A városi autósok jelentős hányada nem hajlandó változtatni vezetési stílusán a CO2-kibocsátás mérséklése érdekében – derül ki a Continental 2500 német sofőrt megkérdező reprezentatív felmeréséből. Az előrelátó vezetés, megfelelő sebességfokozat-választás és helyes gumiabroncs-használat jelentősen csökkentheti a városi forgalom környezeti terhelését, miközben növeli a közlekedésbiztonságot is.
Autósok hozzáállása a környezettudatos vezetéshez
A Continental megbízásából Németországban 2500, hetente legalább egyszer városba járó autós körében végzett reprezentatív kutatás szerint az autósok 41%-a nem lenne hajlandó változtatni vezetési stílusán a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében a városi forgalomban. Ez az arány magas, különösen, mert a vezetési stílus nagy hatással van az emisszióra.
Biztató azonban, teszi hozzá a kutatás elemzése, hogy a megkérdezettek fele elképzelhetőnek tartja, hogy megváltoztatja vezetési szokásait kevesebb CO2 kibocsátása érdekében.
Öt tipp a környezettudatos városi vezetéshez
A Continental öt gyakorlati tippet állított össze a környezettudatos városi közlekedéshez, amelyek a közlekedésbiztonságot is növelik:
1. Előrelátó vezetés: Az előttünk haladó járművek figyelmes követésével idejében alkalmazkodhatunk saját sebességünkhöz, elkerülve a hirtelen fékezéseket és az erőteljes gyorsításokat. Ez nemcsak a fogyasztást csökkenti és a gumiabroncsokat kíméli, hanem jelentősen növeli a vezetés biztonságát is.
2. A megfelelő sebességfokozat kiválasztása: Manuális váltós járműveknél a minél korábbi felváltás javasolt. Automata váltós autóknál az „Eco-mód” aktiválása segíthet. Így elkerülhetők a feleslegesen magas fordulatszámok és az ebből adódó nagyobb üzemanyag-fogyasztás.
3. Motorleállítás álló helyzetben: Hosszabb megállások – például dugóban, lámpánál vagy vasúti átjáróknál – esetén érdemes leállítani a motort, amennyiben azt a start-stop automatika nem teszi meg automatikusan. Ez üzemanyagot takarít meg és csökkenti a CO2-kibocsátást.
4. Felesleges fogyasztók kikapcsolása: A klímaberendezés, az ülésfűtés, a ventilátor, az infotainment rendszer, a tartósan bekapcsolt belső világítás vagy a bedugva hagyott okostelefon-töltők növelik az energiafogyasztást. Érdemes csak akkor bekapcsolni őket, ha feltétlenül szükséges.
5. Felesleges súly elkerülése: A csomagtartóban lévő extraterhek, mint például szerszámok vagy teli italosrekeszek, illetve a tetőcsomagtartón lévő síboksz, érezhetően befolyásolják a fogyasztást. A rendszeres „lomtalanítás” és a tetőcsomagtartó csak szükség esetén történő felszerelése segíthet.
(A Traffix megjegyzése: igen, mi is tudjuk, hogy ezek a dolgok csupán minimális hatással bírnak a fogyasztásra, ezáltal a CO2-emisszióra és érezzük ezeknek az apróságoknak a komikus túldramatizálását a Continental közleményében. Mindazonáltal elfogadjuk, hogy a felesleges energiafelhasználás, az értelmetlen pazarlás csökkentésének szemlélete, elve a járművezetésben hasznos és helyes dolog.)
A tippek relevanciája minden járműtípusra
Ez az öt tipp nemcsak a belső égésű motorral szerelt járművek, hanem az elektromos autók vezetői számára is érvényes. Bár az elektromos járművek közvetlenül nem bocsátanak ki CO2-t, legalább az áramtermelés fosszilis arányának erejéig közvetve mégis hozzájárulhatnak ahhoz.
A gumiabroncs-választás jelentősége
„A gumiabroncs megválasztása is hatással van a CO2-kibocsátásra” – hangsúlyozza Andreas Hemmann, a Continental gumiabroncs-szakértője. „Ezért senki ne vezessen nyáron téli gumival, mert azok puhább gumikeverékből, különösen rugalmas futófelület-koncepcióval készülnek. Helytelenül használva, például meleg hőmérsékleten, a téli abroncsok gördülési ellenállása lényegesen magasabb, mint a nyári vagy négyévszakos abroncsoké. Ez nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz és így magasabb CO2-kibocsátáshoz, illetve energiafogyasztáshoz vezet.”
Az autósok, akik a megfelelő gumiabroncsokat választják és tudatosan alkalmazkodnak vezetési viselkedésükhöz, felelősségteljesen cselekszenek – nemcsak a környezet, hanem a közlekedésbiztonság érdekében is.