Újabb piros pöttyöt ragasztottunk egy sebességkorlátozó tábla oszlopára. A helyszín ezúttal Csákvár (Fejér megye), ahol is a városkát átszelő 8126-os úton az egyik irányból nem l'art-pour-l'art fontoskodás a településhatár elé pár tucat méterrel kihelyezett 60-as tábla.
Az utóbbi idők csüggesztő innovációja, hogy egyre több helyre kerül ki a helyzetet teljesen egyértelműen jelző településhatár-tábla elé egy sebességkorlátozó tábla is. A szándék talán az lehet a táblaszaporítás mögött, hogy ha a járművek sebességét már a fekete-fehér szögletes tábla előtt lecsökkentjük (általában 60-ra), akkor valószínűbb, hogy a településhatár-tábla vonaláig már ténylegesen lelassítanak a járművezetők a kívánatos 50-re.
Levezethető az ilyen előjelző sebességkorlátozások kihelyezése onnan is, hogy forgalomszabályozásról szóló 20/1984-es KM rendelet szerint "Sebességkorlátozást abban az esetben kell elrendelni, ha a forgalmi viszonyok, az út vonalvezetése, az úton levő akadály vagy veszélyhelyzet miatt a KRESZ 26. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott, vagy az út terepadottságainak megfelelő kiépítési jellemzőivel összeegyeztethető sebességgel való haladás kedvező időjárási viszonyok között sem volna biztonságos és az alábbi körülmények egyidejűleg fennállnak:
a) a szükséges sebességcsökkentés mértéke jelentős (meghaladja az előbb említett sebességek értékének egyharmadát),
b) a sebességcsökkentést indokoló körülményeket a járművezetők kellő távolságból nem ismerhetik fel könnyen"
Az útkezelő szempontjából tehát érthető, ha a biztonság kedvéért beiktat egy köztes lassítási lépcsőt a településhatár-tábla elé. Ugyanakkor viszont (valószínűleg a harmadik éve zajló általános közlekedésszabályozás-felülvizsgálat rendszerében) talán pont a tipikus 90-50-es, illetve autópályák végén 130-90-es lassítási lépcsők legitimálása érdekében az internet tanúbizonysága szerint születőben van egy olyan új ÚME-szabály, amely mintha még jóváhagyásra várna, de határozottan kimondja, hogy egy lépcsőben akár 40 km/h-val is csökkenthető a sebességhatár. Innentől kezdve viszont általánosságban feleslegessé válik a 60-as tábla kihelyezése a lakott terület határa elé.
Akárhogy is, a településhatárok előtti extra 60-as táblák szaporítása a járművezetők szemszögéből nézve inkább tűnik a táblaerdő felesleges növelésének, a táblák komolyan vételét rontó felesleges fontoskodásnak, mint hasznos dolognak. Kivéve, ahol mégsem.
Csákváron azért jelöltük meg piros pöttyel az egyik 60-as táblát, mert itt még a településhatár előtt három földút is belefut a főútba és mindhármon erős a turista-, kerékpáros-, sőt: lovas forgalom. Itt tényleg érdemes komolyan venni a korlátozást és lassítással felkészülni arra, hogy bármikor kiléphet az út melletti erdő árnyékából akár néhány ló is, amiket azután a lovasoknak vagy sikerül időben megállítani még az aszfaltcsík előtt, vagy nem.
Ugye, hogy alig látszik, ahogy a 60-as tábla és a Csákvár-tábla között három földút is kifut még az aszfaltútra, kettő a jobb, kettő a bal oldalon? És ezeken az utakon valóban szokott is lenni turista-, bringás- vagy lovasforgalom, tényleg nem árt itt 60-ra lassítani, már a település tényleges kezdete előtt. Ezért is jelöltük meg PÖTTY-tyel a táblát: ez egy olyan, nagyon ritka 60-as, amit szerintünk is komolyan kell venni.
Még jobban látszik, mennyire hasznos is ez az egyik irányból kirakott tábla Csákvár előtt, ha megmutatom azt is, mennyire felesleges viszont a párja, a 8126-os út túlsó oldalán:
Itt a 60-as tábla egy dologra jó: elvonni a figyelmet az alig pár méterrel arrébb lévő településhatár-tábláról és a sebességcsökkentő szigetről. Ez már az a tipikus magyar 60-as tábla, ami jobb lenne, ha nem lenne - nem is kapott piros pontot tőlünk.