A kezdő villanyautósoktól a négyszínű közlekedési lámpákig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Törékenyebbek az elektromos autók

Meglepő eredményt hozott a Hertz autókölcsönző cég döntése, miszerint 20 ezer elektromos autót von ki flottájából, és ezeket benzinüzemű járművekre cseréli. A cég indoklása szerint a sofőrök gyakran összetörték az elektromos autókat, ráadásul a javítási költségek is magasabbak.

A LexisNexis Risk Solutions kutatása alátámasztja a Hertz tapasztalatait: a biztosítási adatok alapján a villanyautókra váltó sofőrök 14,3 százalékkal gyakrabban karamboloznak, és a károk is súlyosabbak. A balesetek száma az első évben a legmagasabb, de ahogy a vezetők hozzászoknak az új típusú járműhöz, a kockázat csökken.

Motorrad

A villanyautók erőteljes gyorsulása, a hanghatás hiánya és a magas fokú automatizálás könnyen megtréfálhatja a rutintalan sofőröket. Különösen veszélyes lehet, ha egy háztartásban egyszerre használnak belsőégésű- és villanyautót.

A KTI cikke kiemeli, hogy a villanyautózás nem feltétlenül biztonságosabb, mint a benzines vagy dízel autók használata. A sofőröknek meg kell tanulniuk az elektromos járművek vezetési sajátosságait és fokozottan figyelniük kell a forgalomban.

Közlekedéskutatók négyszínű közlekedési lámpák bevezetését javasolják

A jelenlegi három szín mellett amerikai kutatók által kitalált új fehér fény azt jelentené, hogy „kövesd az előtted haladó (autonóm) járművet” – írja a FranceTVInfo weboldal . A piros, sárga és a zöld után egyelőre csak fontolóra veszik a fehéret Észak-Karolinai Egyetem építőmérnöki kutatói javaslatára. Számításaik szerint ez 27 százalékkal csökkenthetné a várakozási időt a kereszteződésekben. Tekintettel arra, hogy évente átlagosan két napot töltünk a közlekedési lámpáknál rekedve, ez több mint fél nap megtakarítást jelentene.

Hogyan működik? A hagyományos közlekedési lámpák esetében semmi sem változik. Az új fehér lámpa azt jelenti, hogy „kövesse az Ön előtt haladó járművet”. A rendszer valójában az egyre több autó(gyártó) által kínált autonóm üzemmódon alapul, melyben képesek kommunikálni a közlekedési lámpákkal. Ennek eredményeképpen, amikor az ilyen típusú autó egy kereszteződéshez érkezik, a közlekedési lámpa képes lesz átvenni az irányítást, és teljes biztonságban vezetni azt, miközben áthalad. Ezzel egyidejűleg a mögötte haladó autó vagy autók fehér fényt kapnak, amely arra hívja fel őket, hogy kövessék. Így ők is akadálytalanul áthaladhatnak a kereszteződésen.

Motorrad

Előfordulhat, hogy az autonóm autó mögött két autó sorban áll, ami után a közlekedési lámpa ismét pirosra vált. Ez a rendszer akkor lesz a leghatékonyabb, ha minél több autó használja ezt az autonóm üzemmódot. Ha nem elég sokan vannak, akkor a fehér lámpa nem fog kigyulladni. Ha ez az üzemmód széles körben elterjed, a tervek szerint a kereszteződésekben nem is lesz jelzőlámpa. A kereszteződésbe érkező összes autót egyfajta sebességszabályozó fogja irányítani, vagyis azok lassítás vagy akár gyorsítás nélkül el tudnak majd haladni egymás mellett.

Ahhoz, hogy ez a rendszer működjön, minden autónak autonómnak kellene lennie, ami nem könnyű feladat. A kutatók állítólag tisztában vannak azzal, hogy rendszerük elfogadásához időre van szükség, arról viszont mintha megfeledkeztek volna, hogy kerékpároknak és egyéb közlekedőknek is szerepelni kellene a modelljükben.

Hogyan kezdhetik biztonságosan az új szezont a motorosok

Hamarosan indul a motorosszezon. A tapasztalat az, hogy az idény elején gyakrabban fordulnak elő közúti balesetek. Néhány fontos tippet gyűjtöttek össze a Deutsche Vermögensberatung (DVAG) szakértői.

Hozza formába a motorkerékpárját! Mielőtt elindulna az első túrára, a motorkerékpárt fel kell ébreszteni a téli álomból, és ellenőrizni kell a technikát. Fontos például a folyadékszintek, tehát a motorolaj, a fékfolyadék és a hűtőfolyadék ellenőrzése. Az akkumulátor töltöttségi szintjét is ellenőrizni kell. Vezetés közben természetesen a fékek is elengedhetetlenek, ezért a féktárcsákat és a fékbetéteket is ellenőrizni kellene, a tárcsák mindkét oldalát féktisztítóval le kell törölni. Ezeken kívül a fékvezetékek működését is ellenőrizni kell. A lámpák működnek még? Alapvető fontosságú a hosszú tárolás után a gumiabroncsok futófelületének állapotát és légnyomását is ellenőrizni.

Motorrad

Nem csak stílus kérdése: a megfelelő motoros ruházat nemcsak jól néz ki, hanem az úgynevezett passzív biztonsági intézkedések szerves részét is képezi. A sisak, a kesztyű és a védőruházat mellett a meleg funkcionális alsónemű és a veseöv vagy a hátvédő is ajánlott, különösen a gyakran még nagyon hűvös tavaszi napokon. A nagy kontrasztú ruházat a motorosokat a többi közlekedő számára is jobban láthatóvá teszi. Érdemes ellenőrizni a biztosítások érvényességét is!

„MESSZE te vezetsz a legjobban” – új coaching az osztrák autópályákon

Az IFES osztrák közvélemény-kutató intézet felmérése szerint az osztrákok túlnyomó többsége jó sofőrnek tartja magát, és csaknem 90 százalékuk „biztonságtudatosnak” minősíti vezetési magatartását. Az autópályákon és autóutakon azonban a valóság gyakran más, ahogy azt a baleseti adatok is mutatják. A helytelen viselkedés skálája a figyelmetlenségtől és a fáradtságtól a biztonságos távolság be nem tartásáig terjed. A nem megfelelő távolságtartás a balesetek mintegy negyedének fő oka.

Az ASFINAG osztrák autópálya-kezelő március közepétől az összes autópálya digitális tábláira a követési távolság betartására emlékeztető, néha kétértelmű üzeneteket ír ki. Az „Elöl haladó sofőr jobban fékez, mint gondolnád”, tehát a követési távolság hamar elfogyhat. Vagy az alcímben idézett üzenet is arra utal, hogy jól vezetsz, ha messze vagy.

Motorrad

„Kikacsintós, érzelmes és humoros rövid üzeneteinknek természetesen komoly hátterük van, és arra hivatottak, hogy elgondolkodtassák az embereket” – mondják Hartwig Hufnagl és Josef Fiala, az ASFINAG igazgatótanácsának tagjai. „Minden lehetőséget kihasználunk az útvonal mentén, hogy ezeket a fontos tanácsokat eljuttassuk a járművezetőkhöz. A biztonság azonban csak akkor garantált, ha minden közlekedő betartja a szabályokat, és mindenekelőtt tekintettel vannak egymásra.”

(Sose bírjuk ki ilyen közhelyes vélemények beidézésénél, hogy ne szúrjuk közbe: a szabályok ész nélküli, mindenáron betartása gyakran veszélyes is lehet a közlekedés biztonságára! A merev, szemellenzős szabálytiszteletnél talán még a miénknél sokkal-sokkal precízebben szabályozott osztrák forgalmi környezetben is fontosabb a másokra való odafigyelés, a mindenkori tudatos jelenlét a forgalom valóságában. - Traffix)

A távolságtartás általában háromból két járművezető számára pusztán érzés kérdése – csak minden ötödik számolja a másodperceket a tájékozódáshoz, és akkor is csak nagyon ritkán: Csak minden negyedik sofőr alkalmazza rendszeresen és tudatosan a két másodperces szabályt vezetés közben. Az autósok fele 130 km/h sebességnél legfeljebb négy járműhosszra becsüli saját biztonsági távolságát – ez még 20 métert sem jelent.

„Legalább két másodperces távolság – ez az ökölszabály és a közlekedésbiztonsági szakértők egyértelmű ajánlása” – erősíti meg Bernhard Lautner, az ASFINAG közlekedésbiztonsági szakértője. És ez a két másodperc a sebességtől függetlenül érvényes. 130 km/h sebességnél ez körülbelül 70 métert jelent.

Képek: ASFINAG, DVAG, FranceTVInfo, KTI

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ