A túl lassan csökkenő számú balesettől a karácsonyfa szállításáig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A németországi baleseti statisztikák aggasztják a szakértőket

Amint azt a statisztikák ismételten bizonyítják, a balesetek mintegy 90 százalékáért az ember a felelős. Annak érdekében, hogy bizonyos mértékig kompenzálja az emberi hiányosságokat és a helytelen viselkedést a gépjármű volánja mögött, az autóipar évek óta egyre inkább a vezetőtámogató rendszerekre támaszkodik, amelyek képesek a kritikus közlekedési helyzetek korai felismerésére, a veszélyekre való figyelmeztetésre, és szükség esetén aktívan beavatkoznak a helyzetbe.

A DEKRA szakértői szervezet idén is közzétette jelentését, melyből kiderül, hogy a közúti halálesetek számának alakulása Németországban elmarad a kitűzött céloktól. A Nemzeti Közúti Biztonsági Program 2021-hez képest 2030-ig 40 százalékkal kívánja csökkenteni a halálos balesetek számát, de a jelenlegi, 2023-ra vonatkozó előrejelzés azt mutatja, hogy Németország nem áll jó úton a cél elérése felé.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal jelenleg azzal számol, hogy 2023-ban összesen mintegy 2750 halálos áldozatot követel a közúti közlekedés Németországban. A 2030-ra vonatkozó célkitűzés alapján azonban ennek a számnak már 2300 alatt kellene lennie. „A jelenlegi számok világosan mutatják, hogy minden érintett félnek fokoznia kell a közúti közlekedésbiztonság javítására irányuló erőfeszítéseit, ha nem akarunk elmaradni a Németországban kitűzött céltól” – kommentálja Jann Fehlauer, a DEKRA Automobil GmbH ügyvezető igazgatója.

Uniós szinten a cél még ambiciózusabb: itt a cél az, hogy a halálos balesetek száma 2030-ra a 2020-as szinthez képest a felére csökkenjen. „A németországi adatok az EU-ban jóval több mint tíz százalékot tesznek ki – így a németországi fejlesztések az uniós célok eléréséhez vezető út alapvető építőkövei is” – mondja Fehlauer.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

A DEKRA szakértője egy kiindulópontot tart különösen fontosnak ahhoz, hogy 2030-ra Németországban ne legyen több, mint 1500 halálos áldozat 2030-ig – nevezetesen az emberek viselkedésének befolyásolását. „A járműtechnológia és az infrastruktúra fontos cselekvési területek, amelyeken már sokat tettünk és még sokat lehet elérni. Az ezeken a területeken hozott intézkedések azonban inkább közép- és hosszú távon fejtenek ki hatást” – mondja Fehlauer. „Időbe telik például, amíg az asszisztens rendszerek és az automatizált vezetési funkciók széles körben elterjednek. Ugyanez vonatkozik az infrastruktúrában bekövetkező változásokra is. Számunkra egyértelmű, hogy a 2030-ra kitűzött célokat nem lehet csak ilyen intézkedésekkel elérni.”

Fehlauer ezért azt javasolja, hogy a Nemzeti Közúti Biztonsági Program végrehajtása során rövid távon az emberi tényezőre összpontosítsanak. „Különösen a veszélyeztetett úthasználókra, például a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az e-robogókra kell nagyobb figyelmet fordítani. Számuk ugyanis a mindannyiunk által kívánt mobilitási változás következtében növekszik – ami a balesetekre nézve is következményekkel jár.” Az emberi viselkedésre vonatkozó közlekedésbiztonsági intézkedéseknek ezért kifejezetten a gyalogosokkal és kerékpárosokkal történő balesetek megelőzésére kell irányulniuk.

Felmérés szerint a legtöbb közúti erőszakos incidensért egy adott típusú sofőr a felelős

Az ausztrálok körében végzett új felmérés szerint a férfi sofőrök körében elterjedt a közúti agresszív viselkedés általános növekedése az utakon. A Drive magazin cikke szerint a Budget Direct biztosítótársaság 825, 18 év feletti ausztrál állampolgárt kért meg arra, hogy osszák meg a közúti dühöngéssel kapcsolatos tapasztalataikat, majd a válaszokat összehasonlította egy 2021-ben végzett hasonló felmérés eredményeivel.

A felmérés szerint 2020 óta 18 százalékkal nőtt azoknak a közlekedőknek a száma, akiket szóbeli sértegetés ért az utakon, a válaszadók 83 százaléka mondta, hogy már kiabáltak, szidalmazták vagy durva gesztusokat kaptak más közlekedők részéről.

A férfi járművezetők felülreprezentáltak az adatokban: a 2021-es 38 százalékról 2023-ra 48 százalékra nőtt a férfiak aránya, akik az elmúlt 12 hónapban közúti erőszakos incidensben érintettek voltak. A megkérdezett férfi járművezetők 51 százaléka vallotta be, hogy kiabált, káromkodott vagy durva gesztusokat tett egy másik járművezetővel szemben, ami a 2021-es 40 százalékos arányról emelkedett.

A tanulmány szerint a 25-34 éves járművezetők volt az a korcsoport, amelyik a legnagyobb arányban tapasztalta – vagy követte el – a közúti haragos incidenseket.

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Aggasztó, hogy 2021-ről 2023-ra megduplázódott azoknak a járművezetőknek a száma is, akik bevallották, hogy szándékosan bántottak vagy fenyegettek meg egy másik közlekedőt.

A felmérés arról is megkérdezte a válaszadókat, hogy melyik autótípusok a leggyakoribb szereplői a közúti dühkitöréseknek, és a megkérdezettek 49 százaléka a Holden-tulajdonosokat jelölte meg a legagresszívabb sofőrként az utakon. (A Holden gyakorlatilag az ausztrál Opel.) Ezt követték a BMW, a Ford és a Mercedes-Benz sofőrjei, míg a Kia sofőrjeit ritkábban azonosították agresszívként, a válaszadók mindössze három százaléka nevezte meg a koreai autómárkát, amikor a közúti őrjöngés elkövetőit azonosította.

A válaszadók szerint a közúti dühkitörések többségét más járművezetők veszélyes viselkedése váltotta ki, 41 százalékuk pedig azt mondta, hogy visszatartaná őket a közúti dühkitörés elkövetésétől, ha a másik autó L-rendszámtáblát viselne, vagyis látszana, hogy tanulóvezető, nem gyakorlott sofőr.

Az ausztrál magazin egy listát is közzétesz a közúti agresszió kezelésére vonatkozó tippekként:

  • Ne vágjon vissza.
  • Maradjon udvarias és udvarias, még akkor is, ha mások nem azok.
  • Ha a másik sofőr ön előtt van, lassítson, hogy növelje a járművei közötti távolságot.
  • Ha követik Önt, tartsa egyenletes sebességét, vagy húzódjon félre, hogy elengedje őket.
  • Ne szálljon ki a járműből!
  • Ha zaklatják és követik, ne menjen haza. Menjen a legközelebbi rendőrőrsre.

Hogyan vigyünk haza ügyesen/szabályosan a karácsonyfát

Az Autószektor összeszedte a legfontosabb tudnivalókat a karácsonyfa autós hazaszállításáról; van köztük hasznos is:

  • ne befolyásolja a jármű stabilitását,
  • egy hirtelen manővernél se essen le a tetőről vagy ne boruljon a nyakunkba,
  • ne korlátozza a kilátást az autóból,
  • ne takarja el a rendszámot, a féklámpákat meg pláne,
  • ne karcolja össze az üléseket

Der Mensch Im Spannungsfeld Der Technik Dekra Roadsafety

Mi hozzátesszük, hogy érdemes ponyvával, papírral, rossz ágyneművel kibélelni a területet az utastérben, ahol szállítjuk, különben a kárpitból még jövő májusban is az ide-oda pattogó tűleveleket húzkodhatjuk vagy dörgölhetjük rajta a gyantafoltokat.

Vannak szabályok is, melyeket be KELL tartani. Például a KRESZ szerint a tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra is maximum 40-40 centimétert nyúlhat túl az autón, oldalirányban pedig nem nyúlhat túl a járművön.

Továbbiak a cikkben.

Képek: Autószektor, DEKRA, Drive

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ