A II. és XII. kerület határán húzódó Budakeszi út bátran indulhat az ország egyik legrosszabb minőségű útja címért. Az eredetileg kiváló minőségű, körülbelül egy évvel ezelőtt forgalomba helyezett CNG-s MAN buszok úgy zörögnek, hogy azt a néhai Ikarusok is megirigyelték volna.
Itt azonban egy csodás forgalomszervezési bravúrt láthatunk "jóvanezígy" módra. Valamelyik elektromos szolgáltató túrhatott a föld alatt: a villámjeles szalag, mellyel a területet körbevették, erre utal. A probléma azonban többrétű.
- teljesen körbevették a területet (ami érthető, hiszen a kerítéstől a szegélyig aszfaltozták a járdát)
- a túloldalon nincs járda, hogy legalább a bosszantó/használhatatlan "Gyalogosforgalom a túloldalon" alibizéssel oldják meg a forgalomszervezést
- itt sokszor nagy a forgalom és gyakorta a megengedettnél gyorsabban mennek a járművek a hosszú egyenes, emelkedős szakaszon
- idősek otthona van a közelben
Tehát az egyetlen megoldás, hogy meg kell várni, amíg nem jön autó, és a lehető legnagyobb tempóval az úttesten ki kell kerülni a felbontást.
Rendszeres olvasóink tudják, hogy nem vagyunk a túlszabályozás hívei. Itt mégis érdemes lenne felhívni a figyelmet, hogy gyalogosok lehetnek az úttesten, esetleg ideiglenes járdát kialakítani számukra, jól feltüntetve a járművezetők számára.
Mert kicsit ragozzuk még a témát! Mi van, ha például egy nagy tárgyat cipel a gyalogos? Ezzel kapcsolatban lapozzuk fel a KRESZ-t: „A gyalogosnak az úton olyan tárgyat, illetőleg anyagot, amely sérülést, rongálást vagy szennyezést okozhat, csak megfelelően becsomagolva szabad vinnie. Olyan tárggyal, amely méretei miatt a gyalogosforgalmat zavarná, az úttesten – a menetirány szerinti jobb oldalon, az úttest szélén – kell közlekedni; éjszaka és korlátozott látási viszonyok között az ilyen tárggyal közlekedő gyalogosnak a járművek vezetői által elölről és hátulról kellő távolságból észlelhető lámpát kell vinnie.”
Semmi baj tehát, egyszerűen csak át kell menni a túloldalra az általában zsúfolt Budakeszi úton, vagy ha nem zsúfolt, mert este van, akkor elöl-hátul ki kell világítani. Persze ide tehetünk egy képzeletbeli szmájlit, de azért ebben az esetben mégiscsak szabálytalanságra kényszerítik a tehetetlen gyalogost!
Ami viszont mindenkire tényleg vonatkozik ebben az esetben, hogy a gyalogos „az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről”. (Egyébként ez a zebrára lépésre is vonatkozik!)
Kíváncsiságból megkérdezzük a Budapest Közutat, mi a véleményük erről. Van-e valamiféle szabvány erre, vagy mindenki megoldja úgy, ahogy tudja, vagy ahogy legkevésbé fájdalmas - számára.