Egy autóbemutatón, egészen pontosan a Nissan új, harmadik generációs soros hibrid hajtásláncával szerelt Qashqaiainak menetpróbáján akadtam bele szinte szó szerint abba a szürreális túlkorlátozásba, amiről gyorsan készítettem is egy kis videót. Egyedül voltam, siettem, a kamera se pont az volt, amit ilyesmire találtak ki, de a lényeg szerintem érthető:
Aki vezet autót, motort, akár buszt, kamiont, annak egyértelmű, miért is butaság és túlzó ennyire alacsony sebességkorlátozást megállapítani és tankcsapdát kiépíteni igazából bármilyen útra. A fanatikus gépjárműellenes nyájas olvasók kedvéért azért leírom, hogy az ennyire lelassított forgalom már annak se jó, aki nem vezet. A forgalomszervezés hatékonysága, a járművekhez kapcsolódó szolgáltatások sebessége is romlik, ha ilyen lassan kell menni, a fekvőrendőrökön átcsattogó járművek extra zajterheléssel zavarják az itt élőket, a technikát rongáló küszöbök feleslegesen hamar elhasználódó, kidobásra kerülő alkatrészeket eredményeznek, de megkockáztatom, hogy még a károsanyag-kibocsátás, sőt: a hosszabb úton töltött idő miatt talán még a kumulált zajterhelés is nőhet egy hasonló környezetben reális, természetes és biztonságos 40-50-es tempójú forgalomszervezéshez képest.
Kikerestem a Google térképén is a helyszínt. A 2023 júliusában készült fotók tanúság szerint az évnek ebben az időszakában, nappal valószínűleg tényleg soha semmi értelme nincs a videóban bemutatott extrém korlátozásoknak:
De hogy ne csak nyafogjunk, belepufogtatunk a levegőbe néhány konkrét javaslatot is a hasonló, időszakosan veszélyes, de az év, a nap nagy részében üres utak forgalmának biztosítására. Egyrészt az állam, az önkormányzat, a hatóság igazán mutathatna némi kreativitást és megpróbálhatna rugalmas jogi illetve szankciós eszközökkel hatni a járművezetőkre. Ezek azt célozhatnák, hogy csak akkor, de akkor ténylegesen extrém lassan haladjanak, HA VAN AZ ÚTON FOKOZOTT VÉDELEMRE SZORULÓ KÖZLEKEDŐ! Gyerekek szaladgálnak ide-oda, hemzsegnek éjjel a részegek, idős nénik tipegnek át a zebrán - ilyen esetekben, nem bánom, legyen kötelező tényleg akár 20-ra lassítani a környezetükben.
És ha már egy ilyen, rugalmasabb szabályozás fogalmazódna meg a KRESZ-ben, a hatóságnak, mivel 2025 van, igazán nem okozhatna gondot kamerafelvételekkel alátámasztani a sebességmérés számai mellé, hogy valaki akkor nem lassított, amikor kellett volna. Sőt - szintén, mivel 2025 van, az útkezelőnek lehetősége nyílhatna akár dinamikus, változó tartalmú jelzésekkel meghatározott sebességkorlátozást alkalmazni, az adott időszak veszélyességétől függően. A fekvőrendőrnek pedig nem kellene ennyire öncélúan gonosznak lennie, ha olyan eszköz kerülne az útba, ami csak azt bántja, és csak akkor, akit, amikor kell. Hogy ez drága? Lehet, de a járművek üzembentartóitól beszedett iszonyú mennyiségű adóból és a sokszor öncélú közlekedési bírságolás bevételéből talán lehetne ilyesmire is költeni.