Német illegális autóversenyektől életeket mentő kamionosig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Több száz városban sikerült elérni, hogy egy év alatt nulla halálos közúti baleset történt. Hogyan csinálták?

A közúti halálesetek nem elkerülhetetlenek. 2022-ben világszerte mégis legalább 180 városban nem volt halálos közúti baleset; több mint ötszáz, 50 ezer fősnél nagyobb város többször is elérte az évi nulla közúti halálesetet – írja az ausztrál Conversation ben két szakember: Matthew Mclaughlin kutató adjunktus (Nyugat-Ausztráliai Egyetem) és Chris De Gruyter vezető kutató (Városkutatási Központ, RMIT University). Összegzésük szerint túl azon, hogy ezek a városok megszüntethetik vagy jelentősen csökkenthetik a közúti halálesetek számát, egyúttal egészségesebb utcaképeket hoznak létre, melyeken az emberek szívesen mozognak és töltenek el időt. Ezt úgy érték el, hogy több fronton is tettek lépéseket az utak biztonságossá tétele érdekében.

Asisstente Pedonale

A gyalogos és kerékpáros infrastruktúra az ausztrál közlekedési finanszírozás kevesebb mint 2 százalékát kapja. Ha a közúti finanszírozást átcsoportosítjuk a gyalogos és kerékpáros közlekedésre, ahogyan azt például Franciaország és Írország tette, az növelheti a közúti biztonságot és csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást – állítják.

Az útfelület aránytalanul nagy részét az autós közlekedés és a parkolás számára különítik el. Melbourne-t hozzák fel példának (persze, hiszen ausztrál magazinból idézünk): ott a legforgalmasabb részeken a gyalogosok átlagosan az utcaterület 30 százalékát kapják, de az utcát használó emberek közel 60 százaléka gyalogosan közlekedik. Az általános forgalom (személygépkocsik, motorkerékpárok és teherautók) számára fenntartott sávok szintén jellemzően a terület 30 százalékát kapják, de az összes ember kevesebb mint 20 százalékát teszik ki. Majd hozzáteszik: „Hasonló eredményeket találunk más városokban is, Budapesttől Pekingig.”

Párizs-szerte a Rues aux écoles kezdeményezés több száz „iskolai utcán” osztja újra az utcai teret a gyermekek számára, hogy játszhassanak, miközben például arra várnak, hogy hazavigyék őket.

A magazin szerint a sebesség és a gyorshajtás döntő tényező a közúti biztonság szempontjából. Ausztrália 50 km/h-s alapértelmezett sebességkorlátozása a lakott területeken sok utcán nem biztonságos.

Világszerte az országok alapértelmezett 30 km/h-s sebességet vezetnek be a mellékutcákban és a városközpontokban, és ez működik: csökkenti a balesetek számát, azok súlyosságát és a halálos áldozatok számát. A 30km/h sebességkorlátozás alapértelmezett sebességkorlátozásként való beállítása olyan alacsony költségű intézkedés, amely életeket ment. És a járművezetők félelmei ellenére ez elhanyagolható hatással van a teljes menetidőre. (Mivel a 30-as táblázás kezd vallássá válni bizonyos körökben, szeretnénk itt közbevetni, hogy az időveszteség persze csak bizonyos útvonalakon, bizonyos időszakokban csekély, valamint azt se felejtsük el, hogy a belsőégésű motoros járművek túlnyomó többségének emissziója 30 km/h mellett nagyobb, mint 50 km/h mellett - a Traffix megjegyzése.)

Az alacsonyabb sebességkorlátozások hatására az emberek inkább biztonságban érzik magukat, és ez környezetátalakító hatással bír. Perthben például naponta 2,8 millió utazás történik autóval, átlagosan rövidebb mint 5 km-es távon – ez az összes utazás kétharmada. Ha az emberek biztonságban érzik magukat, rövid utakra gyalog, kerekesszékkel is inkább elindulnak vagy kerékpárra pattannak, hátrahagyják az autót. Ezeknek a rövid autós utaknak az elhagyása csökkenti a torlódásokat és a szén-dioxid-kibocsátást. A fizikai aktivitás és a mentális jólét fokozása révén pedig javítja az egészségünket.

„Kutatóként úgy gondoljuk, hogy elfogadhatatlan, ha nem a közúti közlekedésbiztonság javítására vonatkozó bizonyítékok alapján cselekszünk. Úgy gondoljuk, hogy itt az ideje sürgős cselekvésnek. Itt van, hol kezdjük:

  • az iskolák körüli zónák átalakítása, különösen a sebesség csökkentése és a biztonságosabb átkelőhelyek kialakítása;
  • a közúti finanszírozások átcsoportosítása a biztonság és a hatékonyság növelése érdekében;
  • a sebességkorlátozások alapértelmezett csökkentése a beépített területeken.

Az alacsonyabb sebességhatárokat és az újratervezett utcákat felvilágosító kampányokkal és sebességbírságokkal kell támogatni, hogy felhívjuk a figyelmet a gyorshajtás halálos áldozataira.”

Amszterdam például nem volt mindig a gyaloglás és a kerékpározás paradicsoma. Összehangolt közösségi fellépésre volt szükség az utakon elhunyt gyermekek magas számának csökkentése érdekében. Ennek nyomán a szerzők mindenkinek azt javasolják, hogy „indítson helyi csoportot, hogy a biztonságosabb és egészségesebb utcákért szálljon síkra a szomszédságában. Vannak olyan szervezetek, amelyek támogatják Önt a cselekvésben.”

Egyre vadabb illegális autóversenyek Németországban

Az ACV , az egyik német autóklub egy évvel ezelőtt indította el a #rasenkicktanders kampányt, hogy érzékenyítse a fiatalokat az illegális autóversenyzés veszélyeivel kapcsolatban – nem véletlenül. Észak-Rajna-Vesztfália belügyminisztériuma által nemrégiben közzétett, 2023-ra vonatkozó közlekedési baleseti adatok a tartományban riasztóak. 2144 illegális autóversenyt regisztráltak, melyek közül 526 végződött balesettel, és három ember meghalt. Ráadásul a számok nem csak Észak-Rajna-Vesztfáliában emelkednek folyamatosan, más szövetségi államok útjain is egyre több illegális autóversenyt regisztrálnak. Például Baden-Württembergben, ahol a tartományi belügyminisztérium 2023 első félévében 19 százalékos növekedést jelentett az előző év azonos időszakához képest.

Asisstente Pedonale

Különösen a nagyvárosokban jelentenek jelentős veszélyt az illegális autóversenye és nemcsak a jármű utasai, hanem gyakran a nem érintett közlekedők is áldozatául esnek a versenyzéssel összefüggő, olykor igen súlyos közúti balesetekben.

A kölni székhelyű ACV kampányának központi elemei az érzelmes videoklipek, amelyeket a közösségi hálózatokon terjesztettek, és amelyek az ACV külön erre a célra létrehozott weboldalán is elérhetők. „Nem magukat a gyorshajtókat célozzuk meg” – mondja Holger Küster, az ACV ügyvezető igazgatója. „A jövő úthasználóit célozzuk meg, és szeretnénk felhívni a figyelmet az illegális autóversenyzés szörnyű következményeire”.

A jövő versenyzőihez intézett érzelmi felhívás mellett az ACV például azt javasolja, hogy akadályozzák meg a nagy teljesítményű autók bérbeadását kezdő versenyzőknek. A prémium- és luxusmárkák nagy teljesítményű modelljeit ugyanis gyakran kifejezetten a forgalomban való száguldozáshoz bérlik.

Börtön helyett gyalogos asszisztencia érdekel?

Milánóban gyalogos asszisztens tanfolyamot indítottak május elején a helyi rendőrség iskolában – írja Transporti Italia . Már az akció neve is sokat sejtet: „Ruote ferme, pedoni salvi”, ami magyarul kábé annyit tesz, hogy a „Kerekek megálltak, gyalogosok megmenekültek”.

A leendő gyalogossegédek vádlottak, gyanúsítottak vagy próbaidőre, rövid szabadságvesztést helyettesítő büntetésként közérdekű munkára ítéltek lesznek, akiket főként a közúti közlekedéssel kapcsolatos bűncselekményekért ítéltek, ítélhetnek el.

Asisstente Pedonale

A helyi rendőrök képzése után mintegy 30 gyalogos asszisztens fogja ellátni a kockázatos közúti átkelőhelyeket, megkönnyítve a gyalogosok átkelését. Tevékenységük a következő hetekben kezdődik. A projektnek kettős célja van: egyrészt a gyalogosok nagyobb védelmének biztosítása, másrészt pedig az alternatív intézkedések keretében azon felhasználók átnevelése, akik a az olasz „KRESZ-t” megszegve szabálysértést követtek el. A projekt gazdái szerint „a tevékenység lehetővé teszi számukra, hogy internalizálják az elkövetett szabálysértés súlyosságát és erősítsék a jogszerűség érzését, megerősítve a közjó kultúráját”.

Egy kínai kamionsofőr segített csökkenteni a 48 halálos áldozatot követelő autópálya-omlás áldozatainak számát

Egy kínai kamionsofőrt dicsértek a kínai médiában, amiért járművét egy autópályán keresztben leállította, így megakadályozta, hogy több autó lezuhanjon egy lejtőn, miután az ország hegyvidéki déli részén az út egy szakasza leomlott, legalább 48 ember halálát okozva.

Vang Csiangnan május elsején vezetett az autópályán Guangdong tartományban, Dél-Kína egyik fontos gazdasági központjában. Hajnali 2 óra körül Vang több járművet látott a négysávos autópályán az ellenkező irányba haladni, és egy másik sofőr hamarosan tájékoztatta őt az omlásról – írja az AP amerikai hírügynökség . A sofőr, aki korábban katona volt, gyorsan reagált, és teherautójával elzárta az autópályát, így több tucat járművet akadályozott meg abban, hogy veszélybe kerüljenek. Közben a felesége kiszállt a teherautóból, hogy figyelmeztesse a többi sofőrt a helyzetre. „Nem gondolkodtam túl sokat. Csak meg akartam állítani a járműveket” – mondta Vang.

Asisstente Pedonale

A balesetre heves esőzések után került sor Guangdongban. A mély szakadékba zuhant 23 jármű közül néhány ki is gyulladt. Körülbelül 30 embert szállítottak kórházba. Pár nappal a baleset után a közeli Méjcsu város önkormányzata közleményben tudatta, hogy a hatóságok városszerte ellenőrzik a hegyvidéki területeken lévő gyorsforgalmi utakat, vasutakat és utakat.

A kínai kormány egy miniszterelnök-helyettest küldött a helyreállítási munkálatok felügyeletére, és jobb biztonsági intézkedéseket sürgetett, miután Hszi Csin-ping elnök és Li Csiang miniszterelnök a tragédia gyors kezelésére szólított fel.

Olaszországban kicsit más a körforgalomba behajtás szabálya

Magyarországon már feladták a harcot a többsávos körfogalmat használni képtelen autósok ellen/miatt: az útkezelők ezeket egy sávosra szűkítik vagy ha az jelentős/látványos áteresztőképesség-csökkenéssel jár, akkor „turbó” körforgalmat csinálnak belőle, ahol a záróvonalba telepített terelőbogyókkal vezetik az autósokat.

Asisstente Pedonale

Olaszországban sem jobb a helyzet a Solo Motori magazin szerint, ugyanis sokan úgy hajtanak át ezeken a „különös elemeken”, hogy nem is nagyon figyelnek arra, hogy mik a szabályok.

Az egyébként teljesen érdektelen (kattintásvadász) cikknek egy dolog miatt mégis hálásak vagyunk: kiderült, hogy ott ha nincs macisajt (tehát elsőbbségadás kötelező) tábla együtt a körforgalom táblával, akkor a körforgalomba belépőnek van elsőbbsége, így ott érdemes először megnézni a táblákat alaposabban. (Aki elrontja, 700 eurós bírságot is kaphat.)

Nálunk érdekes módon a KRESZ külön nem rendelkezik arról, hogy kinek van itt elsőbbsége, tehát alapvetés szerint a jobbkézszabály érvényesülne: a behajtónak lenne előnye! Ugyanakkor a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről úgy rendelkezik, hogy a körforgalom „olyan középszigettel és körpályával rendelkező útkereszteződés, amelynek minden ága 'Körforgalom' és 'Elsőbbségadás kötelező' jelzőtáblával szabályozott”. Tehát nálunk kötelező a macisajt, ezért van elsőbbsége a körforgalomban már bent lévőknek.

Szemet jogsiért, avagy közúti látásvizsgálat Nagy-Brittaniában

A közúti látásvizsgálatok miatt az autósok jogosítványát a helyszínen bevonhatják – figyelmeztetett a rendőrség. A BBC News szerint egyelőre szúrópróbaszerűen, büntetésmentesen végzik a látásvizsgálatokat.

Azok a járművezetők, akik nem képesek 20 méteres távolságból leolvasni egy rendszámtáblát, a Cassie's Law jogszabály értelmében a jogosítványuk elvételét kockáztatják. A rendőrség szóvivője elmondta: „Azok a járművezetők, akik nem felelnek meg az előírt előírásoknak, nemcsak a törvényt szegik meg, hanem saját magukat és a többi közlekedőt is veszélyeztetik.”

A közúti tesztek során az autósokat arra kérik, hogy nappali fényviszonyok között olvassák el a rendszámtáblát, miközben olyan szemüveget vagy kontaktlencsét viselnek, amelyre vezetés közben is támaszkodnak. Ha a rendőrség úgy ítéli meg, hogy nem biztonságos a közúti közlekedés, pénzbírsággal, pontokkal vagy a jogosítványuk teljes bevonásával sújthatják őket.

Asisstente Pedonale

A 2013-ban bevezetett Cassie-törvényt a 16 éves Cassie McCord halála inspirálta. A lány 2011-ben halt meg, amikor egy 87 éves sofőr elvesztette uralmát autója felett Colchesterben, miután napokkal korábban megbukott egy rendőrségi látásellenőrzésen. Három nappal a baleset előtt a rendőrség órákon át próbálta meggyőzni Horsfall urat, hogy ne vezessen többet, miután egy kisebb ütközésbe keveredett. Ekkor azonban nem volt hatáskörük arra, hogy azonnal felfüggesszék a jogosítványát. A Cassie's Law bevezetése óta a rendőrök a DVLA-n (Gépjárművezetői és Jármű Engedélyezési Ügynökség) keresztül kérhetik a vezetői engedély sürgős visszavonását, ha úgy vélik, hogy más közlekedők veszélyben lehetnek.

Képek: ACV Automobil-Club Verkehr, AP News, Solo Motori, The Conversation, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ