Az elalvásos balesetektől az ütköző „önműködő” Tesláig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Az elalvásos, elfáradásos balesetekről

Egyre sűrűbb pislogás, gyakori ásítás, egyre nehezebbnek érzi a fejét, olykor lebiccen a feje, önkéntelenül bólint egyet, csaponganak a gondolatai, kígyózik az úton, mert egyre nagyobb erőfeszítést igényel a figyelem fenntartása, de még úgy sem sikeres a sávtartás, nem vesz észre táblákat, figyelmen kívül hagyja a közlekedési lámpák jelzéseit, lassítás és körültekintés nélkül áthajt a piroson, beszéde zavarossá kezd válni, kihagy az emlékezete – ha ezek járművezetés közben történnek önnel, a lehető leghamarabb meg kell állnia és pihenőt tartania, javasolja a KTI magazinjának cikke.

Asitoember

Fontos téma ez, ugyanis minden negyedik hivatásos sofőr által okozott közúti balesetnél tetten érhető a fáradtság. 12 órát egybefüggő vezetés hatása olyan a koncentrációra, mintha a sofőr megivott volna két féldecis pálinkát!

És ha meg is állunk, az még nem pihenés. A cikk leírja, hogyan kell igazából pihenni: gimnasztika, egy kis figyelemelterelés a vezetéstől (például a benzinkút shopjának megtekintése), kis evés-ivás, friss levegő – ilyenek. Nagyon ajánljuk a cikket ( itt találod! ) elolvasni és megfogadni a benne leírtakat!

Követési távolságos matek

Az olasz autoappassionati.it oldalra hivatkozva ezekre a kérdésekre keresi a választ az Autószektor : Mi az a minimális távolság, amelyet a vezetőnek meg kell tartania az előtte haladó járműhöz képest? Mekkora legyen az a tér, ami a ráfutásos balesetek megelőzését szolgálja, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a sofőr tiszta és széles rálátást kapjon az útra?

Asitoember

Van egy egyszerű képlet ennek kiszámításához. A km/h-ban mért sebességet elosztjuk tízzel és az eredményt a négyzetre emeljük. A kapott szám az ajánlott biztonsági távolságot jelenti méterben. Például 50 km/óra sebességgel az ajánlott távolság 25 méter.

Itt már csak azt kell megsaccolni, mennyi az a 25 méter, vagy 60 esetében a 36 méter. Vagy 130-nál 169 méter.

Tedd le a telefont vagy fizess!

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) elindította kampányát, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a figyelemelterelt vezetés veszélyeire. A Tedd el a telefont vagy fizess kampány emlékezteti a járművezetőket a figyelmetlen vezetés halálos veszélyeire és jogi következményeire.

A kampány akkor indult, amikor az NHTSA közzétette a 2022-es új figyelemelterelési adatokat és a 2023-as évre vonatkozó előzetes közlekedési halálozási adatokat. 2022-ben 3308 ember vesztette életét és további 289 310 ember sérült meg becslések szerint olyan balesetekben az Egyesült Államokban, melyekben a figyelmetlen vezetők érintettek voltak. „A figyelmetlen vezetés rendkívül veszélyes” – mondta Sophie Shulman, az NHTSA helyettes igazgatója. „A figyelemelterelésnek számos formája van, de a jelenség megelőzhető. Kampányunk mindenkit arra emlékeztet, hogy tegye el a telefont, mert a figyelmetlen vezetés nem csak pénzbírságba, hanem  akár az vezető vagy valaki más életébe is kerülhet”.

A gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb, járműbiztonsági eszközökkel nem védetten közlekedő emberek különösen ki vannak téve annak, hogy a figyelmetlen járművezetők veszélybe sodorják őket. 2022-ben 621 veszélyeztetett úthasználó vesztette életét a figyelemelterelés okozta közlekedési balesetekben. Az általános csökkenés ellenére a veszélyeztetett úthasználók halálos áldozatainak száma növekszik.

Az év elején az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma közzétette a 2022 januárjában publikált Nemzeti közlekedésbiztonsági stratégia (NRSS) idei frissítését, melyben két fontos intézkedés közvetlenül a figyelemelterelt vezetés elleni küzdelemre összpontosít. Az egyik a figyelemelterelt vezetés megelőzésére irányuló kampányok anyagainak felülvizsgálata, hogy tükrözzék a „kézi eszközökkel” (értsd: mobiltelefon, infotainment rendszer) kapcsolatos veszélyek alakulását, és a frissített tartalom használata a jól látható végrehajtási tevékenységek során. A másik egy f igyelemeltereléssel kapcsolatos kutatási ütemterv kidolgozása, amely különböző szakértői vélemények és a nyilvánosság észrevételei alapján támogathatja a jövőbeli frissítéseket, például a járműben lévő elektronikus eszközökre vonatkozó, a járművezetők vizuális és manuális figyelemelterelésére vonatkozó iránymutatásokat.

Vakító fényszórók – a brit kormány vizsgálódik

A brit kormány független kutatást indít a vakító fényszórókkal kapcsolatban, mivel egy felmérés szerint sok sofőr úgy véli, hogy a fényszórók túl erősek lettek, és balesetveszélyesek – írja a Guardian A közlekedési minisztérium (DfT) szerint a független kutatás segít „jobban megérteni a járművezetők vakításának alapvető okait, és azonosítani a további megfelelő enyhítő intézkedéseket”. A megbízás válaszul érkezett egy több mint 10 000 aláírással ellátott petícióra, mely a minisztereket a felülvizsgálat elindítására szólította fel.

Asitoember

Egy nemrégiben az RAC – a brit autóklub – számára készített felmérés szerint a fényszórók vakító fénye által érintett öt járművezetőből négy úgy véli, hogy a probléma egyre súlyosbodik. A 2000 brit járművezető körében végzett felmérésből az is kiderült, hogy 89 százalékuk szerint egyes gépjárművek fényszórói túl erősek. A vakító fényszórók által érintettek kétharmadának szemkáprázás miatt jelentősen le kellett lassítaniuk, míg nagyjából ugyanennyien úgy vélték, hogy egyes fényszórók olyan erősek, hogy balesetveszélyesek.

Az RAC úgy véli, hogy a modern autók fényszórói azért tűnnek világosabbnak, mert a hagyományos halogén izzók helyett a LED-ek használata intenzívebb és fókuszáltabb fénysugarat eredményez. Ez javítja a járművezető látási viszonyait, de a többi közlekedő kárára válhat. További lehetséges tényezők a rosszul beállított fényszórók és a magasabban ülő autók, például a terepjárók számának növekedése.

A petícióra adott válaszában a szakminisztérium azt is közölte, hogy az ENSZ tavaly áprilisban fogadta el azokat a nemzetközi szabályokat, amelyek az új autók kötelező automatikus fényszóró-kiigazítást írnak elő a szállított súly alapján, és amelyek 2027 szeptemberében lépnek hatályba.

A brit kormány adatai szerint 2013 óta évente átlagosan 280 olyan ütközés történt Nagy-Britannia útjain, amelyekben a vakító fényszórók közrejátszottak. Ebből évente hat olyan baleset volt, amelyben valaki életét vesztette.

A Tesla megegyezik a halálos Autopilot baleset miatt

A Tesla beleegyezett a 2018-as baleset miatt indított per rendezésébe, amelyben meghalt Walter Huang, az Apple mérnöke, miután az Autopilot rendszerrel működő Model X egy autópálya korlátjának ütközött. Az áldozat családja által indított per tárgyalása a tervek szerint ezen a héten kezdődött volna a kaliforniai felsőbíróságon – adja hírül a BBC . Ha a per folytatódott volna, az a cég Autopilot és Full Self-Driving technológiájának fokozott vizsgálatát hozta volna magával. A megegyezés feltételeit nem hozták nyilvánosságra, és a hírek szerint az egyezséget még a bírónak is jóvá kell hagynia.

A megegyezés előtt a Tesla azzal érvelt, hogy Mr. Huang visszaélt a rendszerrel, mert közvetlenül a baleset előtt videojátékkal játszott. A cég korábban már nyert pereket Kaliforniában azzal érvelve, hogy az érintett sofőrök nem követték a rendszer használatára vonatkozó utasításait a figyelem fenntartására vonatkozóan.

Asitoember

A Tesla egyébként egy rakat perrel néz szembe a vezetőtámogató technológia állítólagos használatával kapcsolatos balesetek miatt. Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálja az Autopilotot érintő egyes baleseteket.

A Tesla évek óta ígéri, hogy hamaorsan autonóm autót fog gyártani; április elején  Elon Musk azt ígérte, hogy augusztusban tervezik bemutatni az önvezető robottaxit (erről ITT írtunk).

Amszterdam: lassító doboz az e-bringákra

A holland főváros lesz hamarosan az első város, mely az elektromos kerékpárok sebességét automatikusan korlátozó rendszert tesztel – írja a Franceinfo . Az elektromos kerékpárokat a sebességet és a tartózkodási helyet folyamatosan figyelő olyan dobozzal látják majd el, vagyis amikor a kerékpáros iskola, kereszteződés vagy sétálóutca közelébe ér, az elektromos rásegítés csökken vagy leáll.

Hollandiában, ahogy Franciaországban is, az elektromos kerékpárok végsebességét gyárilag 25 km/h-ra korlátozzák, de Amszterdamban a közlekedési tárca szerint a kerékpárosok több mint fele valahogy mégis gyorsabban halad ennél. Vagy azért, mert iszonyú erősen tapossák a pedált, vagy (valószínűleg inkább) azért, mert a hivatalos pedelec kategóriánál erősebb bringát használnak, amelyek valójában kerékpárnak álcázott elektromos mopedek. 

A korlátozó elektronika felszerelése kezdetben önkéntes lesz, később az amszterdami helyhatóság a tapasztalatok birtokában igyekszik majd a kerékpár- és motorgyártókat meggyőzni, hogy gyárilag szereljék be ezt a dobozt.

Amstrdaimbikefranceinfo

Hollandia megpróbál az EU-s jogalkotókra is nyomást gyakorolni. Ennek egyik első lépéseként öt európai város döntéshozóit beszélték rá, hogy ők is lépjenek be a kísérletbe. A Francinfo úgy értesült, hogy München, Athén és Milánó már beszállt. A pozitív eredmény akár elegendő befolyást adhatna ezeknek a városoknak ahhoz, hogy elérjék a jelenlegi szabályozás megváltoztatását az Európai Parlamentben, és az elektromos kerékpároknál akár kötelező tartozék lehessen ez a doboz.

Képek: Autószektor, Franceinfo, KTI, Moritz Kindler/Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ