A téli, nyári és négy évszakos abroncs után érkezik a villanyautógumi?
Lehet, hogy hamarosan új abroncstípussal bővül a jelenlegi kínálat, mégpedig az elektromos autókra szánt gumikkal? A Goodyear bemutatta az ElectricDrive 2-t, a generációs, négy évszakos villanyautókra specializált abroncsot. De miért kellene egyáltalán extra gumi egy villanyautóra?
Egy felmérés szerint az elektromos járművek vezetőinek két dolog igazán fontos, amikor gumit vesznek: a csendes, zajmentes gördülés és a nedves úton nyújtott jó teljesítmény. A Goodyear pedig meghallgatta az igényeket, és az ElectricDrive 2 EV abroncsait SoundComfort Technology névre hallgató habbetétekkel látta el, amelyek csökkentik az utastérbe jutó zajt, valamint az aszimmetrikus futófelület-mintázatot is optimalizáltak, hogy a tapadás is jobb legyen.
Bár ezt nem jelezték a sofőrök, de az elektromos autókon lévő abroncsoknak ellenállóbbaknak is kell lenniük, hiszen egy villanyautó jóval nehezebb a hasonló kategóriájú, hagyományos, belsőégésű motoros megfelelőjénél. Emellett a rögtön érkező, óriási nyomaték is jobban megviseli a gumikat. Ezek mellett fontos még a minél alacsonyabb lég- és gördülési ellenállás is.
Annak érdekében, hogy ne csak az autó, hanem a gumija is zöld legyen, a Goodyear az ElectricDrive 2 gyártása során legalább 50 százalékban fenntartható anyagokat használ: szójaolajat, rizshéj hamut, és fenntartható forrásból származó természetes gumit. Az új, elektromos autókra optimalizált gumi májustól lesz kapható, olyan méretekben, amelyek passzolnak többek között a Tesla, Ford, és Audi villanyautóira.
600 kilométeres hatótáv 10 percnyi töltéssel? Jöhet?
A kínai CATL jelenleg a világ legnagyobb akkumulátorgyártó óriása, 7 éve tartja vezető pozícióját, 36,8 százalékos piaci részesedéssel. A cég most bejelentette legújabb akkumulátorának elkészültét, ami 10 perc alatt 600 kilométernyi hatótávot képes magába szippantani. (Már ha van a töltéshez elegendő kapacitás.)
Az új Shenxing Plus EV fantázianevű akkumulátor a világon az első 4C ultragyors töltésű - ez nagyjából annyit jelent, hogy egy 100 kWh-s akkucsomagot 400 kW-tal is lehet tölteni - akkumulátora lítium-vas-foszfát technológiájú, és a tavaly nyáron bemutatott, Shenxing SuperFast 10 perc alatt magába szívott 400 kilométeres rekordját döntötte most meg. Bár a vas-foszfát akkumulátorok energiasűrűsége kisebb a lítiumion alapúénál - a most bemutatott szuperakksié például 205 Wh/kg -, vannak egyéb, sokszor fontosabb jó tulajdonságaik. Többek között kedvezőbb áruk.
Kifejezetten ígéretessé teszi a mostani bejelentést, hogy a CATL idén év elején arról számolt be, hogy 2024 közepéig hatalmas mértékben, 50 százalékkal kívánja csökkenti az LFP akkumulátorok kWh-nkénti költségét. Már tényleg csak az a kérdés maradt nyitva, hogy mi az ördög fog táplálni egy olyan töltőállomást, ahol párhuzamosan 10 ilyen akkumulátort kívánnak majd 10 perc alatt feltölteni. Egyszerre.
Bődületes teljesítményű töltőt tesztelt a Siemens
Úgy látszik, nem csak az akkumulátorok kapcsán repkednek a felfoghatatlan mértékegységek és számok, hanem a töltési kapacitás terén is. Ugyanis sikeres teszten van túl a Siemens: töltési rendszere 1 megawatt teljesítmény leadására volt képes.
A német cég töltő-prototípusát egy nagy hatótávolságú elektromos kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 típusú töltőberendezésből, illetve az ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási rendszerből és a megawatt nagyságrendű töltésre kialakított diszpenzerből állt. Persze nem cél nélkül alkották meg a rendszert, a jövőben az ehhez hasonló irgalmatlan teljesítményű töltőpontoktól várják a közúti fuvarozás, - amely az EU közlekedéshez köthető CO2 kibocsátásának negyedéért felel - elektrifikációjának felpörgetését.
Számítások szerint egy ilyen töltővel akár fél óra alatt is újra menetkészre tölthető egy elektromos kamion óriási akkumulátorpakkja.