„Az autótulajdonosok többsége számára a digitális funkciók megkönnyítik a vezetést, minden második válaszadó viszont zavarónak találja ezeket a rendszereket” – áll a németországi TÜV felmérésének összegzésében.
–
A járművezetők túlnyomórészt pozitívan nyilatkoznak a digitális funkciók előnyeiről, vagyis 72 százalékuk egyetért azzal az állítással, hogy a digitális vezetési funkciók megkönnyítik számukra a gépjárművezetést. Ezek a funkciók különösen népszerűek a fiatal, 2000 után született korosztály körében (75%). Ezzel szemben az idősebbek, ha tetszik, a boomer generáció csak 66 százaléka tartja hasznosnak a digitális funkciókat.
Az azonnali dugójelentések, szabad parkolóhelyek, benzinkutak vagy benzinkutak kijelzése, valamint a látómező bővítése és a jármű környezetének ellenőrzése megkönnyíti a vezetést, egyúttal csökkent(het)i a menetidőt. Szeretik a felhasználók a testre szabhatóságot is. A nagy felbontású kijelzők tiszta képet adnak, leolvasásuk egyre könnyebb – ami persze függ a rendszerre fejlesztett alkalmazástól is –, akár kedvezőtlen fényviszonyok mellett is. „Emellett lehetővé teszik a vezetőtámogató rendszerek, az infotainment rendszerek és a külső eszközök, például okostelefonok és táblagépek jobb integrálását, melyek további kényelmet nyújtanak a vezetőnek” – áll a TÜV által megrendelt, 2500, 16 év feletti személy körében végzett Ipsos-felmérés összefoglalójában.
Viszont „a digitális pilótafülkék magukban hordozzák annak kockázatát, hogy a vezetőt túlterhelik információkkal, és elvonják a figyelmét a közlekedési helyzetről” – mondja Richard Goebelt, a TÜV Egyesület jármű- és mobilitási vezetője. A felmérés eredményei szerint az autótulajdonosok 40 százaléka nagyon bonyolultnak találja a digitális funkciók kezelését. A nehézségek az életkorral együtt nőnek: míg a 16 és 24 év közöttieknek csak 28 százaléka panaszkodik a kezelési problémákra, addig a 66 év felettiek körében ez az arány már 44 százalék. (A Traffix megjegyzése: a fiatal generáció talán azért se panaszkodik az érintőképernyős infotainmentekre, mert sose láttak másmilyet?) Az autótulajdonosok jó fele (53 százalék) szerint a digitális funkciók kezelése túlságosan elvonja a figyelmét vezetés közben. „A digitális funkciók ma már annyira jelen vannak, hogy a járművezetők aligha tudják elkerülni a használatukat” – mondja Goebelt. Ez pedig „nagyon veszélyes lehet”. Ezzel pedig alapvetően egyet értenek a járművezető válaszadók is: a mobiltelefon használatából eredő figyelemelterelést a volánnál szinte mindenki (94 százalék) biztonsági kockázatnak – közülük 51 százalék nagyon veszélyesnek, 43 százalék pedig inkább veszélyesnek – tartja.
„A gyártóknak olyan intuitív tervezési koncepciókra kell összpontosítaniuk, amelyek lehetővé teszik a gyors és egyszerű kezelést” – mondja Goebelt. „A hangvezérlés és a haptikus visszajelzés használata segíthet csökkenteni a vizuális interakció szükségességét, és így minimalizálni a figyelemelterelést.”
2017 óta a németországi közúti közlekedési szabályok szabályozzák minden elektronikus eszköz és állandóan beépített képernyő, például navigációs rendszerek és érintőképernyők használatát. Ezeket vezetés közben csak akkor szabad használni, ha nem kell kézbe venni vagy kézben tartani őket, és elegendő egy „rövid pillantás”. A hosszabb ideig tartó figyelemelterelés bírságot vonhat maga után - persze ezt szinte lehetetlen a hatóság részéről észlelni, pláne bizonyítani. Ugyanez vonatkozik a mobiltelefonokra és a táblagépekre is, feltéve, hogy azok tartóban vannak. A tartórendszerek rögzítésekor ügyelni kell a szükséges látómező biztosítására, valamint arra, hogy a légzsákok és más biztonsági szempontból fontos kezelőszervek (vészjelzők stb.) akadálymentesen működhessenek.
A TÜV ajánlása szerint fontos, hogy a felhasználók jól ismerjék a digitális pilótafülkét, és ne becsüljék túl saját képességeiket. Érdemes ezért előzetesen és alaposan megismerkedni a készülék menüvezérlésével, hogy a szükséges beállításokat gyorsabban és anélkül végezze el, hogy túl sokáig kellene félrenéznie.
A TÜV (további) tippjei:
- Indulás előtt állítsa be a navigációs rendszerben az útvonalat, a rádióállomás vagy zene kiválasztását.
- Gyakorlat teszi a mestert: ismerkedjen meg a jármű funkcióival, és – ha van – gyakorolja a hangvezérlés használatát, hogy elkerülje az érintőképernyők használatát vezetés közben.
- Szükség esetén álljon meg: tartózkodjon az érintőképernyő hosszabb ideig tartó használatától, és álljon meg szabályosan, ha ez elkerülhetetlen.
- Ha csak lehet, az utassal végeztesse el a szükséges beállításokat.
A tanulmány nagy része egybevág az általunk készített tanulmány megállapításaival - például a felmérésünkből kiderült, hogy sokan fel sem ismerik a mobiltelefonok és infotainment (képernyős) rendszerek veszélyességét; azok közül pedig akik fel is ismerik, sokan mégis használják. Bár a TÜV a haptikus és hangvezérlős rendszerekben látják a megoldást (részben), ezt a mi tanulmányunk nem támasztotta alá, vagyis a magyar felhasználók nem szeretik a hangutasítást, leginkább mert pontatlanul működik. Ez a tanulmányunk ITT megtekinthető, az összes között pedig ITT böngészhet.