Súlyos környezetkárosítás a 2. kerületi erdőben (FRISSÍTVE!)

Kerékpárosok (elsősorban downhillesek) az erdő tarolásával építik ki a katlant maguknak. Az erdőgazdaság tud róla. Eddig nem sokat tettek.

A budai erdőkben túrázóknak sok gondot okozhatnak a hegyi kerékpárosok. Egyfelől eleve nehezen járható utak erodálódnak gyorsabban (a Tündér-szikla felé vezető út szinte járhatatlan), másfelől a békés egymás mellett haladás gyakran nem valósul meg a gyalogtúrázók, sétálók és a kerékpárosok között. De ezeken a helyen nem tiltja törvény a kerékpározást. Van viszont, például a Szépjuhászné fölötti erdőben - a Kaán Károly-kilátó felé -, ahol a kerékpározási tilalmat jelölték is az erdei táblákon (a tűzgyújtási tilalom és a "ne szemetelj" piktogramok mellett), de ezeket rendre lekaparták.

Nagyon durva és szívfájdító látvány

Ilyen durva helyzettel azonban eddig sehol nem találkoztunk. Budapest II. kerülete, Kurucles (a Budakeszi út és a Kuruclesi út közötti erdős terület). Íme, a helyszín - pirossal kiemeltük:

Erdőpusztítás

A bringások sokszor fát kivágva, az útról (gyalogos erdei útról) a földet elhordva építik maguknak a pályát ugratókkal, meredeken kiépített lejtőkkel, "teknőkkel", azaz megemelt kanyarokkal... A sétálókat elzavarják, közöttük száguldoznak, legfeljebb annyit kiáltva: "pálya". A gyerekeknek pedig, "ez nem játszótér".

De most tényleg nem ez utóbbi a lényeg, hanem a súlyos természetkárosítás. Ezt a kifejezést ("súlyos természetkárosítás") nem mi találtuk ki, hanem a terület gazdája, a Pilisi Parkerdő munkatársa, aki a bejelentésem után bejárta a környéket. Intézkedés is történt: nejlonszalagokkal körbezárták a területet. Ennyi. Körülbelül két nap múlva tépték le a kerékpárosok, majd folytatták a munkálatokat. Újabb bejelentésre már semmi nem történt.

Miért is tilos ez?

A Turista Magazin cikke leírja, hogy a terepbringázást alapvetően két törvény szabályozza: az úgynevezett erdőtörvény (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról), valamint az annál jóval szigorúbb természetvédelmi törvény (1996. évi LIII. törvény a természet védelméről). Az erdőtörvény kimondja, hogy az állami és a helyi önkormányzati tulajdonú erdőkben lehet kerékpározni, de feltételekkel. Bringázni többek között a megfelelő jelzésekkel ellátott turistautakon lehet, továbbá az erdészeti feltáróhálózat részein (útjain), kivéve az olyan időszakokat, amikor éppen valamilyen korlátozás van érvényben az adott területen. Védett természeti területen ezeket a szabályokat felülírja a természetvédelmi törvény: járművel (e törvény értelmében a kerékpár értelemszerűen az) csak az arra kijelölt utakon szabad közlekedni. Fokozottan védett természeti területeken a kijelölt turistautak (bringások esetében a kijelölt kerékpárutak) elhagyása tilos.

Ez védett természeti terület, hiszen a "bejáratoknál" ott a nagy kócsagos Természetvédelmi terület tábla, tehát itt csak kijelölt úton mehetnek bringások, ha jól értjük, a turistautakon. De itt elhagyják azokat! Sőt, maguknak vájják az utat, plusz súlyosan pusztítják a környezetet.

ErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztításErdőpusztítás

Az egyébként az első bejelentésnél kiderült, hogy a kerékpárosoknak nincs engedélyük erre!

Mit lehet tenni?

Az építkezés folyamatosan zajlik, mostanában is, tucatnyi kerékpáros szállja meg ilyenkor az erdőt. Már kis házikót is építettek maguknak. Javaslatra, mivel a Pilis Parkerdőnél nem tettek érdemben semmit, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósághoz érdemes fordulni, továbbá a II. kerületi Önkormányzathoz. Megtesszük. (Fel is vittük az Ügyek közé.)

KIEGÉSZÍTÉS 2021. 03. 04.

Fenti cikkünkkel illetve a hozzánk érkezett bejelentéssel kapcsolatban időközben számos új információt kaptunk a bringás társadalom különböző képviselőitől és a környéken élőktől is. A kép jóval árnyaltabbnak tűnik annál, mint amit a cikk tartalma a helyszínt nem ismerők számára sugallhat a helyzetről. A területen összemosódni látszik egy normális, jószándékú bringás társaságnak az erdőt kezelő állami intézmények által is ismert és informálisan el is ismert tevékenysége és egy újabb folyamat, amelyben viszont tényleg aggasztó természetkárosítás vette kezdetét. 

Úgy érzékeljük, az ügyben elsődlegesen érdekelt valamennyi fél számára a helyzet rendezése, keretezése lenne kívánatos, de ehhez olyan szintű törvényi, intézményi változásokra is szükség volna, amelyeket nagyon nehéz megvalósítani.

A történet, úgy tűnik, messze meghaladja a Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk kompetenciájának határait. A területért felelős nemzeti park válaszát a hozzánk érkezett, általunk nekik továbbított bejelentésre megvárjuk és egy újabb cikkben bemutatjuk, azoknak a bringás véleményvezéreknek az álláspontjával együtt, akik telefonon megkerestek bennünket. Ha ezek után lehet még szerepünk a helyzet rendezésének elősegítésében, természetesen rajta maradunk az ügyön, de ha nem tudunk érdemben segíteni ebben, kiszállunk a sztoriból, nehogy akaratunk ellenére jószándékú kezdeményezéseket, változásokat vessünk vissza, akár szándékolatlanul.

Rácz Tamás, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnőke, a Traffix.hu főszerkesztője

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ