Az elalvásos balesetektől az ütköző „önműködő” Tesláig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Az elalvásos, elfáradásos balesetekről

Egyre sűrűbb pislogás, gyakori ásítás, egyre nehezebbnek érzi a fejét, olykor lebiccen a feje, önkéntelenül bólint egyet, csaponganak a gondolatai, kígyózik az úton, mert egyre nagyobb erőfeszítést igényel a figyelem fenntartása, de még úgy sem sikeres a sávtartás, nem vesz észre táblákat, figyelmen kívül hagyja a közlekedési lámpák jelzéseit, lassítás és körültekintés nélkül áthajt a piroson, beszéde zavarossá kezd válni, kihagy az emlékezete – ha ezek járművezetés közben történnek önnel, a lehető leghamarabb meg kell állnia és pihenőt tartania, javasolja a KTI magazinjának cikke.

Asitoember

Fontos téma ez, ugyanis minden negyedik hivatásos sofőr által okozott közúti balesetnél tetten érhető a fáradtság. 12 órát egybefüggő vezetés hatása olyan a koncentrációra, mintha a sofőr megivott volna két féldecis pálinkát!

És ha meg is állunk, az még nem pihenés. A cikk leírja, hogyan kell igazából pihenni: gimnasztika, egy kis figyelemelterelés a vezetéstől (például a benzinkút shopjának megtekintése), kis evés-ivás, friss levegő – ilyenek. Nagyon ajánljuk a cikket ( itt találod! ) elolvasni és megfogadni a benne leírtakat!

Követési távolságos matek

Az olasz autoappassionati.it oldalra hivatkozva ezekre a kérdésekre keresi a választ az Autószektor : Mi az a minimális távolság, amelyet a vezetőnek meg kell tartania az előtte haladó járműhöz képest? Mekkora legyen az a tér, ami a ráfutásos balesetek megelőzését szolgálja, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a sofőr tiszta és széles rálátást kapjon az útra?

Asitoember

Van egy egyszerű képlet ennek kiszámításához. A km/h-ban mért sebességet elosztjuk tízzel és az eredményt a négyzetre emeljük. A kapott szám az ajánlott biztonsági távolságot jelenti méterben. Például 50 km/óra sebességgel az ajánlott távolság 25 méter.

Itt már csak azt kell megsaccolni, mennyi az a 25 méter, vagy 60 esetében a 36 méter. Vagy 130-nál 169 méter.

Tedd le a telefont vagy fizess!

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) elindította kampányát, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a figyelemelterelt vezetés veszélyeire. A Tedd el a telefont vagy fizess kampány emlékezteti a járművezetőket a figyelmetlen vezetés halálos veszélyeire és jogi következményeire.

A kampány akkor indult, amikor az NHTSA közzétette a 2022-es új figyelemelterelési adatokat és a 2023-as évre vonatkozó előzetes közlekedési halálozási adatokat. 2022-ben 3308 ember vesztette életét és további 289 310 ember sérült meg becslések szerint olyan balesetekben az Egyesült Államokban, melyekben a figyelmetlen vezetők érintettek voltak. „A figyelmetlen vezetés rendkívül veszélyes” – mondta Sophie Shulman, az NHTSA helyettes igazgatója. „A figyelemelterelésnek számos formája van, de a jelenség megelőzhető. Kampányunk mindenkit arra emlékeztet, hogy tegye el a telefont, mert a figyelmetlen vezetés nem csak pénzbírságba, hanem  akár az vezető vagy valaki más életébe is kerülhet”.

A gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb, járműbiztonsági eszközökkel nem védetten közlekedő emberek különösen ki vannak téve annak, hogy a figyelmetlen járművezetők veszélybe sodorják őket. 2022-ben 621 veszélyeztetett úthasználó vesztette életét a figyelemelterelés okozta közlekedési balesetekben. Az általános csökkenés ellenére a veszélyeztetett úthasználók halálos áldozatainak száma növekszik.

Az év elején az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma közzétette a 2022 januárjában publikált Nemzeti közlekedésbiztonsági stratégia (NRSS) idei frissítését, melyben két fontos intézkedés közvetlenül a figyelemelterelt vezetés elleni küzdelemre összpontosít. Az egyik a figyelemelterelt vezetés megelőzésére irányuló kampányok anyagainak felülvizsgálata, hogy tükrözzék a „kézi eszközökkel” (értsd: mobiltelefon, infotainment rendszer) kapcsolatos veszélyek alakulását, és a frissített tartalom használata a jól látható végrehajtási tevékenységek során. A másik egy f igyelemeltereléssel kapcsolatos kutatási ütemterv kidolgozása, amely különböző szakértői vélemények és a nyilvánosság észrevételei alapján támogathatja a jövőbeli frissítéseket, például a járműben lévő elektronikus eszközökre vonatkozó, a járművezetők vizuális és manuális figyelemelterelésére vonatkozó iránymutatásokat.

Vakító fényszórók – a brit kormány vizsgálódik

A brit kormány független kutatást indít a vakító fényszórókkal kapcsolatban, mivel egy felmérés szerint sok sofőr úgy véli, hogy a fényszórók túl erősek lettek, és balesetveszélyesek – írja a Guardian A közlekedési minisztérium (DfT) szerint a független kutatás segít „jobban megérteni a járművezetők vakításának alapvető okait, és azonosítani a további megfelelő enyhítő intézkedéseket”. A megbízás válaszul érkezett egy több mint 10 000 aláírással ellátott petícióra, mely a minisztereket a felülvizsgálat elindítására szólította fel.

Asitoember

Egy nemrégiben az RAC – a brit autóklub – számára készített felmérés szerint a fényszórók vakító fénye által érintett öt járművezetőből négy úgy véli, hogy a probléma egyre súlyosbodik. A 2000 brit járművezető körében végzett felmérésből az is kiderült, hogy 89 százalékuk szerint egyes gépjárművek fényszórói túl erősek. A vakító fényszórók által érintettek kétharmadának szemkáprázás miatt jelentősen le kellett lassítaniuk, míg nagyjából ugyanennyien úgy vélték, hogy egyes fényszórók olyan erősek, hogy balesetveszélyesek.

Az RAC úgy véli, hogy a modern autók fényszórói azért tűnnek világosabbnak, mert a hagyományos halogén izzók helyett a LED-ek használata intenzívebb és fókuszáltabb fénysugarat eredményez. Ez javítja a járművezető látási viszonyait, de a többi közlekedő kárára válhat. További lehetséges tényezők a rosszul beállított fényszórók és a magasabban ülő autók, például a terepjárók számának növekedése.

A petícióra adott válaszában a szakminisztérium azt is közölte, hogy az ENSZ tavaly áprilisban fogadta el azokat a nemzetközi szabályokat, amelyek az új autók kötelező automatikus fényszóró-kiigazítást írnak elő a szállított súly alapján, és amelyek 2027 szeptemberében lépnek hatályba.

A brit kormány adatai szerint 2013 óta évente átlagosan 280 olyan ütközés történt Nagy-Britannia útjain, amelyekben a vakító fényszórók közrejátszottak. Ebből évente hat olyan baleset volt, amelyben valaki életét vesztette.

A Tesla megegyezik a halálos Autopilot baleset miatt

A Tesla beleegyezett a 2018-as baleset miatt indított per rendezésébe, amelyben meghalt Walter Huang, az Apple mérnöke, miután az Autopilot rendszerrel működő Model X egy autópálya korlátjának ütközött. Az áldozat családja által indított per tárgyalása a tervek szerint ezen a héten kezdődött volna a kaliforniai felsőbíróságon – adja hírül a BBC . Ha a per folytatódott volna, az a cég Autopilot és Full Self-Driving technológiájának fokozott vizsgálatát hozta volna magával. A megegyezés feltételeit nem hozták nyilvánosságra, és a hírek szerint az egyezséget még a bírónak is jóvá kell hagynia.

A megegyezés előtt a Tesla azzal érvelt, hogy Mr. Huang visszaélt a rendszerrel, mert közvetlenül a baleset előtt videojátékkal játszott. A cég korábban már nyert pereket Kaliforniában azzal érvelve, hogy az érintett sofőrök nem követték a rendszer használatára vonatkozó utasításait a figyelem fenntartására vonatkozóan.

Asitoember

A Tesla egyébként egy rakat perrel néz szembe a vezetőtámogató technológia állítólagos használatával kapcsolatos balesetek miatt. Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálja az Autopilotot érintő egyes baleseteket.

A Tesla évek óta ígéri, hogy hamaorsan autonóm autót fog gyártani; április elején  Elon Musk azt ígérte, hogy augusztusban tervezik bemutatni az önvezető robottaxit (erről ITT írtunk).

Amszterdam: lassító doboz az e-bringákra

A holland főváros lesz hamarosan az első város, mely az elektromos kerékpárok sebességét automatikusan korlátozó rendszert tesztel – írja a Franceinfo . Az elektromos kerékpárokat a sebességet és a tartózkodási helyet folyamatosan figyelő olyan dobozzal látják majd el, vagyis amikor a kerékpáros iskola, kereszteződés vagy sétálóutca közelébe ér, az elektromos rásegítés csökken vagy leáll.

Hollandiában, ahogy Franciaországban is, az elektromos kerékpárok végsebességét gyárilag 25 km/h-ra korlátozzák, de Amszterdamban a közlekedési tárca szerint a kerékpárosok több mint fele valahogy mégis gyorsabban halad ennél. Vagy azért, mert iszonyú erősen tapossák a pedált, vagy (valószínűleg inkább) azért, mert a hivatalos pedelec kategóriánál erősebb bringát használnak, amelyek valójában kerékpárnak álcázott elektromos mopedek. 

A korlátozó elektronika felszerelése kezdetben önkéntes lesz, később az amszterdami helyhatóság a tapasztalatok birtokában igyekszik majd a kerékpár- és motorgyártókat meggyőzni, hogy gyárilag szereljék be ezt a dobozt.

Amstrdaimbikefranceinfo

Hollandia megpróbál az EU-s jogalkotókra is nyomást gyakorolni. Ennek egyik első lépéseként öt európai város döntéshozóit beszélték rá, hogy ők is lépjenek be a kísérletbe. A Francinfo úgy értesült, hogy München, Athén és Milánó már beszállt. A pozitív eredmény akár elegendő befolyást adhatna ezeknek a városoknak ahhoz, hogy elérjék a jelenlegi szabályozás megváltoztatását az Európai Parlamentben, és az elektromos kerékpároknál akár kötelező tartozék lehessen ez a doboz.

Képek: Autószektor, Franceinfo, KTI, Moritz Kindler/Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ