A tiltott télikabáttól a veszélyes várandós hevederekig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Az ADAC figyelmeztet: ne szálljunk be vastag télikabáttal az autóba!

A téli ruházat az autóban nem jó ötlet, különösen nem a gyermekek számára. Ezt a tételt az ADAC egy törésteszt során, ahol kisgyermek és felnőtt bábut vastag anorákba öltöztettek, meggyőzően bizonyította. Az ok: a vastag ruha felett az öv csak lazán rögzül a testhez, és baleset esetén nem tud optimális védelmet nyújtani. A vezetőnek emellett kerülnie kellene a sapka, a kesztyű és a nehéz csizma viselését is.

Az ADAC mérnökei mindennapi közlekedési helyzetet szimuláltak, amelyben a felnőtt és vastag téli ruházatot viselő gyermekbábu volt bekötve az ülésbe, illetve gyermekülésbe. Az övvel bekötött „szánkót” ezután 16 km/h sebességgel hirtelen megállították – hasonlóan a városi forgalomban bekövetkező hátulról történő ütközéshez. Az eredmény: a biztonsági öv mélyen bevágódott a felnőtt és a gyermek hasába. Ez súlyos sérüléseket okozhat olyan belső szervekben, mint a belek, a máj vagy a lép, és akár életveszélyes belső vérzéshez is vezethet.

9292947 2909 Scaled

Ennek oka, hogy a téli ruházat párnázottsága miatt az övnek a testhez képest van mozgástere, és az öv becsatoláskor az alsó hasi terület fölé kerül. Ez még vészfékezéskor is kisebb sérülésekhez vezethet. Kabát nélkül az övnek ideális esetben a felnőtteknél a csípőcsontok, gyermekeknél pedig a combok közelében kell feküdnie. Ezért célszerű télikabát nélkül vezetni; az ADAC ajánlása szerint akinek ez túl hideg lenne, legalább a kabátot nyissa ki, vagy húzza ki a biztonsági öv alól.

A sapka és a sál szintén nem jó ötlet a volánnál, mivel mindkettő akadályozhatja a mozgásszabadságot és a látási viszonyokat, a bélelt kesztyű pedig nem mindig biztosít biztos fogást a kormánykeréken. A sofőröknek szintén nem lenne szabad ormótlan téli cipőben a volán mögé ülniük, még ha ezek nem is tiltottak illetve nincsenek előírások a megfelelő lábbelikre vonatkozóan a volánnál. A vastag csizmák megnehezíthetik a gázpedál és a fék érzékeny használatát, pedig a járművezetőknek mindig megfelelően kell reagálniuk, és ügyelniük kell arra, hogy a megfelelő helyzetben üljenek. Jó tudni, hogy baleset esetén a nem megfelelő öltözet akár problémákat is jelenthet a biztosítótársaságnál a kárigény érvényesítése során!

Kamubiztonság: övadapterek várandós nők számára

Szintén az ADAC, a legnagyobb német autóklub tesztjei során derült ki, hogy a hagyományos biztonsági övek a legbiztonságosabbak, az utólagos övadapterek pedig akár veszélyesek is lehetnek. (Így működik egy igazi autóklub!) Az úgynevezett várandóssági hevederek gyártói szerint a hagyományos biztonsági övek nagymértékben veszélyeztetik a születendő gyermekeket. Ezeket az övadaptereket úgy tervezték, hogy a medenceöv áthelyezésével elvben minimalizálják a baleseti kockázatot.

Az ADAC négy különböző övadapter-koncepciót tesztelt biztonsági öv- és törésteszteken: fémhoroggal ellátott rendszereket, műanyaghoroggal ellátott rendszereket, nyomógombokkal ellátott rugalmas hevedereket és kiegészítő övvel ellátott rendszereket. A terhes tesztbábukkal végzett reprezentatív biztonsági övvizsgálatok azt mutatták, hogy bár az övadaptereket némileg körülményesebbnek érzékelik, mindenki elfogadná a többlet erőfeszítést, ha ez csökkentené a magzat sérülésének kockázatát.

A töréstesztek eredményei viszont riasztóak. A kiegészítő utasbiztonsági rendszerek nem csökkentik, hanem éppen hogy növelik a babák terhelését. Ráadásul a tesztelt övadapterek egyike sem bírta ki a kifejtett erőket, illetve ütközés esetén sem volt képes a biztonsági övet alacsonyabb pozícióban tartani. Ehelyett az övadapterek rontották az öv kontaktját a testtel, ezáltal a medence megtartását. Ez a mellkasra, a hasra és a medencére nehezedő nagyobb terhelést eredményezett. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is megnövekedtek. A kemény műanyagból és fémből készült elemek szintén további sérülésveszélyt jelentenek.

A töréstesztek során a műanyag kampók is eltörtek; a fém kampók és a kiegészítő öv csatja alulról megnyomta a terhes nőket imitáló tesztbábuk hasát.

9292947 2909 Scaled

A várandós sofőröknek szánt övek másik hátránya, hogy akár 30 centiméterrel hosszabb hevederre van szükség a becsatoláskor. Az öv ilyenkor kevésbé simul a testhez vagy a csípőhöz. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, különösen azért, mert minden tesztelt rendszer miatt a bábu hasa ütközéskor tovább mozog előre, mint a hagyományos övvel.

Az ADAC a tapasztalatok birtokában határozottan ellenzi az övadapterek használatát. A tesztelt rendszerek nem ajánlottak, sem nagyobb kényelmet nem nyújtanak, sem a biztonságot nem növelik. Az ADAC baleseti kutatásai szerint a terhes nők normál övvel sincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint más járművezetők. A rendszerek összehasonlítása azt is kimutatta, hogy a helyesen felszerelt hagyományos hárompontos öv nem nyomja a terhes nő hasát – baleset esetén biztonságos védelmet nyújt, és nem jelent veszélyt sem a terhes nőre, sem a magzatra. Az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie a has alatt, a kabátokat ideális esetben el kell távolítani, vagy legalábbis nem szabad a csípőnél lévő öv alá helyezni.

9292947 2909 Scaled

Nemek közti „kerékpározási szakadék”

A Lime mikromobilitási szolgáltató új tanulmánya szerint 10-ből kilenc nő (91%) akadályokba ütközik a kerékpározásban az Egyesült Királyságban. Az adatok jelentős nemek közötti „kerékpározási szakadékot” tártak fel: az Egyesült Királyságban a nők havonta alig feleannyit kerékpároznak, mint a férfiak. (Ez a szolgáltató nálunk is jelen van; elektromos rollereket lehet bérelni tőlük, de vannak más városok, például az Egyesült Királyságban, ahol kerékpárt is lehet bérelni a Lime-tól.)

A cég Tackling the Gender Pedal Gap (A nemek közötti kerékpározási különbség kezelése) című jelentése szerint csak minden ötödik (19%) brit nő érzi magát biztonságban, ha éjszaka egyedül kerékpározik. Négyszer annyi nő (82%) mondta azt, hogy a személygépkocsit biztonságosabb közlekedési lehetőségnek tartja, mint a kerékpározást, amikor éjszaka egyedül közlekedik, ami arra utal, hogy sötétedés visszatartja őket attól, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módot válasszák.

A rosszul megvilágított utak (46%), a csendes területeken található elszigetelt kerékpárutak (41%), a társadalomellenes viselkedés (36%) és a más közlekedők zaklatásától való félelem (34%) jelentették a női kerékpárosok számára a fő visszatartó erőt az éjszakai tekeréstől. Általánosságban elmondható, hogy a kerékpározással kapcsolatban a nők csaknem kétszer annyi nő (27%) említi a tapasztalat vagy az önbizalom hiányát, mint amennyi férfi (14%). A Lime adatai szerint bringás felhasználóik alig több mint egynegyede nő.

A hölgyek kétharmada (67%) azt mondta, hogy nagyobb biztonságban érezné magát, ha több külön kerékpársáv lenne, 69 százalékuk szeretne jobban kivilágított parkolóhelyeket, ahol befejezheti a kerékpározást, 62 százalékuk pedig több parkolóhelyet szeretne az otthona vagy a célállomás közelében, hogy elkerülje a sötétben való további gyaloglást.

9292947 2909 Scaled

A jelentés egyúttal öt kulcsfontosságú ajánlást fogalmaz meg a nők kerékpározási feltételeinek javítása érdekében:

  1. A kormánynak és a helyi hatóságoknak a vállalkozásokkal és az aktív utazással foglalkozó csoportokkal már megkezdett munkára kellene építeniük, hogy jobb kerékpáros infrastruktúrát és több külön parkolóhelyet tervezzenek és biztosítsanak.
  2. A helyi hatóságoknak biztosítaniuk kellene a közvilágítást a népszerű kerékpáros útvonalakon és a parkolóhelyek felett. Az olyan szolgáltatók, mint a Lime, adatokat szolgáltathatnak a népszerű útvonalakról, hogy támogassák ezt az erőfeszítést – a nők közel fele (46%) a rosszul megvilágított utakat jelölte meg az éjszakai kerékpározás akadályaként.
  3. A kormánynak együtt kellene működnie az iparral, a jótékonysági szervezetekkel és a helyi hatóságokkal, hogy a középiskolákban hozzáférhető kerékpáros ismeretek felfrissítését vezessék be, hiszen a nők 27 százaléka a tapasztalat és az önbizalom hiányát jelölte meg a kerékpározás mellőzésének okaként.
  4. A közlekedési és földrajzi térképalkalmazásoknak olyan funkciót kellene bevezetniük, mely megmutatja a legjobban kivilágított kerékpáros és gyalogos hazafelé vezető útvonalakat, hogy támogassák a nők éjszakai hazajutását. A női kerékpárosok 66 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban a „jól kivilágított hazafelé vezető útvonal” térképi funkcióval.
  5. A Lime vizsgálja meg új termékfunkciók kifejlesztését, például a Follow My Ride funkciót az Egyesült Királyságban, amely lehetővé tenné az éjszaka hazafelé tartó nők számára, hogy megosszák útjukat a számukra fontos személyekkel a nagyobb személyes biztonság érdekében. A női kerékpárosok 65 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban, ha a szolgáltatók az alkalmazáson belül olyan funkciót kínálnának, amely lehetővé tenné számukra, hogy megosszák útjukat, haladásukat közeli barátaikkal és családtagjaikkal.

Európai gumiszabályok

A KTI közlekedésbiztonsági magazinja szépen összeszedte az egyes európai országokra jellemző téligumi-szabályokat. Értékes információk ezek, hiszen még az EU-n belül sincs egységes szabályozás. Ráadásul a magyarországi nem-szabályozás miatt hajlamosak lehetünk elfelejtkezni arról, hogy például már rögtön Ausztriában legfeljebb 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumikat, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok, akár már a határon vagy annak közelében.

9292947 2909 Scaled

A részletes leírás itt olvasható.

Képek: ADAC, KTI, Lime

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam büntetőfékezés félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda zöld rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen tél autópálya buszsáv gyorshajtás Franciaország COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa mercedes autópálya-pihenő parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica németország balesetveszély hibás tábla sebességkorlátozás vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország baleset BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató hidrogén mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás fenntartható mobilitás elektromos busz zacskó útépítés zebra dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera veszélyes helyzet látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla sebességhatár új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás oktatás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország traffix infotainment fizetőkapu közlekedési morál elektromosautó törésteszt balesetmegelőzés dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen figyelmetlen sofőr Baja smart lakótelep előzés szabálytalan közlekedésbiztonság gyermekülés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ