Spanyol szigorítás: alacsonyabb új alkoholhatár jön

0,5-ről (kezdő vezetők: 0,3) gramm/literről 0,2-re tervezik lecsökkenteni a vezetés közben legfeljebb megengedett véralkoholszint mértékét Spanyolországban. Ez a nálunk ismert ezrelékes mértékegységben azt jelenti, hogy korábban 0,63 ezrelék volt az érték (kezdőknek 0,38), és 0,25 ezreléket terveznek.

Azért írunk bővebben erről, mert a spanyol El País cikke részletesen foglalkozik az alkohol járművezetésre gyakorolt hatásaival, számos kutatásra hivatkozva.

Luke Southern F Xv Uv Hb Bc Nw Unsplash

Alkoholos befolyásoltság alatt vezetni a világon szinte mindenhol illegális, abban azonban nincs egyetértés, hogy ez pontosan mit is jelent. A legtöbb ország körülöttünk 0,5 gramm/literben határozza meg a határértéket, de az utóbbi években néhányan úgy döntöttek, hogy szigorítják a törvényeket. Ilyen például Spanyolország, amely 0,2 gramm/liter vérre akarja csökkenteni az alkoholhatárt.

Mit jelent pontosan a 0,2?

A Spanyol Királyi Autóklub számításai szerint a 70 és 90 kilogramm közötti testsúlyú férfiak és nők esetében egy pohár sör, 100 ml bor vagy cava (az egy különleges spanyol pezsgő), illetve egy 70 ml-es pohár vermut fogyasztásával érhető el a 0,2 g/l érték.

A tudományos szakirodalom azt mutatja, hogy ez a 0,2 g/l arány, tehát 0,25 ezrelék, bár csekélynek tűnik, már jelentősen megváltoztathatja a vezetési magatartást. Az ausztráliai Swinburn Egyetem metaanalízise arra a következtetésre jutott: „nincs bizonyíték arra, hogy létezik olyan véralkoholküszöb, mely alatt nem következik be károsodás”. Az alkohol nemcsak a baleset valószínűségét növeli, hanem az ilyen balesetet követő rossz klinikai kimenetel valószínűségét is. A szerzők kifejtették, hogy az alaposabban kidolgozott tanulmányok szerint „jelentős károsodás már nagyon alacsony, 0,2 alatti véralkoholszintnél is bekövetkezik”.

Spanyolországban az alkohol a közúti halálesetek második vezető oka, bár azt nem részletezik, hogy ezek a megengedett határérték felett vagy alatt következtek be. Az American Journal of Preventive Medicine tanulmánya szerint a közúti halálesetek 15%-a (az Egyesült Államokban) a törvényes határérték alatti alkoholfogyasztáshoz köthető.

Mindenkire egyformán hat a sör?

A Torontói Egyetem 2013-as metaanalízise áttekintette a témában eddig megjelent összes tanulmányt. Arra a következtetésre jutott, hogy az alkoholfogyasztás minden járművezetőre hatással van. „Az olyan változók, mint az életkor, a nem, a vezetési készség és a tolerancia korlátozott hatással bírnak” – jegyezték meg. Ettől függetlenül a testsúly, a testösszetétel és az életkor befolyásolja a szervezetnek az alkoholtartalmú ital befogadására való képességét. Ahogy öregszünk, úgy veszítjük el az alkohol asszimilálásának képességét, ez a folyamat 65 éves kortól gyorsul fel. És minél nehezebbek vagyunk, annál kevésbé hat ránk az alkohol. A legfontosabb meghatározó tényezők mégis a véralkoholszint és a vezetési feladat összetettsége voltak.

Vannak tehát emberek, akik egy sörnél jóval többet szoktak inni, és azt állítják, hogy az alkohol nem hat rájuk ugyanúgy, vagyis jobban tolerálják, mint mások. A San Diego-i egészségügyi rendszer tanulmánya megcáfolta ezt az elképzelést. „A rendszeres alkoholfogyasztók idővel viselkedési toleranciát alakítanak ki az alkohollal szemben bizonyos finommotoros feladatok tekintetében” – ismerte el a tanulmány – „de nem az összetettebb feladatok [mint például a vezetés] esetén”.

Mikor kezded észrevenni az alkohol hatását?

Az első korty ital elfogyasztásakor az alkohol az emésztőrendszerben, különösen a vékonybélben szívódik fel, ahonnan öt percen belül a véráramba kerül, és 30-90 perccel később éri el a legmagasabb koncentrációját. A felszívódás sebességét számos tényező módosíthatja. Például, hogy az első caña – persze, hogy spanyol példát hoz a spanyol lap; ez leginkább rum vagy erősebb likőr) gyorsabban felszívódik, különösen, ha nem caña, hanem egy pohár égetett szesz. Ha valaki jobban hozzászokott az alkoholhoz, és nagyobb a toleranciája, az nem segít lassítani a felszívódást, épp ellenkezőleg. Az viszont, hogy előtte ettünk, késlelteti a felszívódást.

Hogyan hat a reflexeinkre?

Az alkohollal kapcsolatos legtöbb tanulmány a motoros reflexeket és a fizikai aspektusokat vizsgálta, de a viselkedés érzelmi aspektusaival kapcsolatban még sok a hézag. „Nagyon fontos különbséget tenni e két dolog között” – magyarázza Ignacio Morgado, a Barcelonai Autonóm Egyetem pszichobiológia professzora a lapnak. „A fizikai reflexek egy dolog. A másik dolog pedig az érzelmi és mentális rész. Az alkohol azt az érzést kelti benned, hogy többre vagy képes, mint amire valójában képes vagy. Fogyasztása a kognitív és pszichofizikai funkciók jelentős romlását eredményezi, de az érintett személyben általában nem tudatosulnak ezek a változások, mivel a mámor a nagyobb önbizalom szubjektív érzését okozza. Az alkohol hatására gyakoriak az eufórikus reakciók, az agresszivitás, a meggondolatlan és erőszakos viselkedés. És itt fontos szerepet játszik a járművezető személyisége, hogy eleve óvatosabb vagy kevésbé az. Mindenesetre – magyarázza a szakértő – „ha valaki ivott, soha nem tudja, hogy a reflexei mennyire károsodtak, mert az agya becsapja.”

„Az azonos alkoholszint nem mindenkinek ugyanúgy hat az idegrendszerére” – mondja a professzor. Lehet, hogy az egyik sofőr alkoholtesztje pozitív, és nem különösebben károsodnak a reflexei, míg egy másik, alacsonyabb értékkel még rosszabbul is járhat. Testekről beszélünk, nem matematikáról… Ezek tehát „különböző embereknél máshogy hatnak, de a döntéshozóknak a többségre jellemző átlagos hatását kell keresniük”.

Van mód a véralkoholszint csökkentésére?

A Zürichi Műszaki Egyetem kutatói 2023-ban bemutattak egy olyan fehérjegélt, amely az alkoholt a gyomor-bélrendszerben úgy bontja le, hogy ártalmatlan ecetsavvá alakuljon, mielőtt a véráramba kerülne, ahol normális esetben kifejtené bódító és káros hatását. A rossz hír az, hogy csak egereken tesztelték, illetve ugye pont a bódító hatás az, amit a legtöbb ivó keres. Mindenesetre, megvalósíthatóbb lehetőségeket keresve, az evésen, víziváson és várakozáson túl nincs egyértelmű módja a véralkoholszint csökkentésének. Az utolsó ital után 90 perccel a véralkoholszint csökkenni kezd, de az alkoholszonda akár hat órával később is képes kimutatni a vérben (bár kisebb mértékben), a leheletben pedig 12 és 24 óra között.

Az alkohol vagy a fáradtság a probléma?

Az alkohol olyan szer, amely az idegrendszer működését lecsökkenti. „Az első néhány italnál ennek az ellenkezőjének tűnhet, mert stimulál, aktiválja az agykérget, és aktívabbnak, éberebbnek érzi magát. De amint a másodikról a harmadikra áttérsz, a dolgok drámaian megváltoznak. Ekkor kezdesz nagy visszaesést tapasztalni. Ezt tetézi az a tény, hogy az alkoholt gyakran alváshiány kíséri, ami tovább fokozza a hatását. Ebben a tekintetben az ausztrál metaanalízis rámutatott az alkohol és a vezetés témakörében végzett tanulmányok egyik korlátjára. „A legtöbb alkohol okozta baleset éjszaka történik, ezért meg kell vizsgálni a fáradtság, a cirkadián ciklusok és az alváskiesés szerepét ezekben az esetekben” – áll a közleményben. (Ehhez azért még hozzátennénk a józan paraszti eszünkkel, hogy jellemzően délután-este isznak az emberek, tehát éjszaka ittasak; talán nem lenne baj, ha a kutatók néha kimerészkednének a hétköznapi valóságba is -  szerk.)

Az Alkoholfogyasztás és a közlekedési balesetek kockázata Spanyolországban című tanulmány szerint a járművezetők 22%-a fogyaszt alkoholt tudatos, felelős módon, 3,2%-a visszaél az alkohollal, 0,26%-uk pedig alkoholfüggő. Az elemzés arra figyelmeztetett, hogy a spanyol járművezetők többsége rendszeres ivó, azaz az elmúlt hónapban hét napnál többször fogyasztott alkoholt. Ebben az esetben egyértelmű nemek közötti különbség van, a férfiak 75%-a tartozik ebbe a kategóriába, míg a nőknek csak 50%-a. A 2023-ban közúti balesetben elhunyt sofőrök fele fogyasztott alkoholt vagy kábítószert Spanyolországban.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország kamion Hollandia kaiyun járda zöld felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil Budapest használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió tesla Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli hidrogén veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs papucs mezítláb sebességkorlátozás rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország gyorshajtás képernyő kresz figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ