Egyre több nagy autót, nagyméretű SUV-t látunk az utakon – kezdi összefoglalóját az ausztrál Conversation című szaklap. Nyilvánvaló, hogy a méretnövekedés ott is probléma: minden egyes Ausztráliában eladott személygépkocsira majdnem három SUV jut.
Az olyan járművek, mint a pickupok, a nagy terepjárók, az SUV-ok általában nagyobb védelmet nyújtanak az utasoknak, mint a kisebb autók, ami nagyrészt nagyobb tömegüknek és szerkezetük ütközéselnyelő kialakításának köszönhető. A járművezetők és az utasok számára ez más járművekkel való ütközés esetén kisebb sérülésveszélyt jelenthet. Ugyanezek a tulajdonságok azonban növelik a kisebb járművek utasai, a gyalogosok és a kerékpárosok számára a baleseti kockázatot. A nagy járművek elejének magassága benyúlhat a kisebb járművek utasterébe, nagyobb tömegük pedig nagyobb erejű ütközésekhez vezethet.
Felmérések szerint a járművezetők úgy vélik, hogy a nagyobb járművek biztonságosabbak. Ez nagyban befolyásolja az autóvásárlási döntést olyan egyéb tényezők mellett, mint a presztízs vagy akár a terepjáró képességek. Ez a fajta biztonságérzet lehet kontraproduktív is. A tapasztalat az, hogy a nagyobb autót vezetők kockázatosabb vezetési magatartást tanúsítanak: a SUV-vezetők gyakrabban vezetnek egy kézzel – állítja az ausztrál szaklap.
Egy holland tanulmány szerint a nehezebb járművekkel a forgalomban jelentősen megnő a halálos balesetek kockázata. Ez az Egyesült Államokban is megfigyelhető, ahol egy tanulmány szerint a jármű tömegének 500 kilogrammos növekedése – ami a SUV-ok (vagy az ott népszerű nagy pickupok) és akár egy nagyobb szedán közötti különbséget jelentheti – 70 százalékkal magasabb halálozási kockázattal jár.
Egy 2003-as amerikai lökhárítómagasság-illesztési szabványosítási előírás célja az volt, hogy csökkentse a SUV-ok/pickupok és a személygépkocsik közötti ütközések súlyosságát. Ezen járművek lökhárítóinak magasságának összehangolásával a lökhárítóik megfelelően illeszkednének ütközéskor, javítva az ütközési erőeloszlást és jobban védve az utasokat. Az eredmények azonban vegyesek voltak. Az oldalirányú ütközéseknél szerény mértékben csökkentette a halálozási kockázatot, de kevésbé volt hatékony a frontális ütközéseknél. Ez arra utal, hogy további biztonsági fejlesztésekre van szükség a járművek ütközéseinek hatékony kezeléséhez.
A gyalogosok nagyobb valószínűséggel szenvednek halálos sérüléseket nagyméretű járművel történő gázolás esetén, mint kisebb kocsik elé kerülve. Ezeknek a járműveknek a kialakítása, különösen a magasabb orr-rész jelentősen növeli a kockázatot. Az orr-rész magasságának mindössze 10 centiméteres növekedése 22 százalékkal növelheti a gyalogosok halálának kockázatát, és az ütközés nagyobb valószínűséggel történik a kritikus sérülési pontokon, például a mellkason vagy a fejen.
Tanulmányok összefüggést mutattak ki a nagyobb járművek, például a terepjárók eladásának megugrása és a gyalogosok halálos áldozatainak növekedése között az Egyesült Államokban 2000 és 2019 között. A gyerekek 8-szor nagyobb eséllyel halnak meg, ha SUV üti el őket, mintha könnyebb és kisebb autókkal történik a baleset.
Számítógépes szimulációkkal is vizsgálták az autóbalesetek hatását: milyen hatással van az elütött gyalogosok agyára, ha SUV vagy személygépkocsi gázol. A SUV-ok nagyobb tömege azonos sebességgel haladva kétszer akkora erőhatást fejt ki az agyra, mint a szedánok, ami jelentősen növeli a súlyos sérülések kockázatát, még mielőtt a fej közvetlen érintkezése bekövetkezne. Azt is kimutatták, hogy magasabb orr-résszel rendelkező autókkal ütközés esetén a gyalogosok nagyobb sebességgel csapódnak a földbe.
A SUV-okkal kapcsolatos balesetekből származó kerékpáros sérülések is jelentősen súlyosabbnak bizonyultak, mint a személygépkocsival történtekből származó sérülések, különösen a fejsérülések súlyossága nőtt meg.
Szintén fontos kérdés, hogy a nagyméretű járművek növelik a kocsifelhajtón történő balesetek kockázatát, különösen az öt év alatti gyermekek esetében, mivel kialakításuk gyakran korlátozza a kilátást hátrafelé. Egy nyolc évvel ezelőtt készített amerikai (utahi) tanulmány 495 jármű-gyalogos balesetet vizsgált, melyek közül 128 a felhajtókban történt. Ezekben látványosan nagyobb arányban érintettek a nagyobb járművek (például SUV-ok, pick-upok, kisteherautók), mivel ezeknek nagy a holttere. Éppen ezért fontos az olyan technológiák megjelenése és elterjedése, mint a tolatókamerák és a parkolószenzorok, amik jelentősen javítják a kilátást, csökkentik a holttereket.
Egyre több járművezető választja a nagyobb járműveket a személyes biztonságra hivatkozva, így sokan akaratlanul is veszélyeztethetik a gyalogosok és más úthasználók biztonságát. Minden egyes halálos balesetre, melyet egy nagyméretű járműben ülő személy megúszik ép bőrrel, legalább 4,3 olyan halálos baleset jut, melyben más közlekedők érintettek. A méretnövekedésben természetesen az autógyártók is partnerek, így a tendencia megváltoztatásához erős politikai akaratra és (ellen)ösztönzőkre van szükség. Jelenleg vita folyik arról, hogy a SUV-kra és a nagyobb autókra súlyosabb adókat és/vagy regisztrációs díjakat kellene kivetni, különösen a mások biztonságára gyakorolt hatásuk miatt. Egyes helyeken, például Párizsban, a nehezebb járműveket úgy tartják vissza, hogy bizonyos súly felett megháromszorozzák a parkolási díjakat.
A nagyméretű járművek népszerűségét tekintve azonban az ilyen politikai változtatás nem lesz (lenne) egyszerű.
Kép: Unsplash