Bűncselekmény lesz a mobilozás Németországban?

Az autóvezetés közbeni mobiltelefon-használat hamarosan a német büntetőjog könyveiben találhatja magát – méghozzá a legsúlyosabb közlekedési vétségek között. A szakértők javaslata szerint a jelenlegi szabályozás, mely csupán pénzbírságot és büntetőpontot von maga után, nem elegendő a probléma kezelésére.

Alexandre Boucher B Nrl Dv8w07 Y Unsplash

A német Zeit cikke szerint a közlekedésbiztonsági szakértők azt szeretnék elérni, hogy a mobiltelefon nyomkodása vezetés közben bűncselekménynek minősüljön. Ha a javaslatot elfogadják, az a Büntető Törvénykönyv (Strafgesetzbuch) kiegészítését jelentené.

Jelenleg, ha valakit mobiltelefon használatán érnek tetten vezetés közben, „mindössze 100 euró bírsággal és egy büntetőponttal kell számolnia – legalábbis, ha nem történik semmi baj”. Azonban a balesetkutatók véleménye szerint a mobiltelefon kézbevétele a volánnál nem csupán apró kihágás, hanem büntetőjogi kategóriába kellene tartoznia.

A német büntetőjog már most is tartalmaz hétpontos listát, melyek alapján az autóvezetők „durván közlekedésellenesen és meggondolatlanul” cselekednek, és melyek különösen gyakran vezetnek súlyos balesetekhez. Ide tartozik például az elsőbbség figyelmen kívül hagyása vagy a szabálytalan előzés. Az új ajánlás szerint a vezetés közbeni mobiltelefonok, tabletek vagy navigációs rendszerek miatti figyelemelterelést is fel kellene venni erre a listára. Ez pedig azt jelentené, hogy aki kommunikációs eszközei miatt elvonja a figyelmét a vezetésről, az már nem csupán szabálysértést követne el. Az ilyen vétségekre akár öt év szabadságvesztés vagy pénzbírság is kiszabható lenne Németországban, legalábbis, ha „durván közlekedésellenesen és meggondolatlanul” veszélyeztetik egy ember életét vagy idegen, jelentős értékű dolgokat.

A lista, mely 1964-ben készült, a nemrégiben megtartott közlekedési bírósági konferencián komoly vitákat generált, hogy vajon megfelelően tükrözi-e a mai közlekedés veszélyeit. Ewald Ternig, a Rajna-vidék-Pfalzi Rendőrségi Főiskola munkatársa kritizálta, hogy „néhány gyakori közlekedési cselekmény, amely a közlekedők számára halálos kimenetelű lehet, nincs felsorolva”. A biztosítók balesetkutatói 474 254 személyi sérüléssel járó balesetet tartalmazó adatbázist elemeztek, hogy felmérjék a jelenlegi „halálos bűnök” valós veszélypotenciálját. Az eredmények szerint a halálos balesetek mindössze 0,03%-ában játszott szerepet a nem megfelelően megjelölt álló jármű. Ezért a konferencián azt javasolták, hogy ezt a viselkedést töröljék a listáról. A halálos balesetek leggyakoribb oka az elsőbbség meg nem adása volt (28%).

A mobiltelefonok miatti figyelemelterelés szerepét statisztikailag nehéz megállapítani. Ezt már mi is megállapítottuk korábban készített részletes tanulmányunkban. „A szám olyan kicsi, hogy nem tükrözi a valóságot” – mondja Kirstin Zeidler, a németországi Biztosítók Baleseti Kutatóközpontja (UDV) vezetője, hozzátéve, hogy „rendkívül nagy a látencia, mert a bizonyítás nagyon nehéz.” A vádlottaknak maguknak kellene elismerniük, hogy a baleset pillanatában a kijelzőt nézték. És pont ez az egyik oka annak, hogy a konferencián nem mindenki támogatta a mobiltelefon-használat felvételét a német Büntető Törvénykönyvbe. Philipp Schulz-Merkel közlekedési jogász nem tartja célravezetőnek a „halálos bűnök katalógusának” bővítését. Hozzátette, hogy a mobiltelefon-használat megszegése gyakran inkább figyelmetlenségből, mintsem meggondolatlanságból vagy önző indítékokból ered. Ez utóbbiak azonban szükségesek lennének a büntetőjogi alkalmazás indoklásához. Véleménye szerint a jelenlegi szankciórendszer elegendő. Schulz-Merkel ehelyett magasabb bírságokat és megelőzési megközelítéseket, például kötelező technikai vezetéstámogató rendszereket javasol.

A technológia azonban megoldhatja a nehéz bizonyíthatóság problémáját. 2024 közepe óta az újonnan értékesített járművekben – a repülőgépekhez hasonlóan – fekete dobozokat kell beszerelni, melyek rögzítik a baleset előtti és utáni rövid időszakot. 2026-tól pedig kötelezővé válnak az úgynevezett figyelemelterelés-asszisztensek. Ezek felismerik, ha a tekintet elfordul a vezetésről, és figyelmeztető jelzést adnak le. „Meg lehetne határozni, hogy ezeket az eseményeket rögzítsék a fekete dobozban, és baleset után kiolvassák” – mondja Zeidler. Már az is csökkenthetné a figyelemelterelő helyzeteket, ha az autósok tudnák ezt. Ehhez azonban szükséges lenne csökkenteni a rendőrség számára a fekete dobozból származó adatok felhasználásának akadályait. Zeidler ezt fontosabbnak tartja, mint a figyelemelterelés tényállásának felvételét a „halálos bűnök” paragrafusába.

Olaszországban a magas bírságok elrettentő hatására építenek: a vezetés közbeni mobiltelefon-használatért ott 1000 euró bírságot kell fizetni. „Németországban összességében túl alacsony a szankciók szintje, ez a mobiltelefon-használatra is igaz” – mondja Zeidler. Aki Németországban telefonálás közben a volánnál lebukik, annak 100 euró bírsággal és 1 büntetőponttal kell számolnia. Ha valakit veszélyeztetnek vagy baleset történik, a bírság akár 200 euró is lehet, emellett két pontot és egy hónap vezetési eltiltást is kiszabhatnak. Ennek ellenére az UDV nem a pénzbírság emelését javasolja, hanem egységesen két büntetőpontot. Zeidler ezt kutatási projekttel indokolja, amelyben megkérdezték a kísérleti személyeket, hogy mikortól hagynának fel ezzel a szabálysértéssel. „A határ két büntetőpontnál volt.” Emellett ez a szociálisan igazságosabb szankció, mert jövedelemtől függetlenül mindenki elveszítheti a jogosítványát – míg egy pénzbírság egyeseknek fájdalmasabb, mint másoknak.

Hogy a konferencia ajánlásait átültetik-e a gyakorlatba, a törvényhozás dönti el. Zeidler szakértő bizakodó, hogy a szakemberek javaslatait figyelembe veszik. A múltban is gyakran születtek ezekből törvények Németországban.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ