Nagy haszon a gyártóknak, nagy kockázat a közlekedőknek: a digitális cockpit

„Az autótulajdonosok többsége számára a digitális funkciók megkönnyítik a vezetést, minden második válaszadó viszont zavarónak találja ezeket a rendszereket” – áll a németországi TÜV felmérésének összegzésében.

James Penner 1f I Jf Codt De Unsplash

A járművezetők túlnyomórészt pozitívan nyilatkoznak a digitális funkciók előnyeiről, vagyis 72 százalékuk egyetért azzal az állítással, hogy a digitális vezetési funkciók megkönnyítik számukra a gépjárművezetést. Ezek a funkciók különösen népszerűek a fiatal, 2000 után született korosztály körében (75%). Ezzel szemben az idősebbek, ha tetszik, a boomer generáció csak 66 százaléka tartja hasznosnak a digitális funkciókat.

Az azonnali dugójelentések, szabad parkolóhelyek, benzinkutak vagy benzinkutak kijelzése, valamint a látómező bővítése és a jármű környezetének ellenőrzése megkönnyíti a vezetést, egyúttal csökkent(het)i a menetidőt. Szeretik a felhasználók a testre szabhatóságot is. A nagy felbontású kijelzők tiszta képet adnak, leolvasásuk egyre könnyebb – ami persze függ a rendszerre fejlesztett alkalmazástól is –, akár kedvezőtlen fényviszonyok mellett is. „Emellett lehetővé teszik a vezetőtámogató rendszerek, az infotainment rendszerek és a külső eszközök, például okostelefonok és táblagépek jobb integrálását, melyek további kényelmet nyújtanak a vezetőnek” – áll a TÜV által megrendelt, 2500, 16 év feletti személy körében végzett Ipsos-felmérés összefoglalójában.

Viszont „a digitális pilótafülkék magukban hordozzák annak kockázatát, hogy a vezetőt túlterhelik információkkal, és elvonják a figyelmét a közlekedési helyzetről” – mondja Richard Goebelt, a TÜV Egyesület jármű- és mobilitási vezetője. A felmérés eredményei szerint az autótulajdonosok 40 százaléka nagyon bonyolultnak találja a digitális funkciók kezelését. A nehézségek az életkorral együtt nőnek: míg a 16 és 24 év közöttieknek csak 28 százaléka panaszkodik a kezelési problémákra, addig a 66 év felettiek körében ez az arány már 44 százalék. (A Traffix megjegyzése: a fiatal generáció talán azért se panaszkodik az érintőképernyős infotainmentekre, mert sose láttak másmilyet?) Az autótulajdonosok jó fele (53 százalék) szerint a digitális funkciók kezelése túlságosan elvonja a figyelmét vezetés közben. „A digitális funkciók ma már annyira jelen vannak, hogy a járművezetők aligha tudják elkerülni a használatukat” – mondja Goebelt. Ez pedig „nagyon veszélyes lehet”. Ezzel pedig alapvetően egyet értenek a járművezető válaszadók is: a mobiltelefon használatából eredő figyelemelterelést a volánnál szinte mindenki (94 százalék) biztonsági kockázatnak – közülük 51 százalék nagyon veszélyesnek, 43 százalék pedig inkább veszélyesnek – tartja.

„A gyártóknak olyan intuitív tervezési koncepciókra kell összpontosítaniuk, amelyek lehetővé teszik a gyors és egyszerű kezelést” – mondja Goebelt. „A hangvezérlés és a haptikus visszajelzés használata segíthet csökkenteni a vizuális interakció szükségességét, és így minimalizálni a figyelemelterelést.”

2017 óta a németországi közúti közlekedési szabályok szabályozzák minden elektronikus eszköz és állandóan beépített képernyő, például navigációs rendszerek és érintőképernyők használatát. Ezeket vezetés közben csak akkor szabad használni, ha nem kell kézbe venni vagy kézben tartani őket, és elegendő egy „rövid pillantás”. A hosszabb ideig tartó figyelemelterelés bírságot vonhat maga után - persze ezt szinte lehetetlen a hatóság részéről észlelni, pláne bizonyítani. Ugyanez vonatkozik a mobiltelefonokra és a táblagépekre is, feltéve, hogy azok tartóban vannak. A tartórendszerek rögzítésekor ügyelni kell a szükséges látómező biztosítására, valamint arra, hogy a légzsákok és más biztonsági szempontból fontos kezelőszervek (vészjelzők stb.) akadálymentesen működhessenek.

A TÜV ajánlása szerint fontos, hogy a felhasználók jól ismerjék a digitális pilótafülkét, és ne becsüljék túl saját képességeiket. Érdemes ezért előzetesen és alaposan megismerkedni a készülék menüvezérlésével, hogy a szükséges beállításokat gyorsabban és anélkül végezze el, hogy túl sokáig kellene félrenéznie.

A TÜV (további) tippjei:

  • Indulás előtt állítsa be a navigációs rendszerben az útvonalat, a rádióállomás vagy zene kiválasztását.
  • Gyakorlat teszi a mestert: ismerkedjen meg a jármű funkcióival, és – ha van – gyakorolja a hangvezérlés használatát, hogy elkerülje az érintőképernyők használatát vezetés közben.
  • Szükség esetén álljon meg: tartózkodjon az érintőképernyő hosszabb ideig tartó használatától, és álljon meg szabályosan, ha ez elkerülhetetlen.
  • Ha csak lehet, az utassal végeztesse el a szükséges beállításokat.

A tanulmány nagy része egybevág az általunk készített tanulmány megállapításaival - például a felmérésünkből kiderült, hogy sokan fel sem ismerik a mobiltelefonok és infotainment (képernyős) rendszerek veszélyességét; azok közül pedig akik fel is ismerik, sokan mégis használják. Bár a TÜV a haptikus és hangvezérlős rendszerekben látják a megoldást (részben), ezt a mi tanulmányunk nem támasztotta alá, vagyis a magyar felhasználók nem szeretik a hangutasítást, leginkább mert pontatlanul működik. Ez a tanulmányunk ITT megtekinthető, az összes között pedig ITT böngészhet.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel hülye kiírás BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó járda tréler hirdetés matrica Spanyolország mini countryman Toyota zene zöld kézműves tábla kamion Hollandia felújítás Lime dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis szabálytalanság kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 vw bogár Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc traffipax kerékpáros kerékpár USA buszsáv forgalommal szemben mini wales autólopás tábla Párizs IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil Budapest használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió tesla Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás látási viszonyok tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe szigorítás gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző hidrogén veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás villanybicikli infotainment gyermekülés ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 németország elektromos munkagép szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem baleset kresz 2024 figyelmetlen sofőr figyelmetlenség közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás mobiltelefon új kresz SUV barcelona leállósáv kresz2024 parkolás rendőrség sebesség horrorszerelvény munkagép figyelemelterelés elektromos autó érintőképernyő forgalomirányítás torlódás képernyő asszisztens elakadás körgyűrű Asfinag papucs mezítláb mobilozás sebességkorlátozás rakomány robogó Ausztria Olaszország üzemanyag benzinkút amerika magyarország bukósisak kresz balesetmegelőzés büntetés gyorshajtás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ