"Kerékpárút: a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt út; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos."
"Kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpárosok egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv."
"Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni (...) nem szabad."
Így rendelkezik jelenleg a KRESZ a kerékpárutak, kerékpársávok használatáról. Bennem pedig felmerült, hogy miért zár ki lakott területen belül, elsősorban a nagy forgalmú főutak melletti, kerékpárosok által alig használt fővárosi vagy nagyvárosi peremkerületi kerékpárutakról, kerékpársávokról a szabályozás a bicikliknél alig gyorsabb, viszont a gépjárműveknél sokszor jóval lassabb. egy nyomon haladó járműveket? Miért kell(ene) például itt kimenni a buszokat feltartani a forgalmi sávba az ételfutároknak, amikor a biciklisávban amúgy sincs senki?
És ez nem valami hipotetikus bölcsészkedés, hanem abszolút életből vett példa. Errefelé vittem ugyanis vissza az importőrhöz a csendes, emissziómentes, de kis sebessége miatt a nagyobb utakon pont az ilyen tiltások miatt Budapesten (és más hazai városokban is) életveszélyes elektromos Honda robogót, ami amúgy tök alkalmas lehetne a rövid távú autós agglomerációs ingázás kiváltására is, ha biztonságosan és szabályosan mehetne az amúgy üres külterületi biciklisávokban.
A fentiek összefoglalásával bővítettük a Traffix.hu-t üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület immár 25 pontos KRESZ-módosító javaslatcsomagját, ekképpen:
Javasoljuk, hogy a KRESZ tegye lehetővé a kerékpárút és kerékpársáv használatát lakott területen belül, 50 km/h-nál nagyobb sebességű haladásra nem képes kétkerekű járművek, elsősorban az elektromos (emissziómentes) robogók számára is! Ez a szabályozás egyrészt legitimálna egy létező gyakorlatot (a robogós futárok ma is gyakran használják a kerékpárutat, -sávot), másrészt biztonságosabbá és vonzóbbá tenné a kis teljesítményű, kis sebességű, de a városi forgalom tisztább, csendesebb üzeméhez igen hasznos elektromos robogók használatát.
(A javaslat akkor fogalmazódott meg bennem, amikor a Honda elektromos robogójának tesztjén az Üllői út teljesen üres kerékpásávja mellett, kint a gépjárműforgalomban kellett volna gurulnom azzal a 40-nel, amire ez a gép képes, az itt szabály szerint 50-nel, valójában 60-65-tel haladó autókat, buszokat akadályozva.)
A kerékpárúton, kerékpársávon közlekedő robogók legnagyobb sebességére, az előzéseknél alkalmazható sebességkülönbségekre további, jogszabály-alkotói felelősséget kizáró részletszabályok is kidolgozhatók, bár a valóságban az elektromos kerékpárok vagy akár csak a nagy sebességgel kerékpározók jelenléte a kerékpárutakon, kerékpársávokon már rég megvalósult, tehát semmilyen különleges, extra balesetveszélyt nem hozna újabb 45, az új KRESZ-tervezet szerint 50 km/h végsebességű járművek megjelenése ezeken az utakon.