A napokban lőttem egy fotót a Széll Kálmán tér és Budakeszi között közlekedő 22-es buszon.
Mivel ez agglomerációs járatcsalád (22, 22A, 222, 922, 922B), a Volánbusz üzemelteti. A plakát 2021-es lakossági fórumot hirdet, amikor nagy téma volt a rendkívül zsúfolt, a Zsámbéki-medence felől Budapestre érkezők nagy része forgalmát elviselni kénytelen Budakeszi út felújítása. A téma azért is (volt) fontos, mert az út rendkívül rossz állapotán túl annak áteresztőképességén is kellene javítani. Ez utóbbi tényleg nem könnyű, mert a budai erdőkön vagy a már beépített budapesti és budakeszi utakon halad az út nyomvonala. (Az áteresztőképesség növelése kapcsán nem csak a budapesti Budakeszi út, hanem annak közvetlen folytatása, a budakeszi Fő utca is képbe került.)
Záporoztak a nyilatkozatok akkoriban. Vitézy Dávid, abban az időben még a Budapesti Fejlesztési Központ vezetőjeként szakaszos buszsávokat vizionált, mely pont a környezet szűkössége miatt tűnt jó kompromisszumnak. Aztán azóta sincs semmi, legfeljebb parányi szakaszokon toldozzák-foldozzák az egyre rosszabb minőségű utat, melyen a vadonatúj Mercedes elektromos vagy CNG-s MAN buszok hullanak szét; jó része fél év után már úgy zörög, ahogy a régi Ikarusok sosem.
A beállt forgalomban pedig rengeteget késnek a buszok, a menetidejük jelentősen megnő – és ez a Zsámbék, Páty, Telki, Budajenő... felől érkező helyközi buszokat is érinti, nem csak a BKK járatait. Például menetrend szerint Pátyról 36 perc alatt ér a busz a Széllre (napközben 32 perc), a valóságban ez sokszor 1 óra fölé kúszik a reggeli csúcsban. A 22A a budakeszi végállomástól – szintén menetrend szerint – 25 perc alatt ér a Széll Kálmán térre, de nem: kellhet neki 40-50 perc is, főleg iskolaidőben.
A projekt életképességét jól szemlélteti a plakáton is hirdetett weboldal információtartalma:
És bocs az életlen képért! Nem tudtam a rázós Budakeszi úton jobbat fotózni – a fényképezőgép digitális rázkódásmentesítése ellenére sem.