A túl lassan csökkenő számú balesettől a karácsonyfa szállításáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A németországi baleseti statisztikák aggasztják a szakértőket

Amint azt a statisztikák ismételten bizonyítják, a balesetek mintegy 90 százalékáért az ember a felelős. Annak érdekében, hogy bizonyos mértékig kompenzálja az emberi hiányosságokat és a helytelen viselkedést a gépjármű volánja mögött, az autóipar évek óta egyre inkább a vezetőtámogató rendszerekre támaszkodik, amelyek képesek a kritikus közlekedési helyzetek korai felismerésére, a veszélyekre való figyelmeztetésre, és szükség esetén aktívan beavatkoznak a helyzetbe.

A DEKRA szakértői szervezet idén is közzétette jelentését, melyből kiderül, hogy a közúti halálesetek számának alakulása Németországban elmarad a kitűzött céloktól. A Nemzeti Közúti Biztonsági Program 2021-hez képest 2030-ig 40 százalékkal kívánja csökkenteni a halálos balesetek számát, de a jelenlegi, 2023-ra vonatkozó előrejelzés azt mutatja, hogy Németország nem áll jó úton a cél elérése felé.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal jelenleg azzal számol, hogy 2023-ban összesen mintegy 2750 halálos áldozatot követel a közúti közlekedés Németországban. A 2030-ra vonatkozó célkitűzés alapján azonban ennek a számnak már 2300 alatt kellene lennie. „A jelenlegi számok világosan mutatják, hogy minden érintett félnek fokoznia kell a közúti közlekedésbiztonság javítására irányuló erőfeszítéseit, ha nem akarunk elmaradni a Németországban kitűzött céltól” – kommentálja Jann Fehlauer, a DEKRA Automobil GmbH ügyvezető igazgatója.

Uniós szinten a cél még ambiciózusabb: itt a cél az, hogy a halálos balesetek száma 2030-ra a 2020-as szinthez képest a felére csökkenjen. „A németországi adatok az EU-ban jóval több mint tíz százalékot tesznek ki – így a németországi fejlesztések az uniós célok eléréséhez vezető út alapvető építőkövei is” – mondja Fehlauer.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

A DEKRA szakértője egy kiindulópontot tart különösen fontosnak ahhoz, hogy 2030-ra Németországban ne legyen több, mint 1500 halálos áldozat 2030-ig – nevezetesen az emberek viselkedésének befolyásolását. „A járműtechnológia és az infrastruktúra fontos cselekvési területek, amelyeken már sokat tettünk és még sokat lehet elérni. Az ezeken a területeken hozott intézkedések azonban inkább közép- és hosszú távon fejtenek ki hatást” – mondja Fehlauer. „Időbe telik például, amíg az asszisztens rendszerek és az automatizált vezetési funkciók széles körben elterjednek. Ugyanez vonatkozik az infrastruktúrában bekövetkező változásokra is. Számunkra egyértelmű, hogy a 2030-ra kitűzött célokat nem lehet csak ilyen intézkedésekkel elérni.”

Fehlauer ezért azt javasolja, hogy a Nemzeti Közúti Biztonsági Program végrehajtása során rövid távon az emberi tényezőre összpontosítsanak. „Különösen a veszélyeztetett úthasználókra, például a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az e-robogókra kell nagyobb figyelmet fordítani. Számuk ugyanis a mindannyiunk által kívánt mobilitási változás következtében növekszik – ami a balesetekre nézve is következményekkel jár.” Az emberi viselkedésre vonatkozó közlekedésbiztonsági intézkedéseknek ezért kifejezetten a gyalogosokkal és kerékpárosokkal történő balesetek megelőzésére kell irányulniuk.

Felmérés szerint a legtöbb közúti erőszakos incidensért egy adott típusú sofőr a felelős

Az ausztrálok körében végzett új felmérés szerint a férfi sofőrök körében elterjedt a közúti agresszív viselkedés általános növekedése az utakon. A Drive magazin cikke szerint a Budget Direct biztosítótársaság 825, 18 év feletti ausztrál állampolgárt kért meg arra, hogy osszák meg a közúti dühöngéssel kapcsolatos tapasztalataikat, majd a válaszokat összehasonlította egy 2021-ben végzett hasonló felmérés eredményeivel.

A felmérés szerint 2020 óta 18 százalékkal nőtt azoknak a közlekedőknek a száma, akiket szóbeli sértegetés ért az utakon, a válaszadók 83 százaléka mondta, hogy már kiabáltak, szidalmazták vagy durva gesztusokat kaptak más közlekedők részéről.

A férfi járművezetők felülreprezentáltak az adatokban: a 2021-es 38 százalékról 2023-ra 48 százalékra nőtt a férfiak aránya, akik az elmúlt 12 hónapban közúti erőszakos incidensben érintettek voltak. A megkérdezett férfi járművezetők 51 százaléka vallotta be, hogy kiabált, káromkodott vagy durva gesztusokat tett egy másik járművezetővel szemben, ami a 2021-es 40 százalékos arányról emelkedett.

A tanulmány szerint a 25-34 éves járművezetők volt az a korcsoport, amelyik a legnagyobb arányban tapasztalta – vagy követte el – a közúti haragos incidenseket.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Aggasztó, hogy 2021-ről 2023-ra megduplázódott azoknak a járművezetőknek a száma is, akik bevallották, hogy szándékosan bántottak vagy fenyegettek meg egy másik közlekedőt.

A felmérés arról is megkérdezte a válaszadókat, hogy melyik autótípusok a leggyakoribb szereplői a közúti dühkitöréseknek, és a megkérdezettek 49 százaléka a Holden-tulajdonosokat jelölte meg a legagresszívabb sofőrként az utakon. (A Holden gyakorlatilag az ausztrál Opel.) Ezt követték a BMW, a Ford és a Mercedes-Benz sofőrjei, míg a Kia sofőrjeit ritkábban azonosították agresszívként, a válaszadók mindössze három százaléka nevezte meg a koreai autómárkát, amikor a közúti őrjöngés elkövetőit azonosította.

A válaszadók szerint a közúti dühkitörések többségét más járművezetők veszélyes viselkedése váltotta ki, 41 százalékuk pedig azt mondta, hogy visszatartaná őket a közúti dühkitörés elkövetésétől, ha a másik autó L-rendszámtáblát viselne, vagyis látszana, hogy tanulóvezető, nem gyakorlott sofőr.

Az ausztrál magazin egy listát is közzétesz a közúti agresszió kezelésére vonatkozó tippekként:

  • Ne vágjon vissza.
  • Maradjon udvarias és udvarias, még akkor is, ha mások nem azok.
  • Ha a másik sofőr ön előtt van, lassítson, hogy növelje a járművei közötti távolságot.
  • Ha követik Önt, tartsa egyenletes sebességét, vagy húzódjon félre, hogy elengedje őket.
  • Ne szálljon ki a járműből!
  • Ha zaklatják és követik, ne menjen haza. Menjen a legközelebbi rendőrőrsre.

Hogyan vigyünk haza ügyesen/szabályosan a karácsonyfát

Az Autószektor összeszedte a legfontosabb tudnivalókat a karácsonyfa autós hazaszállításáról; van köztük hasznos is:

  • ne befolyásolja a jármű stabilitását,
  • egy hirtelen manővernél se essen le a tetőről vagy ne boruljon a nyakunkba,
  • ne korlátozza a kilátást az autóból,
  • ne takarja el a rendszámot, a féklámpákat meg pláne,
  • ne karcolja össze az üléseket

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Mi hozzátesszük, hogy érdemes ponyvával, papírral, rossz ágyneművel kibélelni a területet az utastérben, ahol szállítjuk, különben a kárpitból még jövő májusban is az ide-oda pattogó tűleveleket húzkodhatjuk vagy dörgölhetjük rajta a gyantafoltokat.

Vannak szabályok is, melyeket be KELL tartani. Például a KRESZ szerint a tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra is maximum 40-40 centimétert nyúlhat túl az autón, oldalirányban pedig nem nyúlhat túl a járművön.

Továbbiak a cikkben.

Képek: Autószektor, DEKRA, Drive

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ