A figyelemelterelésre összpontosítva – avagy megjelent az Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont új jelentése
A járművezető figyelemelterelése jelentős kockázati tényező a közlekedésben - áll a jelentésben, melyet az Európai Bizottság honlapján közöltek. Kutatások kimutatták, hogy a gépkocsivezetők a vezetési idő mintegy felében figyelemelterelő tevékenységet végeznek. A járművezetők figyelmének elterelésének gyakori forrásai közé tartozik a mobiltelefon vagy más eszköz használata, a járműbe épített infotainment rendszerek beállítása, az utasokkal való interakció és az evés.
Különösen veszélyesek azok a tevékenységek, amelyek során a járművezetőnek el kell fordítania tekintetét az útról, mint például a tárcsázás vagy az SMS-/üzenetírás. A figyelmüket elterelő járművezetők gyakrabban térnek el a kívánt nyomvonaltól, hosszabb a reakcióidejük és gyakran nem veszik észre a közlekedési környezetből származó információkat, sem a többi úthasználót.
A mobiltelefon a járművezetők figyelmének elterelésének egyik leggyakoribb forrása. Majdnem minden harmadik európai járművezető elismeri, hogy használt már kézben tartott mobiltelefont beszélgetésre, és majdnem minden negyedik vallja be, hogy SMS-ek vagy a közösségi média megtekintésére is használta menet közben a mobilt. A fiatalok nagyobb valószínűséggel használnak mobiltelefont vezetés közben, mint az idősebb vezetők. Összességében a kézben tartott telefon használata a kiadvány szerint körülbelül 2,5-szeresére növeli a balesetveszélyt.
A jelentés kiemeli a figyelemelterelt vezetés elleni hatékony intézkedéseket is, amelyek a következők: a kézben tartott eszközök használatára vonatkozó tilalmak szigorú betartatása, többek között intelligens kamerák alkalmazásával, terelő "dodzsemcsíkok" beépítése az útinfrastruktúrába, figyelemfelkeltő kampányok, a járművezetők oktatása és a járműbe épített technológia, amely figyelmeztet vagy beavatkozik, ha elhagyják a sávot vagy túl közel kerülnek az előttük haladó járműhöz.
Fagyveszély: jobb, ha leparkolva hagyjuk az autónkat
A járművezetőket télen többször is meglepik a jeges utak. Mivel a legnagyobb német autóklub, az ADAC tényleg úgy működik mint egy autóklub, ezúttal arról tájékoztatja az autósokat, hogy mit kell tenniük az úton megjelenő jégfoltok esetén.
Igazi alapvetéssel kezdik a tippcsokrot, de nagyon igaz, még ha kevesen is teszik így: a járművezetőknek általában időben, indulás előtt tájékozódniuk kell az aktuális útviszonyokról. Különösen kritikusak azok a napok, amikor hosszú fagyos időszak után eső esik a fagyott talajra. A probléma: a téli gumiabroncsok, a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus stabilitási program (ESP) vagy akár a láncok már nem sokat segítenek, ha a fekete jég csúszós úttá változtatja az utat. Ha a rádió fekete jégre vagy jeges esőre figyelmeztet, jobb, ha elhalasztja a nem létfontosságú utazásokat, és el sem indítjuk az autót.
A biztonságos közlekedés kulcsa az előrelátó és óvatos vezetés. Fontos, hogy növelje a távolságot az elöl haladó járműtől, fékezzen a lehető legkíméletesebben, és kerülje a hektikus kormánymozdulatokat. Ha fagyos eső lep meg az úton, szükség esetén tartsunk szünetet, és ha kétséges, várjuk meg a csúszásmentesítő autót. Legrosszabb esetben ez azt jelentheti, hogy járművét ideiglenesen az úttest szélén kell leparkolnia.
Fontos megjegyzés minden olyan járművezető számára, aki nem szerelt fel téli gumiabroncsokat: téli útviszonyok között, amelyek közé tartozik a jég is, nem szabad nyári gumiabroncsokkal közlekedni!
A Traffix megjegyzése: a hasonló tanácsadó cikkek a legritkább esetben említenek egy alapvető dolgot: minden sofőrnek meg kellene ismernie a járműve, a felszerelt gumik és a képességei határait! A legjobb, ha egy vezetéstechnikai tréningen, profi trénerrel kapunk leckét abból, hol a csúszáshatár száraz, nedves aszfalton vagy a fellocsolt műgyantával szimulált jégen, de még ha nem is iratkozunk be egy ilyenre, legalább egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia egy felkészült járművezető rokon vagy ismerős segítségével akár csak egy elhagyatott, teljesen üres havas-jeges parkolóban, hogy mégis mi történik, amikor túl sok a gáz, a fék vagy a kanyarsebesség extrém csúszós úton.
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
A kérdést az ORFK OBB lapja teszi fel. Sejtjük, hogy nem, mert nem kötelező a téli gumi használata Magyarországon. (Tényleg, miért nem?) De kukkantsunk be a cikkbe, hátha van benne egy DE.
A cikk rögtön szpoilerez: A jelenleg hatályos törvények szerint nem szabható ki büntetés vagy figyelmeztetés, ha egy autós az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ. Ez természetesen nem vonatkozik a minimum profilmélységet el nem érő, sérült vagy szakadt abroncsokra, ezekért kiróható büntetés, de az elhasznált állapot nem függ a gumi évszakmegfelelőségétől. Az autós még abban az esetben sem vét a hatályos törvények ellen, ha télen nyári gumival szenved balesetet.
Annak viszont érdemes utánanézni, hogy a CASCO biztosítás esetén nincs-e olyan kitétel a szerződésben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között. Ebben az esetben, ha az adott időszakban az autós nyári gumival szenved balesetet, a biztosító mentesül a kár kifizetésétől.
Vezetés piásan – hogy nézik ezt Európában?
Mivel a szabály és az ellenőrzési gyakorlat is más az egyes EU-s országokban, érdekes a KTI közlekedésbiztonsági magazinjának cikke, mely átnézi, hogy nézik az ittas vezetést itt-ott. Az is kiderül a cikkből, mi a „finn módszer” és miért hatékony – nem csak Skandináviában.
fotók: KTI, Unsplash