0,5-ről (kezdő vezetők: 0,3) gramm/literről 0,2-re tervezik lecsökkenteni a vezetés közben legfeljebb megengedett véralkoholszint mértékét Spanyolországban. Ez a nálunk ismert ezrelékes mértékegységben azt jelenti, hogy korábban 0,63 ezrelék volt az érték (kezdőknek 0,38), és 0,25 ezreléket terveznek.
Azért írunk bővebben erről, mert a spanyol El País cikke részletesen foglalkozik az alkohol járművezetésre gyakorolt hatásaival, számos kutatásra hivatkozva.
Alkoholos befolyásoltság alatt vezetni a világon szinte mindenhol illegális, abban azonban nincs egyetértés, hogy ez pontosan mit is jelent. A legtöbb ország körülöttünk 0,5 gramm/literben határozza meg a határértéket, de az utóbbi években néhányan úgy döntöttek, hogy szigorítják a törvényeket. Ilyen például Spanyolország, amely 0,2 gramm/liter vérre akarja csökkenteni az alkoholhatárt.
Mit jelent pontosan a 0,2?
A Spanyol Királyi Autóklub számításai szerint a 70 és 90 kilogramm közötti testsúlyú férfiak és nők esetében egy pohár sör, 100 ml bor vagy cava (az egy különleges spanyol pezsgő), illetve egy 70 ml-es pohár vermut fogyasztásával érhető el a 0,2 g/l érték.
A tudományos szakirodalom azt mutatja, hogy ez a 0,2 g/l arány, tehát 0,25 ezrelék, bár csekélynek tűnik, már jelentősen megváltoztathatja a vezetési magatartást. Az ausztráliai Swinburn Egyetem metaanalízise arra a következtetésre jutott: „nincs bizonyíték arra, hogy létezik olyan véralkoholküszöb, mely alatt nem következik be károsodás”. Az alkohol nemcsak a baleset valószínűségét növeli, hanem az ilyen balesetet követő rossz klinikai kimenetel valószínűségét is. A szerzők kifejtették, hogy az alaposabban kidolgozott tanulmányok szerint „jelentős károsodás már nagyon alacsony, 0,2 alatti véralkoholszintnél is bekövetkezik”.
Spanyolországban az alkohol a közúti halálesetek második vezető oka, bár azt nem részletezik, hogy ezek a megengedett határérték felett vagy alatt következtek be. Az American Journal of Preventive Medicine tanulmánya szerint a közúti halálesetek 15%-a (az Egyesült Államokban) a törvényes határérték alatti alkoholfogyasztáshoz köthető.
Mindenkire egyformán hat a sör?
A Torontói Egyetem 2013-as metaanalízise áttekintette a témában eddig megjelent összes tanulmányt. Arra a következtetésre jutott, hogy az alkoholfogyasztás minden járművezetőre hatással van. „Az olyan változók, mint az életkor, a nem, a vezetési készség és a tolerancia korlátozott hatással bírnak” – jegyezték meg. Ettől függetlenül a testsúly, a testösszetétel és az életkor befolyásolja a szervezetnek az alkoholtartalmú ital befogadására való képességét. Ahogy öregszünk, úgy veszítjük el az alkohol asszimilálásának képességét, ez a folyamat 65 éves kortól gyorsul fel. És minél nehezebbek vagyunk, annál kevésbé hat ránk az alkohol. A legfontosabb meghatározó tényezők mégis a véralkoholszint és a vezetési feladat összetettsége voltak.
Vannak tehát emberek, akik egy sörnél jóval többet szoktak inni, és azt állítják, hogy az alkohol nem hat rájuk ugyanúgy, vagyis jobban tolerálják, mint mások. A San Diego-i egészségügyi rendszer tanulmánya megcáfolta ezt az elképzelést. „A rendszeres alkoholfogyasztók idővel viselkedési toleranciát alakítanak ki az alkohollal szemben bizonyos finommotoros feladatok tekintetében” – ismerte el a tanulmány – „de nem az összetettebb feladatok [mint például a vezetés] esetén”.
Mikor kezded észrevenni az alkohol hatását?
Az első korty ital elfogyasztásakor az alkohol az emésztőrendszerben, különösen a vékonybélben szívódik fel, ahonnan öt percen belül a véráramba kerül, és 30-90 perccel később éri el a legmagasabb koncentrációját. A felszívódás sebességét számos tényező módosíthatja. Például, hogy az első caña – persze, hogy spanyol példát hoz a spanyol lap; ez leginkább rum vagy erősebb likőr) gyorsabban felszívódik, különösen, ha nem caña, hanem egy pohár égetett szesz. Ha valaki jobban hozzászokott az alkoholhoz, és nagyobb a toleranciája, az nem segít lassítani a felszívódást, épp ellenkezőleg. Az viszont, hogy előtte ettünk, késlelteti a felszívódást.
Hogyan hat a reflexeinkre?
Az alkohollal kapcsolatos legtöbb tanulmány a motoros reflexeket és a fizikai aspektusokat vizsgálta, de a viselkedés érzelmi aspektusaival kapcsolatban még sok a hézag. „Nagyon fontos különbséget tenni e két dolog között” – magyarázza Ignacio Morgado, a Barcelonai Autonóm Egyetem pszichobiológia professzora a lapnak. „A fizikai reflexek egy dolog. A másik dolog pedig az érzelmi és mentális rész. Az alkohol azt az érzést kelti benned, hogy többre vagy képes, mint amire valójában képes vagy. Fogyasztása a kognitív és pszichofizikai funkciók jelentős romlását eredményezi, de az érintett személyben általában nem tudatosulnak ezek a változások, mivel a mámor a nagyobb önbizalom szubjektív érzését okozza. Az alkohol hatására gyakoriak az eufórikus reakciók, az agresszivitás, a meggondolatlan és erőszakos viselkedés. És itt fontos szerepet játszik a járművezető személyisége, hogy eleve óvatosabb vagy kevésbé az. Mindenesetre – magyarázza a szakértő – „ha valaki ivott, soha nem tudja, hogy a reflexei mennyire károsodtak, mert az agya becsapja.”
„Az azonos alkoholszint nem mindenkinek ugyanúgy hat az idegrendszerére” – mondja a professzor. Lehet, hogy az egyik sofőr alkoholtesztje pozitív, és nem különösebben károsodnak a reflexei, míg egy másik, alacsonyabb értékkel még rosszabbul is járhat. Testekről beszélünk, nem matematikáról… Ezek tehát „különböző embereknél máshogy hatnak, de a döntéshozóknak a többségre jellemző átlagos hatását kell keresniük”.
Van mód a véralkoholszint csökkentésére?
A Zürichi Műszaki Egyetem kutatói 2023-ban bemutattak egy olyan fehérjegélt, amely az alkoholt a gyomor-bélrendszerben úgy bontja le, hogy ártalmatlan ecetsavvá alakuljon, mielőtt a véráramba kerülne, ahol normális esetben kifejtené bódító és káros hatását. A rossz hír az, hogy csak egereken tesztelték, illetve ugye pont a bódító hatás az, amit a legtöbb ivó keres. Mindenesetre, megvalósíthatóbb lehetőségeket keresve, az evésen, víziváson és várakozáson túl nincs egyértelmű módja a véralkoholszint csökkentésének. Az utolsó ital után 90 perccel a véralkoholszint csökkenni kezd, de az alkoholszonda akár hat órával később is képes kimutatni a vérben (bár kisebb mértékben), a leheletben pedig 12 és 24 óra között.
Az alkohol vagy a fáradtság a probléma?
Az alkohol olyan szer, amely az idegrendszer működését lecsökkenti. „Az első néhány italnál ennek az ellenkezőjének tűnhet, mert stimulál, aktiválja az agykérget, és aktívabbnak, éberebbnek érzi magát. De amint a másodikról a harmadikra áttérsz, a dolgok drámaian megváltoznak. Ekkor kezdesz nagy visszaesést tapasztalni. Ezt tetézi az a tény, hogy az alkoholt gyakran alváshiány kíséri, ami tovább fokozza a hatását. Ebben a tekintetben az ausztrál metaanalízis rámutatott az alkohol és a vezetés témakörében végzett tanulmányok egyik korlátjára. „A legtöbb alkohol okozta baleset éjszaka történik, ezért meg kell vizsgálni a fáradtság, a cirkadián ciklusok és az alváskiesés szerepét ezekben az esetekben” – áll a közleményben. (Ehhez azért még hozzátennénk a józan paraszti eszünkkel, hogy jellemzően délután-este isznak az emberek, tehát éjszaka ittasak; talán nem lenne baj, ha a kutatók néha kimerészkednének a hétköznapi valóságba is - szerk.)
Az Alkoholfogyasztás és a közlekedési balesetek kockázata Spanyolországban című tanulmány szerint a járművezetők 22%-a fogyaszt alkoholt tudatos, felelős módon, 3,2%-a visszaél az alkohollal, 0,26%-uk pedig alkoholfüggő. Az elemzés arra figyelmeztetett, hogy a spanyol járművezetők többsége rendszeres ivó, azaz az elmúlt hónapban hét napnál többször fogyasztott alkoholt. Ebben az esetben egyértelmű nemek közötti különbség van, a férfiak 75%-a tartozik ebbe a kategóriába, míg a nőknek csak 50%-a. A 2023-ban közúti balesetben elhunyt sofőrök fele fogyasztott alkoholt vagy kábítószert Spanyolországban.