Miért néznek ki teljesen máshogy a KRESZ-táblák az USA-ban?

itthoni megállni tilos

A fenti képen azt láthatjátok, hogy néz ki egy megállni tilos tábla a világ nagy részén. Kerek tábla, sötétkék háttér, két egymást keresztező, piros vonallal áthúzva. Ezen a konkrét fotón a magyarországi verzió látható, de igazából apróbb módosításokkal egész Európában, Indiában, Japánban és még rengeteg más helyen ezt a változatot használják. A táblák mindenhol eléggé hasonlítanak egymáshoz ahhoz, hogy nyelvtudás, vagy a helyszínen végzett KRESZ-vizsga nélkül is tudjuk őket értelmezni. Aztán ott van az Egyesült Államok, ahol a fenti tábla megfelelője a következőképp néz ki:

kinti megállni tilos

Aki tud angolul, az tisztában van vele: egyszerűen ki van írva betűvel, hogy a táblától egyik irányba nem szabad parkolni, a másik irányba pedig megállni sem. Ugyanez a helyzet az egyirányú utca táblával is, a világ jelentős többségén a négyszögletű, kék alapon fehér nyilat ábrázoló tábla tudatja velünk, hogy ezen az úton nem kell szembejövő forgalomra számítanunk. Az USA az ikonikus "one way" táblával oldja meg, lényegében itt is csak kiírják, mi a helyzet:

one way

De mi ennek az oka? A válasz egyszerű, ám elég messzire kell visszamenni érte a múltba. Amíg az autógyártás valójában Karl Benz nevével és a Benz Patent Motor Car típussal kezdődött 1886-ban, Európában, addig az Egyesült államok autós kultúrája szempontjából ennél sokkal fontosabb szerepet tölt be a Ford T-modell, 1908-ból. A T-modell megjelenése ugyanis elérhetővé tette az autózást a tömegek számára is,  ezzel pedig szükségessé vált a kitáblázás a tengeren túl.  Először autós klubok végezték el ezt a feladatot, amolyan közösségi összefogás jelleggel, a lehető legegyszerűbb módon, fehér táblákra feketével kiírt szövegekkel. Mivel ez a megoldás kézenfekvő volt, a T-modellekkel együtt ilyen táblák lepték el az országot, megszokottá és elfogadottá vált a közlekedőket érintő szabályok szöveggel történő kiírása. Mindez ráadásul még veszélyforrást sem jelentett, hiszen a korabeli autók annyira lassan mozogtak, hogy bőségesen volt idejük akár a hosszabb utasításokat is elolvasni a sofőröknek. 

További előnye a szöveges megoldásnak, hogy bár eleinte minden autós klub, később minden állam magának intézte a kitáblázást, így hiába voltak - és vannak a mai napig - különbségek, mindenki megért mindent, hiszen mindenki ugyanazon a nyelven olvas. 

Persze, ahogy gyorsabbak lettek az autók és sűrűbb a forgalom, úgy egyes feliratok jelekre cserélődtek, vagy jelekkel egészültek ki, 1927-től pedig több szövetségi szabályozás és táblaspecifikáció is létrejött, de a szöveges kiírások továbbra sem tűntek el. 1937-ben pedig megjelent a betűtípusokat és táblaformákat is szabályozó "Manual on Uniform Traffic Control Devices", amely tovább folytatta ezt a trendet, a legfrissebb, jelenleg is érvényben lévő változata 2003-ban jelent meg, és ahogy haladnak előre az évek, egyre több jelet tartalmaz, ám még mindig rengeteg a felirat. Térjünk azonban vissza a XX. század közepére, amikor elkezdett kialakulni a rendszer, amit a mai napig használnak az amerikaiak.

speed limit

Ekkor következett ugyanis Európa autós forradalma, ahol a közös nyelv hiánya miatt közel sem ilyen egyszerű a helyzet, mint az Egyesült Államokban. Egy lengyel autós átlépve a német vagy mondjuk az ukrán határt, hiába keresné a "Droga w jedną stronę" feliratot, sőt, jó eséllyel nem sikerülne előzetes felkészülés nélkül összeraknia azt sem, hogy a német megfelelője az "Einbahnstraße" lenne, az ukrán pedig a Одностороння дорога. A külföldieknek ,indhárom esetben nehéz lenne értelmezni egy éles, gyors reakciót igényló közlekedési helyzetben, hogy az "egyirányú utca" felirat olvasható a táblákon, különböző nyelveken.

route sign

A táblákat tehát össze kellett hangolni a kontinensen, ráadásul egy olyan módon, ami nem igényel nyelvtudást. Erre javasolt világszintű megoldást az ENSZ, akik először  kísérleti jelleggel, világszerte különböző stílusú, jelekkel ellátott táblákat helyeztek ki, hogy kiderítsék, melyek a leginkább közérthetőek és a leghatékonyabbak nyelvtudás nélkül. A kísérletet szinte mindenütt örömmel fogadták, a leghangosabb kivétel ez alól viszont természetesen az Egyesült Államok volt, akik még mindig nem heverték ki a második világháborús győzelem felsőbbrendűségi lázát, ezért azon az állásponton voltak, hogy "nekik aztán Európa ne mondja meg". És a félreértések elkerülése végett, ez nem vicc, de még csak nem is humoros túlzás volt. Alább látható egy konkrét újságcikk a Mansfield News-Journal 1951 március 7-i számából "Az ohioiak azt üzenik Európának, hogy tartsák meg a tábláikat" címmel.

újság részlet

Aki nem szeretné magának lefordítani az egészet, annak két idézetet azért kiemelnék a cikkből: "Egyszerűen nem értem, miért kellene az európaiaktól tanácsokat elfogadnunk a saját autópályáink kitáblázásával kapcsolatban", illetve "Ha orosz táblát látnék, szándékosan nem venném figyelembe az utasításait". És bár ezekből a sorokból egyértelmű az amerikai közhangulat a témával kapcsolatban, Európában ettől még folytatódott a munka, összegyűjtötték az adatokat, elkészítették a táblaterveket, 1968. november 8-án, Bécsben pedig alá is írták az országok a Közúti Közlekedési Egyezményt, amelyhez a cikk elkészültéig 89 ország csatlakozott. Az Egyesült Államokban azonban a mai napig nem történt meg a táblák szinkronizálása a rendszerhez, ennek az egyik legfőbb oka, hogy ez tagállami feladat, a szövetségi kormány pedig elméletben nem szólhat ebbe bele. Érdekesség azonban a gyakorlatban, hogy a korábban már említett, amerikai tollból született Manual on Uniform Traffic Control Devices szabályrendszert mégis sikerült egységesíteni az államokban, hiszen amint a szövetségi kormány ehhez kötött bizonyos anyagi támogatásokat, a tagállamok haladéktalanul, ellenvetés nélkül, önszántukból implementálták a kért rendszert.

US highway

Persze ez a szövetségi-tagállami dolog igazából csak kifogás volt Amerikától. A valóságban az Egyesült Államok azért nem ment bele a világszintű szabályozásba, mert ekkor kezdték el kiépíteni az egész országot átszelő autópályarendszerüket, amely rengeteg gyors döntést és azonnali innovációt igényelt, olyan ütemben, amelyet az európai jogalkotók szinte fel sem tudtak fogni, így esély sem volt rá, hogy a rengeteg országban érvényes táblarendszert az amerikai fejlődésre reagálva folyamatosan módosítsák. Később, a '70-es években mégis megpróbálták bevezetni a világszinten egységes táblákat az USA-ban, ám ekkor a közlekedők szabtak gátat a dolognak: a sofőrök megszokták és ismerték az aktuálisan érvényben lévő, működő módszert, így a hirtelen átállás szinte esélytelen volt. Mindez a mai napig nem valósult meg, és jó eséllyel már a jövőben sem fog megvalósulni.

Ausztrália, Kína

Persze, nem csak az Egyesült Államok kíván a mai napig különbözni a Bécsben aláírtaktól, ők csak a legkirívóbb különcök a közlekedési táblák terén. Szintén nem tagja az egyezménynek más, kisebb országok mellett például Kína, Kanada és Ausztrália sem. Kínában azonban az egyezményben foglaltakhoz nagyon hasonló a rendszer, így jó eséllyel sikerülne a balesetmentes közlekedés a külföldi országokból érkezőknek is, Kanadában is jelekkel kommunikálnak, ám ez látványosan különbözik az Európában megszokottaktól, Ausztráliában pedig az USA rendszeréhez hasonló szöveges megoldásokkal dolgoznak, ám itt valamelyest érthetőbb a különcködés, tekintve, hogy egy egész kontinens tartozik a fennhatóságuk alá, ezáltal még kevesebb az esélye, hogy véletlenül tévedjen arra valaki, aki más rendszerhez szokott.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ