13+1 gyakori baleseti ok
A közlekedésbiztonsággal foglalkozó hatóságok, szervek, egyesületek gyakran hangoztatják az erősen leegyszerűsített üzenetet, hogy a balesetek 70 százaléka három okra vezethető vissza: a gyorshajtásra, az elsőbbség meg nem adására és a kanyarodási, irányváltási szabályok megsértésére. Ezek az úgynevezett legfőbb baleseti okok azonban az esetek többségében nem okok, hanem következmények – írja a KTI közlekedésbiztonsági magazinja. Össze is gyűjtötték a 13+1 legfőbb valódi okot, melyeket felsorolásszerűen idézünk, de a teljes elemzést is érdemes elolvasni, érdekes!
- Elalvás
- Fáradtság
- Telefonálás
- Ittasság
- Gyerek a kocsiban
- Gyerekek a kocsin kívül
- A nátha
- Gyalogosok, kerékpárosok
- Eső, köd, havazás
- Szembe süt a nap
- GPS
- Úthibák
- Nem figyelünk a másikra
+1: sziréna; bár a megkülönböztető jelzés használata elvileg pont a biztonságot szolgálja, a szirénázó jármű keresése sokszor elvonja a rutintalan vezetők figyelmét attól, ami épp akkor, épp előttük történik a forgalomban.
Amikor a rendőrök azt állítják, hogy a balesetek 95-97 százaléka emberi hibára vezethető vissza, egyebek mellett a fentiekre utalnak. Sok apróság van, amiről nem is gondolnánk, hogy vezetés közben akár veszélyes is lehet. Pszichológusok szerint, amikor egy sofőr volánhoz ül, egy pillanatra érdemes lenne végiggondolnia, hogy érzi magát, mennyire fitt, lelkileg minden rendben van-e vele, és azt is, hogy amiket érez és tapasztal magán, miben és mennyiben befolyásolhatják a vezetési képességét. Ha ezt megteszi, utána már csak annyi a dolga, hogy ennek tudatában vezessen!
Repül a nehéz... bármi
Szintén a KTI magazinja hívja fel a figyelmet az utastérben hányódó, rögzítetlen az esetleges balesetekben extra kockázatot jelentő tárgyakra. Röviden: ha balesetet szenvedünk, nem lenne baj, ha egy nem rögzített, elszabadult bőrönd, mint hatalmas lövedék, nem vágna például fejbe. A cikk a mobilok nem rögzítését is aggályosnak tartja.
Néhány gondolat:
Minden mozgó járművön minden szállított tárgyat rögzíteni kellene.
A 120 km/h-val haladó járműben rögzítetlenül utazó tárgy 120 km/h sebességgel halad tovább akkor is, ha maga a jármű, akadálynak ütközve, megáll.
Az elszabadult tárgyak – a napszemüvegtől a kéziszerszámon át a kulcscsomóig – súlyos sérülést okozhatnak az utasoknak.
Közlekedésbiztonsági filmek gyerekeknek
Hat animációs kisfilm a gyalogos közlekedési szabályok, a láthatóság, a passzív biztonsági berendezések, a közlekedési tábla típusai, a kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés, valamint a segítségnyújtás témaköreit járja körbe – gyerekek számára. A filmeket a HUMDA készítette és ITT érhetők el.
Kezdeményezés a biztonságos iskolai útvonalakért Németországban
2023-ban több gyermek kezdte meg az iskolát Németországban, mint az elmúlt húsz évben bármikor, és szinte minden szövetségi államban nőtt az iskolakezdő gyermekek száma. Ugyanakkor a németek többsége meg van győződve arról, hogy a helyi hatóságok túlságosan keveset tesznek az iskolai utak biztonságáért.
Az OmniQuest által az Initiative for Safe Roads megrendelésére nemrégiben végzett online reprezentatív felmérés szerint a németek úgy gondolják, hogy a városok és önkormányzatok nem eléggé elkötelezettek az iskolai utak biztonsága iránt. A válaszadók mindössze 26%-a volt teljesen elégedett ezen a téren, 62%-uk szerint sokkal többet kellene tenni. A felmérés további részletei: a nyugat-németországi polgárok a legkevésbé elégedettek az iskolai útvonalak biztonságával. A 30 év alattiak sokkal biztonságosabbnak tartják az iskolai utakat, mint a 30 év felettiek – feltehetően a saját gyermekek érintettségével változik a hozzáállás a kérdéshez.
Az iskolai útvonalak biztonságosabbá tétele nem kellő súlyú prioritás, állítja Arno Wolter, az Initiative for Safe Roads ügyvezető igazgatója. Szerinte lehet kicsiben és pragmatikusan is kezdeni: „A helyi hatóságoknak nincs szükségük azonnal hatalmas költségvetésre az utak felújításához. Hasznos lenne, ha a gyerekek tudnák, hogy melyek a legbiztonságosabb útvonalak, és hol kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk. Ennek érdekében a helyi önkormányzatoknak és az iskoláknak rendszeresen el kellene készíteniük az iskolai útvonaltérképeket, ideális esetben digitálisan, mivel ezek gyorsan és rugalmasan használhatók, a darabos, elavult papíralapú megoldások helyett.” Nem érti, hogy sok helyen miért nem foglalkoznak egyáltalán a kérdéssel, holott egyes szövetségi államokban még az iskolai útvonaltérképek is kötelezőek.
Minimális kilátás a befagyott ablakon
A skót rendőrség elrettentésként tett közzé egy képsorozatot „nagyon korlátozott kilátás” címmel, befagyott szélvédőről egy veszélyes vezetési ügyben. A BBC tudósítása szerint az 54 éves David Hyslopot tavaly decemberben állították meg a rendőrök az egyik skóciai autópályán. Később bűnösnek is találták veszélyes vezetésben, 500 font (átszámolva 218 ezer forint) pénzbírsággal és 12 hónapos eltiltással sújtották.
Gavin McHallum felügyelő felszólította a többi skót sofőrt, hogy indulás előtt győződjenek meg arról, hogy a szélvédők, oldalablakok tiszták; ha nem, takarítsák le azokat maradéktalanul indulás előtt. Bár Skócia messze van, azért ezt a tanácsot a magyar járművezetők is megszívlelhetnék.
Az utasok hét fő bűne
Az ausztrál Drive magazin gyűjtött össze hét olyan gyakori hibát, melyet – szerintük – az autók utasainak soha nem szabadna elkövetniük. A gyűjtés nem elsősorban közlekedésbiztonsági, inkább udvariassági kérdéseket vet fel, de elég jópofa, eredeti és aranyosan ausztrálosan bunkó stílusú is ahhoz, hogy röviden bemutassuk:
1. Ne integess udvariasan a járművezető nevében. Ez a járművezető joga és kiváltsága. Ők akkor és úgy köszönik meg a közlekedőtársaiknak az irányukba tett gesztusokat, amikor és ahogyan akarják. Azzal, hogy az utasülésről próbálod magadhoz ragadni az udvariassági integetés jogát, aláásod a vezető tekintélyét, és mindkettőtöket idiótának állítod be.
2. Ne ülj a hátsó ülésre, ha az első ülés üres. Egy baráti fuvar vagy céges együtt utazás nem Uber- vagy taxiszolgáltatás: ha az első ülés üres, ott a helyed, kivéve, ha kisgyermeked van, akire felügyelned kell, vagy valamilyen fertőző betegségben szenvedsz. Ülj be bátran az első ülésre, mint egy felnőtt!
3. Ne tedd még stresszesebbé a stresszes helyzetet! Miközben a sofőr három forgalmi sávon átvágva, 100 km/órás sebességgel halad, ne mesélj neki a párkapcsolati problémáidról. Hasonlóképpen, ha valaki egy trükkös közlekedési helyzetben próbál navigálni, vagy bonyolult útbaigazítást hallgat a navigációs rendszerből, ne mondd neki, hogy van egy új techno dal, amit szívesen lejátszanál neki MOST.
4. Ne nyúlj a hangrendszerhez! Az utasok semmilyen körülmények között nem nyúlhatnak a hangrendszerhez kifejezett engedély nélkül. A zeneszám megváltoztatása vagy a hangerő csökkentése olyan bűncselekmény, amelyet a járműből való azonnali kitessékeléssel lehet és kell büntetni.
5. Ne piszkáld a légkondicionálót! A kétzónás klímaberendezés oké, ha elég szerencsés vagy ahhoz, hogy saját hőmérséklet-szabályozott zónád legyen, nyugodtan babrálj. De ha egyzónás rendszer van az autóban, a ventilátor sebességének beállítása vagy a hőmérsékletszabályozással való játék szigorúan tilos.
6. Ne mutasd meg a sofőrnek a telefonodon lévő képeket! Lehet, hogy ártatlannak gondolod, de ha megmutatsz a sofőrnek egy vagy néhány nyaralási pillanatot a telefonodon, az kellemetlen helyzetbe hozhatja őket. Minden (ausztrál) államban és területen a sofőröket súlyos pénzbírsággal és hibapontokkal sújthatják, ha a járműben akár más által működtetett kijelzőt nézegetnek. Várj, amíg biztonságosan leparkoltok, hogy megmutasd a vicces TikTok-videót!
7. Ne kapcsolj ki a hosszú autóút alatt során! Oké, hogy te utazol, a másik padig vezet, de attól még együtt vagytok ezen az utazáson. Ez azt jelenti, hogy ne vedd fel a fejhallgatót, ne nézz közösségi médiás videókat, ne szundikálj. Szegény sofőröd ezek közül egyiket sem teheti meg; neki az egyetlen szórakozási lehetősége, hogy zenét hallgat vagy veled beszélget, ezért jobb, ha gondoskodsz néhány rohadt jó témáról!
Képek: Drive, HUMDA, KTI, Police Scotland, Unsplash