Hihetetlen, de ennek az autónak érvényes magyar műszakija van!

Életveszélyes Passat motortér

Az M5-ös autópálya egyik pihenőjében próbáltam segítséget nyújtani egy lerobbant, 1.9 TDI motorral szerelt Volkswagen Passat tulajdonosának. Először naivan azt hittem, hogy egy ilyen golyóálló technikával a motorháztető alatt hatalmas balszerencse lenne egy ideiglenesen sem orvosolható probléma, ám én azzal számoltam, hogy az autó szakszerűen és rendszeresen karbantartott. Mint kiderült, a szorult helyzet oka nem a pech, hanem az autó hihetetlenül rossz műszaki állapota volt. Egyrészről már az is felfoghatatlan, hogy milyen vizsgabiztos és miféle juttatásért cserébe engedte ezt az autót át a kétévente esedékes műszaki vizsgán, másrészről azt sem igazán értettem, hogy miként volt képes egyáltalán eljutni ez az autó az említett autópályapihenőig. Jöjjenek hát az érdekes részletek a motortérből, a képcsokor végén pedig természetesen azt is leleplezem, hogy mi volt az akut probléma, ami miatt az autó mozgásképtelenné vált.

Hiányzó gépháztető nyitófül

Az első kiemelt részlet a motorháztető nyitókallantyúja. illetve pontosabban annak hiánya, hiszen aligha lehet ezt a kérdéses állapotú kábelkötegelőt valódi nyitófülnek nevezni. Ez azonban még akár egy inkább kreatív megoldás is lehetne, amennyiben egy szép állapotú motortérben találkoznánk vele, kizárólag arra az időre, amíg meg nem érkezik az egyébként filléres cseredarab az alkatrészboltba.

Műanyagflakon kartergáz-lecsapató

Ezen a fényképen már egy jóval komolyabb probléma látható, a megoldás pedig ideiglenesen sem lenne elfogadható. A szelepfedél tetejéről érkező gumicső eredetileg a kartergáz szívócsonkba történő visszavezetésére szolgálna, hogy a dugattyúgyűrűk mellett kiszökött - hibátlan állapot esetén minimális mennyiségű - nyomás és égéstermék úja feldolgozásra kerüljön. Ha azonban túlságosan kopott a motor, akkor a kartergáz olyan mértékű, hogy kinyomja a hengerfejben lefolyó motorolajat is a felső csövön. Ezt az olajat viszont a képen látható palack segítségével gyűjtötte össze a Passat tulajdonosa, így ahelyett, hogy elégetné a motor, néhány száz kilométerenként vissza lehet önteni az autóba.

Remélem, hogy magától értetődő: ilyet nem szabad csinálni

Először is a képen látható módszer nem oldja meg a problémát. A hiba ugyanis ilyenkor nem az olajfogyasztás, amit részlegesen kiküszöböl a palack, hanem a motor kopottsága, ami csak rosszabb lesz a normál használattól is, hát még ha a használt, kiköpött motorolajat töltögetjük bele vissza újra és újra. Másrészről így az autó folyamatosan engedi ki a levegőbe a szűretlen, mindenféle feldolgozás, katalizátorokon átvezetés nélküli égésterméket, ami a kopott motornak köszönhetően jóval környezetszennyezőbb a megszokottnál.

vákuumszelep szokatlan helyen

A következő állomás lényegében az autó teljes vákuumrendszere. Ebből elsősorban a vákuumszelep szúr szemet, ami szokatlan helyen, a légszűrő tetején végzi a munkáját. Legalábbis részben, hiszen minden olyan cső ki lett iktatva, le lett vakolva, amely nem az autó működéséhez szükséges abszolút minimumot szolgálja.

Levakolt cső, hiányzó EGR

Persze, ami nincs az autóban, ahhoz hiába is menne vákuumcső. Ilyen például a Passat EGR rendszere, amely a korábban már említett kartergáz visszavezetésére és szűrésére szolgálna. Jól látszik, hogy ez egy az egyben hiányzik az autóból. Ennek helyét egy erre a célra tervezett "pótalkatrésszel" zárták el, ami meglepő, hiszen a motortér többi részén a hasonlóan illegális módosításokat teljesen házilag kontárkodták oda, így legalább nem fizettek azért, hogy az autó rosszabb legyen. A szívócsonkra hegesztett csőcsatlakozás azonban már tipikus példa a háztáji kókányolásra, ennek a részletnek azonban még a szerepét is nehezen tudom értelmezni, hiszen a szívócsonkban a turbó miatt komoly nyomásnak kellene lennie, amit nem szabad csak úgy kiengedni a motortérbe, ha azt akarjuk, hogy kellő mennyiségű erőt adjon le a motor.

átlátszó ragasztószalaggal javított féktartály

Amit eddig láttunk az sajnos még csak a jéghegy csúcsa. A Passat motorjának műszaki állapota ugyanis nem jelent közvetlen életveszélyt a többi közlekedőre nézve, ám egy kicsivel feljebb pillantva kiderül, hogy a fékfolyadék tartályát átlátszó rakasztószalag tartja össze. Ez arra utal, hogy a Passat fékrendszerét is a korábban látottakhoz hasonló szakértelemmel javították, ezen a ponton pedig már eléggé egyértelmű, hogy miért jelent veszélyt a közlekedés során az autó.

olajban álló, szabadon lógó kábelek

Sajnos ezzel azonban még nincs vége a közvetlen veszélyforrásoknak, a motortérben ugyanis mindenütt állt az olaj és az összes különböző folyadék, a kábelek pedig szakadtan szigeteletlenül, ráadásul sokszor céltalanul, törött csatlakozókkal a végükön várták a sorsukat a hűtőfolyadék- illetve olajtócsákban. Remélem minden olvasónk számára egyértelmű, hogy ez mennyire tűzveszélyes, csak a szerencsén múlt, hogy ez az autó ezzel a kábelköteggel nem lángokban állt meg az autópálya szélén.

Törött szelepfedél

Az olaj ugyanis konkrétan mindenhonnan folyt, több helyen törött volt a szelepfedél, lejjebb látványosan szivárgott a hengerfejtömítés, illetve a töltőlevegő-hűtő és annak csövei is minden illesztésnél olajpárásak voltak. Ez utóbbi tünet arra utal, hogy a turbó is hordja már az olajat. Valószínűleg ez csak a töredéke a szivárgásoknak, a motortérben ugyanis annyi olaj volt, hogy esély sem lett volna egy komoly motormosás nélkül megállapítani, hogy hány további helyen folyik a kenőanyag.

koszos hűtőfolyadék

A teljesség érdekében, mielőtt még elárulom, hogy ez a motor pontosan miért hagyta cserben a tulajdonost az autópálya szélén, érdemes megmutatni a zavaros, koszos hűtőfolyadékot és az egyértelműen lerakódásokkal teli kiegyenlítőtartályt is. Fontos azonban megjegyezni, hogy a fent látható rengeteg, nagyon komoly és legalább ennyire veszélyes hiba, valamint az egyértelmű kopás és kompresszióhiány ellenére is működött a motor, amit a konstrukció elpusztíthatatlan hírnevét ismerve is lehetetlennek gondoltam volna. 

És hogy mi okozta a végzetes hibát? A rezonancia, illetve a korábbi javításokkor a motor rendszerként történő értelmezésének teljes hiánya.

A turbó olajzását ugyanis a mérnökök egy a motortér egyik oldaláról a másikra tartó, hosszú acélcsővel oldották meg. Ez a cső egy nehezen elérhető helyen, a tűzfal és a motor hátulja között kerüli meg a blokkot, ráadásul a gyártáskor több ponton is a motor különböző alkatrészeihez rögzítették. Ha valaki nem érti, hogy mely megoldás pontosan mi célt szolgál a motortérben, akkor könnyedén azt hiheti, hogy ezek a rögzítések csak tovább bonyolítják a cső ki- és beszerelését, így az eltávolításukkal, illetve a cső útjának leegyszerűsítésével javítanak a motoron. Ennek a Passatnak a motorterében is ez történt, a csövet a szelepfedél felett vezették el, látványosan háztáji hajtogatással. A cső különös útja és nehezen elérhető rögzítései azonban a rezonancia feszítő hatásának csökkenését szolgálják, ha ugyanis kizárólag a két végpontnál fogatjuk fel a csövet, akkor az a folyamatos remegés hatására egy idő után egyszerűen el fog repedni, ez történt az út szélén rekedt Passat esetében is.

érdekes csőelvezetés 

A "csőtörés" után az autó már nem csak a korábban látott műanyagflakonba szóra az olajat, hanem a turbó olajzócsövén keresztül a földre is. Így amellett, hogy jóval gyorsabban fogyott el belőle az újratöltések után ismét a motorolaj, nem is maradt mit visszaöntögetni a palackból, olaj nélkül pedig nem tudta tovább folytatni az útját az autó.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ami itt látható, azzal már alapvetően el sem szabadott volna indulni.

Lehet a műszaki vizsgáztatás rendszerére, vagy épp a vizsgabiztosra mutogatni, rosszabb esetben csodálni a motort és a technikát, hogy ilyen mostoha körülmények között, ennyi kontárkodás után is tudta mozgatni az autót, ám itt nem ez a tanulság. Itt azt kell megérteni, hogy a közlekedés nem játék, nem véletlenül vannak a szabályok, a vizsga, és az előírások. Félreértés ne essék, nem baj, ha valaki öreg, vagy netán olcsó autóval jár, nem állítom, hogy akinek nincs pénze új autóra, az vegyen inkább BKK bérletet. Mindennek van viszont egy határa. Ez a határ pedig az autó szakszerű fenntartása, amit igenis ki kell tudnia fizetni annak, aki részt kíván venni a közúti közlekedésben. A karbantartásokon és javításokon a fent látható módon spórolni ugyanis ön- és közveszélyes, nem kell közlekedési szakértőnek lenni ahhoz, hogy mindez egyértelmű legyen. Szerencsére ez a konkrét autó nem folytatta az útját ebben a formában, jó eséllyel ez a lerobbanás a Passat szomorú története végét is jelenti. Fontos azonban tudni, hogy amit fent láthattatok, arra nincs kifogás. Egy ilyen autóval nem szabad közlekedni, nem szabad utasként beleülni, és nem szabad támogatni senkit, aki úgy gondolja, hogy ez rendben van. Minden közlekedő közös érdeke, hogy ne találkozzunk ilyen katasztrofális állapotú autókkal az utakon, és hogy senki se javítson járműveket, aki hajlandó ilyen munkát kiadni a kezéből.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ