Az MI nem csak cuki macskás képeket tud csinálni, hanem kőfalat is épít. Igazit.
Kőfalat építeni elég macerás dolog, nagy gépek és tapasztalt gépkezelők kellenek hozzá, akik a szabálytalan alakú köveket a megfelelő sorrendben és módon illesztik egymásra. De nem biztos, hogy ez nem fog megváltozni a jövőben.
Az ETH Zurich szakemberei olyan autonóm rakodógépet fejlesztettek ki, amely a mesterséges intelligencia segítségével végzi el képzett szakemberek munkáját, emberi kezelőszemélyzet nélkül. Az elektromos hajtású eszköz gémje inkább hasonlít egy robotkarhoz, mint egy hagyományos csippentőkanálhoz, a kövek elhelyezésében, a támfal megépítésében pedig LIDAR-rendszer, illetve a helyszín nagy felbontású térképe segíti a gépet.
Tempóban egyelőre az ember által kezelt munkagépekkel nem veszi fel a versenyt az új robot, de a gép valószínűleg precízebb, és nem utolsó sorban az elkészült támfal minden egyes porcikájáról digitális másolatot készít, így elszámoltathatósága is egyszerűbb - miből, mennyi és hova került a támfalban -, illetve a későbbi bővítések, átépítések esetén is aranyat érhet, ha pontosan tudják, korábban hová, mekkora kövek kerültek.
Az elkészült projekt - 65 méter hosszú, 6 méter magas kőfal - a svájci Oberglattban található Circularity Parkban látható, és azt mutatja meg, hogy az autonóm berendezések szabálytalan alakú anyagokból is képesek összetett műtárgyakat építeni. Persze a képzett gépkezelőknek egyelőre nem kell új állás után nézni, rájuk még sokáig szükség lesz. Mindenesetre ígéretes a kísérlet: hátha a mesterséges intelligenciának nem okoz majd gondot a kőművesek összes mumusa, a derékszög, a párhuzamos, illetve a függőleges és a vízszintes.
Kínában szolgálatba állt a világ legnagyobb elektromos hajója
A teljesen elektromos hajtású konténerszállító hajó Shanghai és Nanking között közlekedik majd, és 100 tengeri mérföldenként 3900 kg fosszilis üzemanyag elégetését lehet vele megspórolni. A Green Water 01 névre keresztelt hajó 120 méter hosszú, vízkiszorítása tízezer tonna, hajtásáról két darab, 900 kW-os hajtómű gondoskodik, legnagyobb sebessége pedig 12 mérföld óránként, ami nagyjából 19,4 km/h.
Ehhez természetesen elképesztő akkumulátorkapacitás szükséges, amivel egész jól ellátták a főleg folyók és tengerek közötti szállításra optimalizált hajót. Alapkiépítésben 50 ezer kWh-val lehet gazdálkodni, de ez szükség esetén extra, darabonként 1600 kWh-s, konténer méretű akksicsomagokkal is kiegészíthető, egészen 80 ezer kWh-s kapacitásig. Ezzel két töltés között - otthoni konnektorból ez nagyjából 3 évig tartana - 15 tonna fosszilis üzemanyagot spórol az üzemeltetőinek.
Lehet, hogy tényleg eljön az elektromos légitaxik ideje?
Ha nem is holnaptól, de talán már belátható időn belül repülhetünk elektromos légitaxival. Legalábbis a Joby Aviation épp most ért a végére egy több éve tartó tesztsorozatnak, amely keretében két darab előszériás, függőlegesen fel- és leszállni képes repülőgépet vizsgáltak. A sikeresnek nyilvánított időszak után most már csak pár lépés van hátra a hivatalos engedély megszerzéséig, hogy 2025-től teljeskörű légitaxi szolgáltatást nyújthassanak. Persze nem itthon, hanem New Yorkban, ahol a repülőtér és a balváros közötti 50 perces autóutat rövidítheti le a szolgáltatás 7 perc repülésre.
A Joby Aviation több mint 1500 repülést végzett az elmúlt időszakban, bő 33 000 repült mérfölddel, mindezt a piacon ma elérhető akkumulátortechnológiával. A cég vezetője szerint a repülőgépek minden téren hozták, vagy meg is haladták a várakozásokat, mind hatótáv, mind sebesség, zaj, és megbízhatóság tekintetében.
Ha pár éven belül valóban beindul a biznisz, akkor a cég járművei 200 mérföld / órás sebességgel szállíthatják majd az utasokat - a pilótán kívül négy embert - egy feltöltéssel legfeljebb 150 mérföld távolságra. Mindezt a hagyományosan ilyen célra használt helikopterekénél jóval kisebb zajterhelés mellett.