Az olyan védőfelszerelések, mint a bukósisak, a biztonsági övek és a gyermekbiztonsági rendszerek bizonyítottan nagyon hatékonyan védik a közúti közlekedőket a haláltól vagy súlyos sérüléstől. Helyes használat esetén a motorkerékpáros sisakok körülbelül 40 százalékkal csökkenthetik a halálos kimenetelű balesetek számát, a súlyos fejsérülések esélyét pedig közel 70 százalékkal. Hasonlóképpen, a kerékpáros sisakok átlagosan 71 százalékkal csökkenthetik a halálos fej- vagy agysérülések számát. A biztonsági övek 60 százalékkal csökkentik a halálos balesetek kockázatát a jármű elején ülők esetében, és 44 százalékkal a hátul ülők esetében. A gyermekbiztonsági rendszerek esetében a kutatások azt mutatják, hogy a megfelelően bekötött gyermekek halálának vagy sérülésének valószínűsége 60 százalékkal kisebb, mint a nem bekötött gyermekeké.
Az Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont új jelentése szerint míg a biztonsági öv viselésére vonatkozó jogszabályok betartása viszonylag magas, néhány országban még mindig vannak problémák, különösen a hátsó üléseken utazók esetében. Ebben Magyarország eléggé rosszul áll: a második legrosszabb a 16 országból állnak rendelkezésre adatok szerint. Cipruson, Magyarországon és Romániában a legmagasabb, Portugáliában, Lengyelországban és Dániában a legalacsonyabb a biztonsági öv használata nélkül meghalt gépjárműben ülők aránya.
A motorkerékpáros bukósisak viselésére vonatkozó szabályok betartása viszonylag magas az EU-ban, ezzel szemben a kerékpáros bukósisakok és a gyermekbiztonsági rendszerek esetében gyakori a helytelen használat vagy a bringás fejvédő mellőzése.
Az oktatási programok segíthetnek a védőfelszerelések használatának előmozdításában, de fontos a jogszabályok betartatása is. A legtöbb uniós országban viszonylag alacsony az esélye annak, hogy a közlekedőket védőfelszerelés helytelen vagy nem megfelelő használata miatt ellenőrzik vagy megbírságolják.