BMW is a hidrogén felé fordul
Pont egy hete volt hír, hogy a Peugeot a jövőben intenzívebben nekifekszik a hidrogén-hajtású autók, illetve a tüzelőanyagcella gyártásnak. Most újabb autógyárról érkeztek hírek, hogy nem kizárólag akkumulátoros elektromos autókkal tudják elképzelni a jövő tiszta, emissziómentes közlekedését.
Állítólag már vannak is arra utaló jelek, hogy a BMW-t (újra) egyre jobban foglalkoztatja a hidrogén-hajtás. Alapjaiban a tüzelőanyagcellás, hidrogénüzemű autók is elektromos járművek, amelyekben az energiát nem irdatlan méretű és tömegű akkumulátorokban, hanem pár kilogrammnyi hidrogénben tárolják. A hidrogénüzemű autók leginkább azokban a kategóriákban lehetnek alternatívái az akkumulátoros elektromos autóknak, ahol a nagy hatótáv és a gyors töltés különösen fontos - a nagy személyautók, a buszok és a teherautók szegmensében.
A BMW régi játékos, ha hidrogénről van szó, hiszen már a hetvenes évek végén is volt az E12-es sorozatból készült vegyes üzemű kivitel, 520h néven, ami benzinnel és hidrogénnel is működött. Közben készült jó pár egyéb hidrogént tankoló BMW is, legutóbb pedig nagyjából 100 darabból álló iX5-ös kísérleti flottát kezdtek tesztelni a világ különböző pontjain. Ha szerencsénk van, akkor az évtized második felében akár kereskedelmi forgalomba is kerülhetnek ezek a hidrogénüzemű, 400 lóerős és 500 kilométeres hatótávval bíró szabadidőautók, amiket éppen úgy néhány perc alatt lehet megtankolni, mint egy benzines vagy dízel kocsit és éppen olyan emissziómentesen üzemelnek, mint az akkumulátoros villanyautók.
Kínában egyre kevesebb villanyautó fogy
Tavaly augusztus óta idén januárban csökkent először havi összesítésben a teljesen elektromos autókat és hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású járművek eladása Kínában.
2024 első hónapjában összesen, az exportot is beleszámítva 2,44 millió autót értékesítettek, ami ugyan közel 48 százalékkal több, mint egy évvel korábban, de 22,7 százalékkal kevesebb, mint decemberben. Valószínűleg még nem érdemes temetni a kínai villanyautókat, hiszen a januárban eladott összes autó 30 százalékát kitevő alternatív hajtású járművek eladása még így is 78,8 százalékkal volt nagyobb az előző év azonos időszakához képest.
A nátrium lehet a jövő lítiuma
Az európai autóipar izgatottan keresi, hogyan vehetné fel a versenyt a kínai elektromosautó dömpinggel. Mivel a villanyautók lelke és egyben legköltségesebb alkatrésze az akkumulátor, és ezen a téren a kínaiak behozhatatlannak tűnő előnyt szereztek az elmúlt években, az Európában a jelenleg elterjedt lítium alapú akkumulátor helyett többen is alternatív megoldást keresnek. És úgy néz ki, találtak is, a nátrium formájában.
A nátrium alapú akkumulátor lényegében ugyanúgy működik, mint a lítium alapú, de sokkal gyorsabban tölthető. 15 perc alatt a kapacitásuk 80 százalékára feltölthetők, a hideggel szemben pedig ellenállóbbak. Olcsósága mellett az is az új akkukémia mellett szól, hogy míg lítiumból végesek a készletek - 100 millió tonna a bolygó ismert lítium készlete - addig nátriumból ennek sokszorosa elérhető.
A kínai CATL kombinált akkumulátora, amelyben egymás mellett helyezkednek el a lítium, illetve nátrium alapú cellák
Persze hátránya is van a nátrium akkumulátornak. Kilogrammonként csak feleannyi energiát képes tárolni, mint a lítium akkumulátor, vagyis sokkal nehezebb akkumulátorokra lenne szükség ugyanakkora hatótávhoz. Persze mindez egy ésszerűen megválasztott mérettel áthidalható, mert a töltési idő itt már valóban közel áll egy normál, belsőégésű autó megtankolásának időigényéhez. És van egy másik szépséghibája is a tervnek: a kínai CATL már 2023 tavaszán szállított ilyen akkumulátort a szintén kínai Chery autógyárnak.
Angliában megtalálták a villanyautók lassú terjedésének felelősét
Bár az Egyesült Királyságban eladott elektromos autók száma nemrég elérte az egymilliót, egy zöld szervezet mégsem látja elég gyorsnak a tempót, és attól is tartanak, hogy a brit kormány ezt látva lassít a benzin- és dízelüzemű autók betiltásának tervén. Rögtön megtalálták mindezért a bűnöst is.
Na, ki lehet az? Hát persze, hogy az autómániájáról is ismert Mr Bean - vagyis Rowan Atkinson! A Green Alliance nevű szervezet a brit törvényhozás felsőházában, a Lordok házában a 69 éves színészt hibáztatta, amiért nem rejti véka alá nem éppen hízelgő véleményét az elektromos autókról.
Úgy vélik, a tavaly júniusban a Guardian oldalain megjelent véleménycikke volt különösen káros, amiben kifejtette, hogy hiába csendesek, gyorsak a villanyautók, de lélek nem sok van bennük. Emellett szerinte környezetvédelmi szempontból sem biztos, hogy annyival jobbak a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott társaikhoz képest, ha a teljes gyártási folyamatot is figyelembe vesszük.