Létrák az autópályán, acélrudak a szélvédőkben: a nem megfelelően rögzített rakományok guruló kockázatot jelentenek Ausztria útjain – kezdi tanulmánycikkét az osztrák KFV (Kuratorium für Verkehrssicherheit, közlekedésbiztonsági fórum).
A KFV kétéves kutatási projektje során minden eddiginél intenzívebben vizsgálták a nem megfelelő rakományrögzítésből eredő balesetek gyakoriságát és okait. „A tehergépkocsik rakománybiztosításának javításának alapjai ma és holnap” című, idén tavasszal befejezett kutatási projekt magában foglalt egy alapos szakirodalmi áttekintést, több baleseti adatbázis, köztük az osztrák autópálya-kezelő ASFINAG baleseti adatbázisának alapos elemzését, valamint 200 tehergépkocsi balesetének videóelemzését a rakomány elvesztésével kapcsolatban. Emellett a nehéz tehergépjárművekben és azokon található innovatív műszaki érzékelőket teszteltek a rakomány ellenőrzésére és a tüzek észlelésére. Az elemzéshez szükséges szakértelmet a magánszektorból és a közigazgatásból érkező szakemberekből és független szakértőkből álló 28 fős szakértői csoport biztosította.
A hivatalos osztrák baleseti statisztikák a rakományrögzítés hiányosságait és a jármű műszaki hibáit közös baleseti ok-kategóriában foglalják össze, ami általában megnehezíti a baleseti okok kutatását és megelőzését, viszont 200 szisztematikusan rögzített, kategorizált és kiértékelt tehergépkocsi-baleseti videó átfogó elemzése rávilágított a statisztikai hiányosságokra. A legfrissebb eredmények riasztóak: körülbelül minden tizedik tehergépkocsi-baleset a nem megfelelően rögzített rakományhoz köthető. Ez az arány háromszor magasabb, mint korábban feltételezték.
A többi járműtípus vizsgálata szintén nemkívánatos meglepetéseket okozott. A tanulmány váratlanul magas számú rakományvesztést állapított meg személygépkocsiknál és furgonoknál. Martin Winkelbauer projektvezető hangsúlyozza: „A rakományvesztés nem kizárólag a tehergépkocsik problémája. A repülő kerékpároktól és az elveszett munkáslétráktól kezdve a rögzítetlen acélrudakig, melyek vészfékezéskor a másodperc tört része alatt átlőnek a szélvédőn bármi előfordulhat, amint azt a baleseti jelentések és a részletes elemzések bizonyítják. A fizika erőit nem lehet kijátszani – a helyes rakománybiztosítás mindannyiunkat érint.”
A biztonságos rakodáshoz speciális szakértelemre, gyakorlott kezekre és megfelelő rögzítőeszközökre, valamint optimalizált rakodóegységekre és biztonságos csomagolásra van szükség – állapítja meg a tanulmány. Az ellenőrzési és baleseti jelentések azonban azt mutatják, hogy gyakran több lépésben is vannak hiányosságok. A szállítmányozási ágazatban a gondatlan rakománykezelés fő mozgatórugója az idő- és költségnyomás.
Winkelbauer szerint a szabályozás elavult, ugyanis jelenleg minden felelősség a járművezetőé. Ezen szerinte változtatni kell, vagyis a felelősségre vonható személyek körét és az ellenőrizhetőség lehetőségeit bővíteni kell, ahogy a büntetési tételeket is ki kell igazítani.
A jövő autonóm áruszállító járművei új kihívásokat jelentenek a rakománybiztosítás terén. Ember nélkül a volánnál a járműnek magának kell majd felügyelnie, hogy a rakomány minden eleme a helyén marad-e, és nem borul-e fel, nem esik-e le a rakodóterületről, vagy nem gyullad-e ki. A kutatási projekt részeként ezért innovatív felügyeleti érzékelőket is teszteltek, hogy a teherautók rakterében lévő rakományokat a jövőben is ellenőrzés alatt tartsák. A tesztek során nagyon ígéretesnek bizonyultak a megcsúszott vagy leesett rakományt érzékelő vibrációs-akusztikus érzékelők. A tűz észlelésére a kutatócsoport a lángokat és a hősugárzást érzékelő optikai, valamint a hőmérséklet-érzékelőket ajánlotta. Az automatikus képfeldolgozással kombinált optikai megfigyelés és tűzérzékelés kamerával szintén meggyőzőnek bizonyult a tesztek során.