A Toyota nem gondolta túl újratervezett jelenlétét az európai haszonjármű-piacon; immár szinte minden kisteherautójuk átemblémázott Stellantis-termék. A ProAce, a ProAce City és az új nagy-kis teherautó-család, a ProAce Max alapvetően ugyanaz, mint a Peugeot, Citroën vagy Fiat felségjelzése alatt guruló modellváltozatok - bár a Toyota a nevére vett példányokat a gyártás folyamán extra minőségellenőrzésben részesíti és természetesen saját szervizhálózatán tarja karban, saját garanciális feltételei mellett, tehát akár 3+2 év illetve 250 ezer kilométeres jótállással.
Egy holland privát reptér hangára előtt várt ránk a sok hasznos Toyota tesztautó. Sajnos a Toyota Professional is a Ford útjára lépett teherautó-flottája nevezéktanát illetően, így immár nincs náluk az összes modellnek külön neve (mint régen volt a ProAce, HiAce, LiteAce, Dyna, stb.), hanem mindent ProAce Valaminek hívnak, ahogy a Fordnál is minden kisteherautó Transit Ikszipszilon.
A 2025-ös modellévre megújult Toyoták egységes formai eleme a felső hűtőrács nélküli delfinpofa
Jópofa dekorációs elem, a sajtórendezvény sztárja egy 47 éves HiAce lakóautó
A legapróbb európai Toyota-kishaszonjármű teljes neve tehát ProAce City,
ami lehet Van, ha furgonról, Verso, ha ötüléses személyautó-kivitelről van szó. A kocsi az idei frissítéssel más Toyotákhoz igazodó formai frissítéseket kapott, sima delfinorrával, magasra tolt emblémájával most jobban különbözik a Stellantis-féle megfelelőitől. Az utastérbe huppanva is azonnal látszik, hogy ez már az új modell: új a kormány az autóban. Immár minden ProAce Cityben van központi kijelző, az olcsóbbakban 5, a drágábbakban 10 coll képátlójú. A frissítéssel egy csomó vezetéstámogató rendszer alapárassá vált: az ütközés-elkerülő, a táblafelismerő, a gyorshajtásra figyelmeztető, a sávtartó, a fáradtságfigyelő rendszer, a tolatóradar és a tempomat az alapfelszereltség része. Feláras az adaptív tempomat és a tolatókamera. A legviccesebb új elektronikus szolgáltatás mindenképpen a fix, teli elválasztófalas furgonok elektronikus belső tükre, amely mintegy átlát ezen az elválasztófalon és a hátsó ajtólemezen.
A frissített kis ProAce a már ismert Stellantis-hajtásokkal, tehát 110 lóerős, 1,2 literes benzines, 100-130 lóerős 1,5 literes dízel vagy 136 lóerős elektromos motorral kapható. Az elektromos modellek viszont már az új, 50 vagy 75 kWh-s Stellantis-akkumulátort kapják, immár alapáron 11 kilowattos AC-töltési és továbbra is 100 kW-os DC-töltési kapacitással.
A Hollandiába szervezett menetpróbán a leszedált helyi forgalomban (napközben 100 km/h az engedélyezett maximális sebesség az autópályákon, a városokban sok a 30-as zóna) és a sajátságos terepviszonyok mellett (az emelkedő ismeretlen dolog arrafelé) az elektromos változat akkujából alig fogyott az energia, miközben csendesen, sebességváltásoktól és vibrációtól mentesen suhantunk, illetve hát sokszor inkább csak vánszorogtunk az utakon. Egy ilyen kis országban, ilyen nyugisan gurulgatva nem kérdés, hogy egy elektromos kis furgon jobb dolog, mint egy dízel (esetleg benzines). Itthon ez már kevésbé lenne egyértelmű: még ha bizonyos feltételek mellett gazdaságilag is jobban megérheti elektromos kishaszonjárművekkel autózni, átlagos használatban a dízellel kiszámíthatóbb és kevésbé macerás az élet.
Toyota ProAce City árak, adatok, felszereltségek itt
A tornasorban középső ProAce-ből
a hétszemélyes, hátul középen kis asztalkával is felszerelt, 75 kWh-s akkuval WLTP-szabvány szerint akár 350 km-es hatótávra képes elektromos buszváltozattal fordultunk egyet. Fullextrásan, elektromos ülésmozgatással csodálatos családi kocsi és remek taxi lehet egy ilyen Toyota. Használati értékben egy ilyen ProAce Verso a hasonlóan felszerelt, hasonló teljesítményű VW vagy Mercedes minivanokkal simán összemérhető. Érdemes mérlegelni, hogy a német modellekhez képest kisebb presztízsértéket mennyire kompenzálja a Toyota alacsonyabb ára.
Az új ProAce külső megújítása hasonló a kistesóéhoz. Itt is eltűnt a felső hűtőrács, delfines, sima homloka lett az autónak. A vezetéstámogatási rendszereknél és az elektromos változat technikájánál ugyanazokat a fejlesztéseket végezte el a Toyota (illetve a Stellantis), mint a ProAce Citynél. A kormány ebben a modellben is új, de érdekes módon nem azonos a kisebb Cityével.
A ProAce nem kapható benzinmotorral, az 1,5 és a 2,0 literes dízel közül lehet választani, 120, 145 vagy 180 lóerős teljesítménnyel, hatfokozatú kézi vagy nyolcfokozatú automata váltóval. (A leggyengébb motor csak kézi váltóval társítható.) Az elektromos motor ebben a kocsiban is 136 lóerős, az első kerekeket hajtja.
Toyota ProAce árak, adatok, felszereltségek itt
Az igazi újdonság a hollandiai bemutatón a Toyota immár legnagyobb európai kishaszonjárműve, a ProAce Max
debütálása volt. A Fiat Ducato ikertestvére 2,2 lóerős dízelmotorral vagy 272 lóerős elektromos motorral, az üres alváztól a három irányba billenteni képes platós kivitelen át a zárt furgonon változatig rendelhető a hazai piacon. Busz nem lesz belőle nálunk, a legtöbb ember a két üléssoros CrewCab kivitelű furgonban fér el. A dobozos ProAce Max három hossz- és három magasság-változatban készül, a legnagyobb méretben 17 köbméter hasznos térfogattal. A magyar piacon 3,5 tonnás autóként kerülnek majd forgalomba ezek a kocsik, de a hatalmas, 110 kWh kapacitású akkut is cipelő elektromos hajtású verzióból 4,25 tonnás is rendelhető, 1,5 tonna hasznos teherbírással. A dízel ProAce vontatási kapacitása 2,5 vagy 3,0 tonna, de az elektromos furgon után is oda szabad kötni egy 2,4 tonnás utánfutót!
A kocsit az erősebb dízelmotorral és elektromos hajtással is kipróbáltuk egy rövid tesztkörön. Az elektromos modell előnyei itt is egyértelműen megmutatkoztak: lenyűgöző élmény, ahogy egy ekkora bódé ilyen csendben és ekkora nyomatékkal képes meglódulni. A kanyarstabilitás a tengelyek közé épített akkuval már-már komikusan jó: a hosszú- magas bódé szinte meg se dől a tapadási határon vett íveken.
Az üres furgon műszerfala a holland cammogásban jóval 20 kWh alatti fogyasztást mutatott 100 km-re - persze ez az ötszáz kilométeresnek megfelelő elméleti hatótáv azonnal borul, ha terhet kell cipelni és hazai sztrádatempót kell autózni. Ha lemerül az akku, 11 kW-os váltóáramú vagy maximum 150 kW-os egyenáramú töltéssel lehet újra harcra kész állapotra hozni, de hamarosan feláras extraként 22 kW-os váltóáramú töltés is rendelhető lesz a kocsihoz.
Furcsán magasan áll az elektromos ProAce Max feneke, de a kanyarstabilitás a mélyre beépített nagy akkuval kiváló
A LED-es fényszóró már ebben a kategóriában is természetes tartozék
A motortérben lakni lehetne, olyan kis helyet foglal a 200 kW-os villanymotor
A fogyasztást üresen, békésen autózva könnyen 20 kWh/100 km alatt lehet tartani
A teli elválasztófalat is átlátszóvá varázsolja a digitális belső tükör
Toyota ProAce Max árak, adatok, felszereltségek itt
Az egyetlen európai Toyota teherautó, ami továbbra sem Stellantis-termék, és nevében sem ProAce, a HiLux,
de ez a modell is frissült valamelyest a 2025-ös modellévre. Az alapkivitel 48 voltos mild hibrid rendszert kapott a négyhengeres, 2,4 vagy 2,8 literes dízelmotor mellé, amivel elsősorban gyakori megállásokkal-újraindulásokkal terhelt utakon, például városi dugókban araszolva jelentősen csökkenthető a gázolaj-fogyasztás.
A HiLuxból megjelent egy továbbra is hibridtechnika-mentes, GR Sport nevű csúcsverzió is, amit elsősorban a Ford Ranger Raptor versenytársának szán a gyártó. A nagy különbség a Raptorral szemben, hogy a Toyota nem kötött kompromisszumokat a használhatóság rovására a sportosabb viselkedés kedvéért, így a látványos optikai kiegészítőkkel és némi technikai finomítással kívánatosabb tett csúcs-HiLux terhelhetősége is egy tonna és a GR Sport is el tud húzni egy 3,5 tonnás vontatmányt - legálisan.
Azonos teherbírás mellett a GR Sport HiLux trükköknek köszönhetően lett stabilabb, gyorsabb, elsősorban terepen, mint a hátsó merev tengely létravázon kívül bekötött, vaskosabb lengéscsillapítói, a megnövelt nyomtávú, hosszabb lengőkarokon támaszkodó első felfüggesztés, a két centivel megemelt hasmagasság és az egy fokkal megnövelt, 30 fokos első terepszög. A 2,8 literes, 204 lóerős dízelmotorral kínált GR Sport HiLux lassításáról elöl-hátul tárcsafék gondoskodni - ez nem általános pickupos körökben.
Toyota HiLux árak, adatok, felszereltségek itt
Végül egy jópofa érdekesség a bemutatóról: a nagy akkut is cipelő elektromos haszonjárművek hasznosabbak, ha a raklap könnyű, mert papírból készül!