló vezetőtámogató rendszerek jövőbeli új uniós és brit szabályozás azt eredményezheti, hogy az autók a vezető beleegyezése nélkül végezhetnek olyan manővereket, mint a sávváltás. Mivel azonban az új szabályok az úgynevezett 2. szintű vezetőtámogató rendszerekre vonatkoznának, ütközés esetén a vezető továbbra is felelős maradna, még akkor is, ha nem ő maga hajtotta végre a manővert - írja honlapján az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC ), mely hivatalos megfigyelője az ENSZ-EGB fejlett vezetőtámogató rendszerekkel foglalkozó, az új szabályokat tárgyaló munkacsoportjának (TF ADAS). Az ETSC arra figyelmeztet, hogy a javasolt változtatások halálos következményekkel járhatnak!

Samuele Errico Piccarini Myj V Re Z5 Glq Unsplash

A munkacsoport március közepén tartott ülésén áttekintette az AVERE, az elektromos járművek gyártóit – köztük a Teslát – képviselő szervezet Javaslat a rendszer kezdeményezte manőverekre vonatkozó rendelkezések beépítésére című tervezetét. Ebben az autógyártók kifejtették, hogyan képzelik el az úgynevezett „rendszer kezdeményezte sávváltásokkal” kapcsolatos szabályok működését. Az ETSC szerint aggasztó, amit a sorok között kiolvasnak. A szöveg ugyanis leírja, hogy a rendszernek miképpen kell reagálnia, ha tévedésből kerékpársávba kormányoz – ez pedig azt mutatja, hogy az autógyártók azt szeretnék, ha a sávváltási manővereket városi és vidéki utakon is végrehajtsák, vagyis nem csak az autópályákon, melyek általában kiszámíthatóbb és biztonságosabb környezetet jelentenek. És az ENSZ-EGB munkacsoportja hivatalos állásfoglalás-tervezetének alapját most ez az iparági javaslat képezi.

A sávváltást maguktól végrehajtó rendszerek rövidesen több ezer új járműben lehetnek elérhetőek, mivel az ENSZ-EGB járműszabályozását a genfi megállapodás után általában nagyon hamar alkalmazzák az EU-ban és az Egyesült Királyságban.

Az Európában ma értékesített új járművek többsége rendelkezik valamilyen 2. szintű vezetőtámogató rendszerrel. Ez a sebességtartó automatikát olyan rendszerrel kombinálja, mely a járművet a sávjában és az előtte haladó autótól meghatározott távolságban tartja. Az EU-ban és az Egyesült Királyságban hatályos szabályok szerint a legtöbb ilyen rendszer megköveteli, hogy a vezetőnek mindig a kormányon kell tartania a kezét. Az autóipari szereplők az ENSZ-EGB-nél olyan szabályozást szorgalmaznak, mely lehetővé teszi, hogy az ilyen rendszereket „kéz nélkül” lehessen működtetni, és hogy a rendszer maga dönthessen a sávváltásról.

Az iparág azzal érvel, hogy a vezetőt kamerával figyelnék, figyelmeztetnék, és lehetővé tennék számára, hogy megszakítsa a sávváltást, mielőtt az megtörténne – az ETSC azonban arra figyelmeztet, hogy az ilyen változtatások veszélyesen elmossák a határvonalat a között, hogy a vezető vagy a jármű irányítja-e a járművet.

A kutatások azt mutatják, hogy egy belső kamera használata annak ellenőrzésére, hogy a járművezető az utat nézi-e, nem elegendő annak biztosításához, hogy valóban a vezetésre koncentráljon. A Volvo 2018-as tanulmánya kimutatta, hogy az automatizált rendszer szerint az utat figyelő sofőrök még mindig balesetet szenvedtek, mert elkalandoztak a gondolataik.

Oliver Carsten professzor, a járművezetők és a járművek közötti interakció szakértője és a munkacsoport ETSC-s képviselője szerint „az autógyártók keményen nyomulnak, hogy egyre több és több olyan funkciót élesítsenek, melyekkel úgy tűnik, mintha az autó saját magát vezetné, de nem akarják vállalni a felelősséget az esetleges hibákért. Továbbra is azt akarják, hogy az apró betűs rész szerint a vezető legyen a felelős. Az eredmény az lesz, hogy a sofőrök látni fogják, ahogy a rendszer kormányoz és sávot vált, és egyszerűen elkezdenek teljesen megbízni a rendszerben. Ebben rejlik a veszély! Az Egyesült Államokban, ahol a szabályozás sokkal kevésbé szigorú, már számos példa mutatja: a sofőrök túlságosan bíztak a rendszerben, és ez katasztrofális következményekkel járt.”

Az ETSC szerint világosan el kell választani a segédrendszereket és a teljesen automatizált vezetési rendszereket (3. szint és magasabb). Konkrétan a szervezet azt szeretné, ha az asszisztens rendszerekről a vezető mindig tudja, hogy ő irányít. Tehát az asszisztens rendszer nem válthat sávot a vezető kifejezett beleegyezése nélkül.

„Kétségtelen, hogy az iparág óriási nyomást gyakorol nemcsak az ENSZ-re, hanem az Egyesült Királyság és az EU döntéshozóira is, hogy zöld utat kapjanak ezek a rendszerek – annak ellenére, hogy nincs bizonyíték arra, hogy biztonságosan használhatók az általuk emlegetett vezetési helyzetekben” – tette hozzá Carsten.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország kamion Hollandia kaiyun járda zöld felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil Budapest használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió tesla Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli hidrogén veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs papucs mezítláb sebességkorlátozás rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország gyorshajtás képernyő kresz figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ