A hidrogén a munkagépekben lenyomja az akkumulátoros elektromos hajtást?
Sok más munkagépgyártó márkához hasonlóan a Liebherr is azon dolgozik, hogy szép lassan felhagyjon a fosszilis tüzelőanyagok használatával a munkagépeiben, de szerintük nem pont az akkumulátoros elektromos hajtás a legjobb megoldás a nehezebb gépeknél. Hanem a hidrogén.
Legalábbis az olyan, nagy méretű és teljesítményű, kerekeken gördülő gépeknél, mint amilyen a nemrég bemutatott Liebherr L 566 H gumikerekes rakodó. A fixen telepített bányászati gépeknél, amelyek a munkaidejük nagy részében főleg egy helyben állnak és nem mozognak sokat, vagy akkor is csak csekély távokat, továbbra is az elektromos energiaellátás a legjobb. Igaz, nem akkumulátorok, hanem combos elektromos kábelek látják el energiával ezeket a gépeket.
Liebherr-nél úgy vélik, hogy az akkumulátoroknak nincs értelme az olyan berendezéseknél, mint ez a 40 tonnás gumikerekes rakodó, amelyet olyan területeken is használnak, ahol nehéz elektromos áramhoz jutni. Persze minden márka máskép próbálja megoldani ezt a nehézséget, a Volvo például azon dolgozik, hogy elektromos áramot juttasson a munkaterületre, a Moog pedig moduláris, cserélhető akkumulátorokkal próbálkozik, de a Liebherr a hidrogénhajtást tartja a jó iránynak.
Egyelőre technikai részleteket nem közöltek a hidrogénes rakodóról, de azt ígérik, nagyjából ugyanarra képes, mint hasonló nevű, de dízelüzemű testvére. A cég arról nagyvonalúan nem beszél, hogy a nagy teljesítményű elektromos betápláláshoz vagy a csereakkumulátorokhoz hasonlóan általban a hidrogén sem terem csak úgy a bányászati munkaterületen; az infrastruktúra kialakítása ehhez a zéró emissziós megoldáshoz is költséges és komplikált feladat.
A DJI földre száll
Valószínűleg mindenkinek egy drón ugrik be, ha meghallja a DJI márkanevet. Pedig akciókameráktól, gimbalokon át a vezeték nélküli mikrofonokig széles modellpalettával rendelkezik a cég. Ezt legutóbb elektromos hegyikerékpárral is bővítették.
Az Amflow márkanév alatt futó bringa különlegességét - a karbon vázon túl - a DJI saját fejlesztésű, csupán 2,5 kilogrammos meghajtórendszere adja. Ezzel az új, bolygókerekes hajtóművel és a szintén csekély tömegű, mindössze 2,87 kilogrammos akkumulátorral a DJI villanybringája csupán 19,2 kilogrammot nyom.
Alapból 600 Wh-s akkumulátor jár a kerékpárhoz, de rendelhető 800 Wh-sal is, - ez 3,74 kg-os - illetve kapható 500 wattos gyorstöltő is hozzá, amivel másfél óra alatt tölthető a teljesen lemerült akkumulátor 75 százalékosra. Hatótávja nagymértékben függ a használattól, Turbo módban 75, Eco állásban pedig 120 kilométert is el lehet vele karikázni. Van benne emelkedőn elindulást segítő rendszer és toló funkció is, ha valaki valami furcsa okból csak gyalogolna a bicikli mellett, de nem fáradna el a tolásban.
A DJI Avinox nevű motorja állítólag 850 W csúcsteljesítményt ad le normál vezetési módban, ami boost módban 1000 W-ra is feltornászható. Nyomatéka normál módban 105, boost üzemmódban pedig a 120 Nm-t is elérheti. Ezen kívül van Auto mód is, amely a rásegítés mértékét többféle információ alapján számítja ki. A roppant sokrétű fedélzeti rendszer - az adatrögzítéstől a bicikli biztonsági beállításain át a kerékpár állapotának ellenőrzéséig ezer funkciója van - egy kéthüvelykes érintőképernyőn keresztül vezérelhető.
Új motort kap a Tesla Cybertruck
A Tesla hatékonyabb és megbízhatóbb motorokat szerel a sok sebből vérző Cybertruck modelljeibe. A fejlesztés nem csak az új gyártású modelleket érinti, hanem a már megvásárolt Cybertruckok tulajdonosait is értesíti a cég arról, hogy díjmentesen kicserélik a régi motort újra.
Azt azért hangsúlyozzák, hogy a régi hajtáslánc sem veszélyes, azt is nyugodtan lehet használni, az új viszont megbízhatóbb, kifinomultabb és hatékonyabb is. Arról nem szól a hír, hogy az első, vagy a hátsó motort érinti-e a csereajánlat.