Bár egyértelműek a bizonyítékok azzal kapcsolatban, hogy veszélyes az érintőképernyőre helyezni olyan funkciókat, amelyek hosszabb időre is elterelhetik a sofőr figyelmét az útról, mégis nagyon nehézkesnek tűnik, hogy az autógyártók leszokjanak a túldigitalizált megoldásokról. Sőt, egyes új modellek még tovább feszegetik a határokat. A Volkswagen például éppen az ID.7 fejlesztése után jelentette be, hogy a vásárlók kérésére visszaállnak a hagyományosabb megoldásokra, ám ez az említett, alább látható elektromos modellen már nem segít.
Nemrég próbáltam ugyanis ezt az autót, és meglepődve tapasztaltam, hogy még az utastér szellőzőinek irányát is az érintőképernyőről kell vezérelni. Ezáltal a nagyjából 100 évvel ezelőtt feltalált, kiválóan működő módszert cserélte le a német gyártó egy sokkalta rosszabbra a modernizáció jegyében. A hagyományos, fülekkel irányítható opció ugyanis odapillantás nélkül, memóriából használható és azonnali visszacsatolással jár. Ezzel szemben az említett villanyautóban először be kell lépni a 15 colos érintőképernyőn a klíma almenüjébe, ahol ezt követően meg kell találni a kijelzőn az állítani kívánt szellőzőhöz tartozó pöttyöt, majd ezt kell a képernyőn húzogatni, amire reagálva egy villanymotor állítja az érkező levegő irányát.
Hogy mi ezzel a probléma?
Egyrészt az, hogy már a klíma főgombját sem mindig sikerül elsőre úgy eltalálni, hogy be is hozza a várt almenüt a képernyő, ráadásul néhány milliméterrel mellényúlva még arra is megvan az esély, hogy egy felugró csúszka másodpercekig eltakarja a gyorsgombot. Ezt követően szembesülhetsz azzal, hogy a pöttyök, amelyeket nyomva kell tartani a szellőzők mozgatásához, nem egy-egy fix helyen találhatók a képernyőn, hanem a jelenlegi állástól függően egy akár 2 centis körökben akárhol. Ezért minden alkalommal oda kell nézni és szemmel kell megkeresni, hogy pontosan hová nyúlj értük. Ha sikerült hozzáérni az állítóhoz, akkor sincs vége a mókának, a villanymotorok ugyanis nem tudják késedelem nélkül forgatni a lamellákat, így könnyedén megeshet, hogy túlhúzod egy irányba, és több körön keresztül próbálgatod majd finomhangolni a beállítást, természetesen folyamatosan odapillantva a képernyőre.
Az csak egy dolog, hogy ez mennyivel bonyolultabb és kényelmetlenebb megoldás az analóg verziónál, sokkal nagyobb probléma, hogy ez veszélyes. Egy teljes hét gyakorlás után sem tudtam 10 másodpercnél rövidebb idő alatt megoldani a beállítást, miközben az autó álló helyzetben volt, a folyamat elejétől a végéig oda néztem, és kizárólag erre koncentráltam. A lehető legkevesebb odapillantással olyan is előfordult, hogy a két rám irányuló szellőző tökéletes beállítása közel egy percet vett igénybe.
Ha ennyi ideig a telefonodat nyomkodod, és meglátja a rendőr, azért bizony bírság jár!
Ráadásul az a bírság igenis jogos! 50 km/óránál ugyanis 10 másodperc alatt 138 métert, 90 km/óránál 250 métert, 130 km/óránál pedig 361 métert tesz meg az autó. Valamivel érthetőbben fogalmazva ezek a távolságok kb. 28, 50, illetve 72 autó hosszának felelnek meg. Ez idő alatt pedig gyakorlatilag semmit sem tudsz tenni a váratlan akadályok elkerülése érdekében, ha a képernyőt nyomkodod. Más lehetőséged viszont sajnos nincs ebben az autóban, a szellőzőkről ugyanis eltávolították a megszokott füleket.
Ráadásul saját magamon azt figyeltem meg, hogy a hőmérséklettel és szellőzéssel kapcsolatos kényelmetlenségek viszonylag későn szoktak feltűnni autózás közben, ha semleges, nyugodt hangulatban telnek az órák. Ellenben amint jön egy stresszes közlekedési helyzet, azonnal zavarni kezd, ha túl meleg, netán túl hideg van, vagy épp az arcomba fújja a levegőt az autó, alapesetben legtöbbször éppen ilyen szituációkban nyúlok ösztönösen a szellőzőkhöz vagy a klímavezérlőhöz a saját autómban, hogy tudjak a vezetésre koncentrálni a homlokomon csorgó izzadságcsepp helyett. Ilyenkor lenne a legveszélyesebb egy ilyen, figyelemelterelő bonyolítás, hiszen pont ekkor kellene a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben ideális körülményeket teremteni a kabinban.
Összefoglalva tehát: továbbra sem jó irány a képernyőkre költöztetni létfontosságú funkciókat, ennek ékes példája a Volkswagen új, elektromos családi autójának szellőzőrendszere. Sajnos ez ráadásul egy olyan probléma, amire utólagos megoldási ötletem sincs, egyszerűen azt sem értem, hogy miért gondolta bárki is, hogy ez egy jó ötlet lesz. Kár érte, mert egyébként egy teljesen korrekt autó lehetne az elektromos szedán.