Törékenyebbek az elektromos autók
Meglepő eredményt hozott a Hertz autókölcsönző cég döntése, miszerint 20 ezer elektromos autót von ki flottájából, és ezeket benzinüzemű járművekre cseréli. A cég indoklása szerint a sofőrök gyakran összetörték az elektromos autókat, ráadásul a javítási költségek is magasabbak.
A LexisNexis Risk Solutions kutatása alátámasztja a Hertz tapasztalatait: a biztosítási adatok alapján a villanyautókra váltó sofőrök 14,3 százalékkal gyakrabban karamboloznak, és a károk is súlyosabbak. A balesetek száma az első évben a legmagasabb, de ahogy a vezetők hozzászoknak az új típusú járműhöz, a kockázat csökken.
A villanyautók erőteljes gyorsulása, a hanghatás hiánya és a magas fokú automatizálás könnyen megtréfálhatja a rutintalan sofőröket. Különösen veszélyes lehet, ha egy háztartásban egyszerre használnak belsőégésű- és villanyautót.
A KTI cikke kiemeli, hogy a villanyautózás nem feltétlenül biztonságosabb, mint a benzines vagy dízel autók használata. A sofőröknek meg kell tanulniuk az elektromos járművek vezetési sajátosságait és fokozottan figyelniük kell a forgalomban.
Közlekedéskutatók négyszínű közlekedési lámpák bevezetését javasolják
A jelenlegi három szín mellett amerikai kutatók által kitalált új fehér fény azt jelentené, hogy „kövesd az előtted haladó (autonóm) járművet” – írja a FranceTVInfo weboldal . A piros, sárga és a zöld után egyelőre csak fontolóra veszik a fehéret Észak-Karolinai Egyetem építőmérnöki kutatói javaslatára. Számításaik szerint ez 27 százalékkal csökkenthetné a várakozási időt a kereszteződésekben. Tekintettel arra, hogy évente átlagosan két napot töltünk a közlekedési lámpáknál rekedve, ez több mint fél nap megtakarítást jelentene.
Hogyan működik? A hagyományos közlekedési lámpák esetében semmi sem változik. Az új fehér lámpa azt jelenti, hogy „kövesse az Ön előtt haladó járművet”. A rendszer valójában az egyre több autó(gyártó) által kínált autonóm üzemmódon alapul, melyben képesek kommunikálni a közlekedési lámpákkal. Ennek eredményeképpen, amikor az ilyen típusú autó egy kereszteződéshez érkezik, a közlekedési lámpa képes lesz átvenni az irányítást, és teljes biztonságban vezetni azt, miközben áthalad. Ezzel egyidejűleg a mögötte haladó autó vagy autók fehér fényt kapnak, amely arra hívja fel őket, hogy kövessék. Így ők is akadálytalanul áthaladhatnak a kereszteződésen.
Előfordulhat, hogy az autonóm autó mögött két autó sorban áll, ami után a közlekedési lámpa ismét pirosra vált. Ez a rendszer akkor lesz a leghatékonyabb, ha minél több autó használja ezt az autonóm üzemmódot. Ha nem elég sokan vannak, akkor a fehér lámpa nem fog kigyulladni. Ha ez az üzemmód széles körben elterjed, a tervek szerint a kereszteződésekben nem is lesz jelzőlámpa. A kereszteződésbe érkező összes autót egyfajta sebességszabályozó fogja irányítani, vagyis azok lassítás vagy akár gyorsítás nélkül el tudnak majd haladni egymás mellett.
Ahhoz, hogy ez a rendszer működjön, minden autónak autonómnak kellene lennie, ami nem könnyű feladat. A kutatók állítólag tisztában vannak azzal, hogy rendszerük elfogadásához időre van szükség, arról viszont mintha megfeledkeztek volna, hogy kerékpároknak és egyéb közlekedőknek is szerepelni kellene a modelljükben.
Hogyan kezdhetik biztonságosan az új szezont a motorosok
Hamarosan indul a motorosszezon. A tapasztalat az, hogy az idény elején gyakrabban fordulnak elő közúti balesetek. Néhány fontos tippet gyűjtöttek össze a Deutsche Vermögensberatung (DVAG) szakértői.
Hozza formába a motorkerékpárját! Mielőtt elindulna az első túrára, a motorkerékpárt fel kell ébreszteni a téli álomból, és ellenőrizni kell a technikát. Fontos például a folyadékszintek, tehát a motorolaj, a fékfolyadék és a hűtőfolyadék ellenőrzése. Az akkumulátor töltöttségi szintjét is ellenőrizni kell. Vezetés közben természetesen a fékek is elengedhetetlenek, ezért a féktárcsákat és a fékbetéteket is ellenőrizni kellene, a tárcsák mindkét oldalát féktisztítóval le kell törölni. Ezeken kívül a fékvezetékek működését is ellenőrizni kell. A lámpák működnek még? Alapvető fontosságú a hosszú tárolás után a gumiabroncsok futófelületének állapotát és légnyomását is ellenőrizni.
Nem csak stílus kérdése: a megfelelő motoros ruházat nemcsak jól néz ki, hanem az úgynevezett passzív biztonsági intézkedések szerves részét is képezi. A sisak, a kesztyű és a védőruházat mellett a meleg funkcionális alsónemű és a veseöv vagy a hátvédő is ajánlott, különösen a gyakran még nagyon hűvös tavaszi napokon. A nagy kontrasztú ruházat a motorosokat a többi közlekedő számára is jobban láthatóvá teszi. Érdemes ellenőrizni a biztosítások érvényességét is!
„MESSZE te vezetsz a legjobban” – új coaching az osztrák autópályákon
Az IFES osztrák közvélemény-kutató intézet felmérése szerint az osztrákok túlnyomó többsége jó sofőrnek tartja magát, és csaknem 90 százalékuk „biztonságtudatosnak” minősíti vezetési magatartását. Az autópályákon és autóutakon azonban a valóság gyakran más, ahogy azt a baleseti adatok is mutatják. A helytelen viselkedés skálája a figyelmetlenségtől és a fáradtságtól a biztonságos távolság be nem tartásáig terjed. A nem megfelelő távolságtartás a balesetek mintegy negyedének fő oka.
Az ASFINAG osztrák autópálya-kezelő március közepétől az összes autópálya digitális tábláira a követési távolság betartására emlékeztető, néha kétértelmű üzeneteket ír ki. Az „Elöl haladó sofőr jobban fékez, mint gondolnád”, tehát a követési távolság hamar elfogyhat. Vagy az alcímben idézett üzenet is arra utal, hogy jól vezetsz, ha messze vagy.
„Kikacsintós, érzelmes és humoros rövid üzeneteinknek természetesen komoly hátterük van, és arra hivatottak, hogy elgondolkodtassák az embereket” – mondják Hartwig Hufnagl és Josef Fiala, az ASFINAG igazgatótanácsának tagjai. „Minden lehetőséget kihasználunk az útvonal mentén, hogy ezeket a fontos tanácsokat eljuttassuk a járművezetőkhöz. A biztonság azonban csak akkor garantált, ha minden közlekedő betartja a szabályokat, és mindenekelőtt tekintettel vannak egymásra.”
(Sose bírjuk ki ilyen közhelyes vélemények beidézésénél, hogy ne szúrjuk közbe: a szabályok ész nélküli, mindenáron betartása gyakran veszélyes is lehet a közlekedés biztonságára! A merev, szemellenzős szabálytiszteletnél talán még a miénknél sokkal-sokkal precízebben szabályozott osztrák forgalmi környezetben is fontosabb a másokra való odafigyelés, a mindenkori tudatos jelenlét a forgalom valóságában. - Traffix)
A távolságtartás általában háromból két járművezető számára pusztán érzés kérdése – csak minden ötödik számolja a másodperceket a tájékozódáshoz, és akkor is csak nagyon ritkán: Csak minden negyedik sofőr alkalmazza rendszeresen és tudatosan a két másodperces szabályt vezetés közben. Az autósok fele 130 km/h sebességnél legfeljebb négy járműhosszra becsüli saját biztonsági távolságát – ez még 20 métert sem jelent.
„Legalább két másodperces távolság – ez az ökölszabály és a közlekedésbiztonsági szakértők egyértelmű ajánlása” – erősíti meg Bernhard Lautner, az ASFINAG közlekedésbiztonsági szakértője. És ez a két másodperc a sebességtől függetlenül érvényes. 130 km/h sebességnél ez körülbelül 70 métert jelent.
Képek: ASFINAG, DVAG, FranceTVInfo, KTI