Elkészült a világ első hidrogénüzemű kishajó-motorja
A Yamaha szerint más még nem rukkolt elő motorcsónakokra szánt, hidrogénhajtású külmotorral, így az ő gyártmányuk az első a világon. Mindezt a 2024-es Miami Boat Show-n mutatták be, a Yamaha, a Roush - ők tervezték az üzemanyagellátó rendszert - és a Regulator Marine - a hajótest az ő művük - együttműködésének eredményeként. A Yamaha 2050-re teljesen karbonsemleges termékpalettát szeretne, ehhez pedig remekül passzol a most bemutatott hidrogénüzemű hajómotor is.
Persze mint mindennek, ennek a megoldásnak is vannak hátrányai. A tiszta, CO2-emisszió nélküli üzem nincs ingyen, a hajótest belsejét szinte teljesen elfoglalják az üzemanyagot tároló hidrogéntartályok. A prototípus hajóban háromnak is helyett kellett keresni, ami nem volt egyszerű. Emellett a hajókat kiszolgálni képes hidrogénes infrastruktúra fejlesztése is gyerekcipőben jár még: ha van is már hidrogénhajó, megtankolni még nem lehet őket minden marinában.
A hidrogénes hajómotor a Yamaha XTO V6-os motorra épül, 425 lóerős, és jóval csendesebben üzemel, mint a hasonló, de benzinüzemű motorok. A hajón tárolt 100 kilogrammnyi nagy nyomású hidrogénnel 200 tengeri mérföldes hatótáv érhető el. A prototípus tesztüzeme idén nyáron kezdődik.
Leégett egy elektromos hajó
Maradjunk még egy kicsit a vízen: néhány napja a hajnali órákban az Alsóörsi Bahart kikötőben kigyulladt és leégett egy elektromos hajó. A tűz a mellette álló vitorlásra is átterjedt. Az elektromos hajó kikötőhelyétől távolabb elsüllyedt, a vitorlás pedig teljesen leégett.
A hírt közlő VMSZ facebook oldalán a kommentek között már olvasni olyat is, hogy a hajósok régóta szeretnék, hogy az elektromos hajtású hajók a hasonló esetek elkerülése miatt a hagyományos hajóktól távolabb, elkülönítve, külön kikötőhelyen legyenek tárolva.
Tiszta üzemű, de brutális V8-as blokk
A Yamaha és a Toyota bejelentette, hogy közösen fejlesztenek egy hidrogénüzemű 5,0 literes V8-as motort a japán autóipari cégek közti, a belsőégésű motorok alternatív üzemanyagainak felkutatását célzó megállapodás részeként. A tervezett hidrogénüzemű motor alapját a Lexus V8-as motorja adja, - ilyen található a Lexus RC-F modellben is - aminek befecskendezőrendszerét, hengerfejét, szívócsonkját a Yamaha mérnökei dolgozták át. A tiszta üzemű, de a néma, tüzelőanyagcellás hidrogén-hajtású autóknál jóval szórakoztatóbb hangú V8-as motor 444 lóerő leadására képes.
És hogy miért foglalkoznak egyáltalán egy zöld V8-assal? Yoshihiro Hidaka, a Yamaha Motors elnöke azt mondta: "Keményen dolgozunk a szén-dioxid-semlegesség 2050-ig történő elérésén, ugyanakkor a "Motor" szó is szerepel a cégünk nevében, és ennek megfelelően erős az elköteleződésünk a belső égésű motorok iránt is." A Toyota pedig köztudottan úgy véli: a világ motorizációjában még évtizedekig a belsőégésű motoroké lesz a főszerep, a sok-sok-sok már legyártott és még hosszú ideig használható dugattyús motoros jármű esetleges átalakítása hidrogénüzemre pedig hatékonyabban szolgálhatja a zöld átmenetet, mint ezek kidobása és hidrogéncellás vagy akkumulátoros elektromos járműre cserélése.
Hollandiában a megcsippelt villanybringákra vadászik a rendőrség
Új, apró, mobil teljesítménymérő fékpadokat állítottak szolgálatba a holland rendőrségénél. Az okot az egyre szaporodó, a megengedettnél jóval erősebb elektromos kerékpárok adták. A jelenleg 247 darabos mobil mérőeszközparkkal pillanatok alatt kiszűrhetők a forgalomból a szabálytalanul megpiszkált villanybringák, amelyek jóval gyorsabbak a megengedettnél és sokkal veszélyesebbek is.
Az európai előírások szerint csak 250 W-os teljesítményig számít kerékpárnak egy elektromos rásegítésű kétkerekű, és a csúcssebesség is 25 km/órában van meghatározva. Ha valakit tunningolt bringával kap el a rendőrség, 290 eurós büntetésre számíthat, ha pedig valaki visszaeső, attól el is kobozhatják a sokszor milliós értékű járművet.