A nagy autók talán biztonságosabbá teszik a közlekedést - a benne ülőknek. A többieknek szívás

Egyre több nagy autót, nagyméretű SUV-t látunk az utakon – kezdi összefoglalóját az ausztrál Conversation című szaklap. Nyilvánvaló, hogy a méretnövekedés ott is probléma: minden egyes Ausztráliában eladott személygépkocsira majdnem három SUV jut.

Az olyan járművek, mint a pickupok, a nagy terepjárók, az SUV-ok általában nagyobb védelmet nyújtanak az utasoknak, mint a kisebb autók, ami nagyrészt nagyobb tömegüknek és szerkezetük ütközéselnyelő kialakításának köszönhető. A járművezetők és az utasok számára ez más járművekkel való ütközés esetén kisebb sérülésveszélyt jelenthet. Ugyanezek a tulajdonságok azonban növelik a kisebb járművek utasai, a gyalogosok és a kerékpárosok számára a baleseti kockázatot. A nagy járművek elejének magassága benyúlhat a kisebb járművek utasterébe, nagyobb tömegük pedig nagyobb erejű ütközésekhez vezethet.

Brandon Green Pr T5m F7ef Pu Unsplash

Felmérések szerint a járművezetők úgy vélik, hogy a nagyobb járművek biztonságosabbak. Ez nagyban befolyásolja az autóvásárlási döntést olyan egyéb tényezők mellett, mint a presztízs vagy akár a terepjáró képességek. Ez a fajta biztonságérzet lehet kontraproduktív is. A tapasztalat az, hogy a nagyobb autót vezetők kockázatosabb vezetési magatartást tanúsítanak: a SUV-vezetők gyakrabban vezetnek egy kézzel – állítja az ausztrál szaklap.

Egy holland tanulmány szerint a nehezebb járművekkel a forgalomban jelentősen megnő a halálos balesetek kockázata. Ez az Egyesült Államokban is megfigyelhető, ahol egy tanulmány szerint a jármű tömegének 500 kilogrammos növekedése – ami a SUV-ok (vagy az ott népszerű nagy pickupok) és akár egy nagyobb szedán közötti különbséget jelentheti – 70 százalékkal magasabb halálozási kockázattal jár.

Egy 2003-as amerikai lökhárítómagasság-illesztési szabványosítási előírás célja az volt, hogy csökkentse a SUV-ok/pickupok és a személygépkocsik közötti ütközések súlyosságát. Ezen járművek lökhárítóinak magasságának összehangolásával a lökhárítóik megfelelően illeszkednének ütközéskor, javítva az ütközési erőeloszlást és jobban védve az utasokat. Az eredmények azonban vegyesek voltak. Az oldalirányú ütközéseknél szerény mértékben csökkentette a halálozási kockázatot, de kevésbé volt hatékony a frontális ütközéseknél. Ez arra utal, hogy további biztonsági fejlesztésekre van szükség a járművek ütközéseinek hatékony kezeléséhez.

A gyalogosok nagyobb valószínűséggel szenvednek halálos sérüléseket nagyméretű járművel történő gázolás esetén, mint kisebb kocsik elé kerülve. Ezeknek a járműveknek a kialakítása, különösen a magasabb orr-rész jelentősen növeli a kockázatot. Az orr-rész magasságának mindössze 10 centiméteres növekedése 22 százalékkal növelheti a gyalogosok halálának kockázatát, és az ütközés nagyobb valószínűséggel történik a kritikus sérülési pontokon, például a mellkason vagy a fejen.

Tanulmányok összefüggést mutattak ki a nagyobb járművek, például a terepjárók eladásának megugrása és a gyalogosok halálos áldozatainak növekedése között az Egyesült Államokban 2000 és 2019 között. A gyerekek 8-szor nagyobb eséllyel halnak meg, ha SUV üti el őket, mintha könnyebb és kisebb autókkal történik a baleset. 

Számítógépes szimulációkkal is vizsgálták az autóbalesetek hatását: milyen hatással van az elütött gyalogosok agyára, ha SUV vagy személygépkocsi gázol. A SUV-ok nagyobb tömege azonos sebességgel haladva kétszer akkora erőhatást fejt ki az agyra, mint a szedánok, ami jelentősen növeli a súlyos sérülések kockázatát, még mielőtt a fej közvetlen érintkezése bekövetkezne. Azt is kimutatták, hogy magasabb orr-résszel rendelkező autókkal ütközés esetén a gyalogosok nagyobb sebességgel csapódnak a földbe.

A SUV-okkal kapcsolatos balesetekből származó kerékpáros sérülések is jelentősen súlyosabbnak bizonyultak, mint a személygépkocsival történtekből származó sérülések, különösen a fejsérülések súlyossága nőtt meg.

Szintén fontos kérdés, hogy a nagyméretű járművek növelik a kocsifelhajtón történő balesetek kockázatát, különösen az öt év alatti gyermekek esetében, mivel kialakításuk gyakran korlátozza a kilátást hátrafelé. Egy nyolc évvel ezelőtt készített amerikai (utahi) tanulmány 495 jármű-gyalogos balesetet vizsgált, melyek közül 128 a felhajtókban történt. Ezekben látványosan nagyobb arányban érintettek a nagyobb járművek (például SUV-ok, pick-upok, kisteherautók), mivel ezeknek nagy a holttere. Éppen ezért fontos az olyan technológiák megjelenése és elterjedése, mint a tolatókamerák és a parkolószenzorok, amik jelentősen javítják a kilátást, csökkentik a holttereket.

Egyre több járművezető választja a nagyobb járműveket a személyes biztonságra hivatkozva, így sokan akaratlanul is veszélyeztethetik a gyalogosok és más úthasználók biztonságát. Minden egyes halálos balesetre, melyet egy nagyméretű járműben ülő személy megúszik ép bőrrel, legalább 4,3 olyan halálos baleset jut, melyben más közlekedők érintettek. A méretnövekedésben természetesen az autógyártók is partnerek, így a tendencia megváltoztatásához erős politikai akaratra és (ellen)ösztönzőkre van szükség. Jelenleg vita folyik arról, hogy a SUV-kra és a nagyobb autókra súlyosabb adókat és/vagy regisztrációs díjakat kellene kivetni, különösen a mások biztonságára gyakorolt hatásuk miatt. Egyes helyeken, például Párizsban, a nehezebb járműveket úgy tartják vissza, hogy bizonyos súly felett megháromszorozzák a parkolási díjakat.

A nagyméretű járművek népszerűségét tekintve azonban az ilyen politikai változtatás nem lesz (lenne) egyszerű.

Kép: Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ