A vezető nélküli autók biztonságosabbak, mint az emberek által vezetettek

Az autonóm járművek nagy áttörése még mindig nem indult be, igaz, az Egyesült Államok és Kína fél tucatnyi városában már láthatók ilyenek az utakon. Elterjedésük lassan halad, incidensek lassítják a kibontakozást. Pedig a balesetek kilencven százalékát emberi hiba okozza, és minden olyan technológiai fejlesztés, mely korrigálja ezt a hiányosságot, csökkentheti a balesetek számát, mely tavaly az Egészségügyi Világszervezet szerint 1,19 millió ember életébe került világszerte. A Nature Communications című tudományos szaklapban június közepén közzétett tanulmány szerint az autonóm járművek biztonságosabbak és kisebb valószínűséggel szenvednek balesetet, mint az ember vezette autók, kivéve két esetben: kanyarodáskor vagy rossz látási viszonyok között – írja a spanyol El País .

Autonom Teszt

Mohamed Abdel-Aty és Shengxuan Ding, a Közép-Floridai Egyetem közlekedési, villamos- és járműmérnöki, valamint informatikai kutatói 2100 önvezető jármű és 35 133 ember vezetett autó adatainak elemzése után jutott erre a következtetésre – hat évnyi megfigyelés után. A legfejlettebb vezetési rendszerek a tanulmány szerint 50-20 százalékkal csökkentik a hátulról, frontálisan és oldalról történő ütközések, valamint az útról való letérések esélyét.

Mindezekben az esetekben az autonóm vezetési rendszerek hatékonyabbnak bizonyultak az embernél. „Ennek oka, hogy fejlett érzékelőkkel és szoftverekkel vannak felszerelve, melyek gyorsan elemzik a környezetet és a kapott adatok alapján döntéseket hoznak. A közlekedésbiztonság terén számos potenciális előnye van, például az emberi hibák, a fáradtság és a figyelemelterelés csökkentése” – állítják a kutatók.

Ugyanakkor rossz látási viszonyok között, hajnalban vagy szürkületben, valamint kanyarodással járó manővereknél az ember két-ötszörösen is jobb hatékonyságot ér el az autonóm rendszereknél. „Ezek azok a területek, ahol az autonóm vezetési technológia további finomításra szorulhat, hogy megfeleljen az emberi vezetési képességeknek vagy meghaladja azokat” – magyarázzák a szerzők.

A tanulmány szerint tehát a technológia nem minden körülmények között múlja felül a járművezetőt, és az autonóm autóknak még kihívást jelent a veszélyek érzékelésének és észlelésének javítása, valamint a döntéshozatali programozás és a hibabiztos mechanizmusok fejlesztése. Ez utóbbiak még mindig az autonóm vezetés problémáinak 56 százalékát teszik ki.

„Az automatizált járművek biztonságának fejlesztése fejlett érzékelőket, robusztus algoritmusokat és intelligens tervezési megfontolásokat foglal magában. A kulcsfontosságú stratégiák közé tartoznak a továbbfejlesztett időjárás- és világításérzékelők, valamint a hatékony adatintegráció” – fejtik ki a szerzők. Olyan technológiai megoldásokra utalnak, mint például a kamerák és az olyan érzékelők, mint a lézer, a műholdas navigáció és a radar együttes használata, amelyek javítják az autonóm képességeket felhős, havas, esős és sötét helyzetekben, amikor a potenciális veszélyek észlelésének és a megfelelő reakciónak a késedelme halálos lehet.

„A szenzorfúzió – teszik hozzá a kutatók – lehetővé teszi az információk keresztellenőrzését, ami csökkenti a hibákat. Ezen adatok valós idejű feldolgozása azonban kihívást jelent, és fejlett számítási teljesítményt igényel, növelve az ilyen rendszerek költségeit és összetettségét.”

„Nagy kihívást jelent elegendő információ előállítása és a környezet átfogó érzékelése a korlátozott szenzortávolságok mellett. Ráadásul egyes autonóm járműveket előre meghatározott szabályok és forgatókönyvek követésére programozták, melyek nem feltétlenül fedik le az összes lehetséges vezetési helyzetet” – figyelmeztetnek a szerzők.

Ezzel kapcsolatban kiemelik, hogy az emberi járművezetők „a vezetési tapasztalataik alapján képesek előre jelezni a gyalogosok mozgását és óvatosan cselekedni, míg az autonóm járműveknek nehézséget okozhat az ember szándékának felismerése, ami vészfékezéshez vagy balesetekhez vezethet a szociális jelzések és az emberi észjárás megértésének hiánya miatt”.

Ennek a hiányosságnak a javítására Mohamed Abdel-Aty és Shengxuan Ding „fejlett érzékelő és észlelő rendszereket, előrejelző algoritmusokat és jármű-minden (!) kommunikációt” javasol. Ez utóbbi koncepció V2X (vehicle-to-x) néven ismert, és olyan eszközökre utal, amelyek nemcsak a potenciális veszélyt észlelik, és manővert kezdeményeznek annak elhárítására, hanem meg is osztják azt más autókkal és a közlekedésbiztonsági rendszerekkel, hogy azok előre láthassák azt.

A fejlesztések haladnak a járművek emberhez hasonló érzékelőkkel felszerelésében és a válaszidő javítása érdekében. A Nature tanulmánya olyan fejlesztést is bemutat, mely minimális információ birtokában is gyorsan reagál egy eseményre, valamint egy új rendszert, mely a "mechanikus látás" pontosságának javítására szolgál alacsonyabb késleltetés mellett.

„A jelenlegi vezetőtámogató rendszerek, például a MobileEye-é – amelyeket világszerte több mint 140 millió autóba építettek be – olyan szabványos kamerákkal dolgoznak, amelyek másodpercenként 30 képkockát, azaz 33 ezredmásodpercenként egy képet készítenek. Legalább három képkockára van szükségük ahhoz, hogy megbízhatóan észleljenek egy gyalogost vagy autót. Így a fékezési manőver elindításához szükséges teljes idő 100 ezredmásodperc. A mi rendszerünk lehetővé teszi, hogy ezt az időt egy ezredmásodperc alá csökkentsük anélkül, hogy nagy sebességű kamerát használnánk, ami számításigényes lenne” – magyarázza Davide Scaramuzza, a Zürichi Egyetem (Svájc) robotika professzora és az eseménykamerák kutatója.

Bernabé Linares, a sevillai Mikroelektronikai Intézet (Imse) kutatóprofesszora olyan látórendszereket fejleszt, melyek hasonlítanak az emberi észleléshez, és elengedhetetlenek az önvezető járművekhez. „A biológiai retina nem készít képeket. Minden információ a látóidegen keresztül jut el az agyba, és az agy dolgozza fel. A hagyományos kamerában minden egyes pixel autonóm, és legfeljebb arra késztetik, hogy kölcsönhatásba lépjen a szomszédjaival a fényerő beállítása érdekében. De egy alagút kijáratánál a digitális kép lehet teljesen fehér vagy fekete, míg mi – nagyon szélsőséges körülményektől eltekintve – mindig látjuk, hogy mi van belül és mi van kívül” – magyarázza.

Egy másik megoldás a mesterséges intelligencia alkalmazása a legveszélyesebb helyek felkutatására, és ezek jellegzetességeinek beépítése az autonóm vezetési rendszerekbe. Ezen a vonalon dolgozik Quynh Nguyen, a Marylandi Egyetem Közegészségügyi Iskolájának epidemiológusa és statisztikusa, aki a British Medical Journal (BMJ) Injury Prevention című szaklapban publikált tanulmányt. „Alapvető fontosságú annak megértése, hogy a fizikai környezet hogyan növelheti vagy csökkentheti a halálos kimenetelű balesetek számát, és hogy ez mely közösségeket érinti leginkább” – érvel Nguyen.

Az Amerikai Kémiai Társaság (ACS) olyan festékek használatát javasolja, melyek a tárgyakat jobban láthatóvá teszik a járművek szemében. Kifejlesztettek egy „erősen fényvisszaverő fekete festéket, hogy segítsenek az autonóm autóknak a sötét tárgyak jobb észlelésében, ami biztonságosabbá teheti az autonóm vezetést”.

Az Iowai Egyetem kutatói annak lehetőségét vizsgálták, hogy a járműveket olyan külső fényjelzéssel szereljék fel, mely jelzi a gyalogosoknak, ha az autonóm jármű előtt biztonságos az átkelés, mert az azonosította az illetőt, és megállni készül.

Minden fejlesztés a teljes autonómia (5. szint) felé halad, ahol már nem lesz szükség emberi beavatkozásra. A Közép-Floridai Egyetem kutatói szerint „ez lehetővé válhat, bár a jelentős kihívások miatt még sok év van hátra. Ezek közé tartozik a fejlett algoritmusok és érzékelők kifejlesztése, valamint az automatizált járműtechnológia hatékony támogatásához szükséges infrastrukturális fejlesztések”.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ