Az ADAC figyelmeztet: ne szálljunk be vastag télikabáttal az autóba!
A téli ruházat az autóban nem jó ötlet, különösen nem a gyermekek számára. Ezt a tételt az ADAC egy törésteszt során, ahol kisgyermek és felnőtt bábut vastag anorákba öltöztettek, meggyőzően bizonyította. Az ok: a vastag ruha felett az öv csak lazán rögzül a testhez, és baleset esetén nem tud optimális védelmet nyújtani. A vezetőnek emellett kerülnie kellene a sapka, a kesztyű és a nehéz csizma viselését is.
Az ADAC mérnökei mindennapi közlekedési helyzetet szimuláltak, amelyben a felnőtt és vastag téli ruházatot viselő gyermekbábu volt bekötve az ülésbe, illetve gyermekülésbe. Az övvel bekötött „szánkót” ezután 16 km/h sebességgel hirtelen megállították – hasonlóan a városi forgalomban bekövetkező hátulról történő ütközéshez. Az eredmény: a biztonsági öv mélyen bevágódott a felnőtt és a gyermek hasába. Ez súlyos sérüléseket okozhat olyan belső szervekben, mint a belek, a máj vagy a lép, és akár életveszélyes belső vérzéshez is vezethet.
Ennek oka, hogy a téli ruházat párnázottsága miatt az övnek a testhez képest van mozgástere, és az öv becsatoláskor az alsó hasi terület fölé kerül. Ez még vészfékezéskor is kisebb sérülésekhez vezethet. Kabát nélkül az övnek ideális esetben a felnőtteknél a csípőcsontok, gyermekeknél pedig a combok közelében kell feküdnie. Ezért célszerű télikabát nélkül vezetni; az ADAC ajánlása szerint akinek ez túl hideg lenne, legalább a kabátot nyissa ki, vagy húzza ki a biztonsági öv alól.
A sapka és a sál szintén nem jó ötlet a volánnál, mivel mindkettő akadályozhatja a mozgásszabadságot és a látási viszonyokat, a bélelt kesztyű pedig nem mindig biztosít biztos fogást a kormánykeréken. A sofőröknek szintén nem lenne szabad ormótlan téli cipőben a volán mögé ülniük, még ha ezek nem is tiltottak illetve nincsenek előírások a megfelelő lábbelikre vonatkozóan a volánnál. A vastag csizmák megnehezíthetik a gázpedál és a fék érzékeny használatát, pedig a járművezetőknek mindig megfelelően kell reagálniuk, és ügyelniük kell arra, hogy a megfelelő helyzetben üljenek. Jó tudni, hogy baleset esetén a nem megfelelő öltözet akár problémákat is jelenthet a biztosítótársaságnál a kárigény érvényesítése során!
Kamubiztonság: övadapterek várandós nők számára
Szintén az ADAC, a legnagyobb német autóklub tesztjei során derült ki, hogy a hagyományos biztonsági övek a legbiztonságosabbak, az utólagos övadapterek pedig akár veszélyesek is lehetnek. (Így működik egy igazi autóklub!) Az úgynevezett várandóssági hevederek gyártói szerint a hagyományos biztonsági övek nagymértékben veszélyeztetik a születendő gyermekeket. Ezeket az övadaptereket úgy tervezték, hogy a medenceöv áthelyezésével elvben minimalizálják a baleseti kockázatot.
Az ADAC négy különböző övadapter-koncepciót tesztelt biztonsági öv- és törésteszteken: fémhoroggal ellátott rendszereket, műanyaghoroggal ellátott rendszereket, nyomógombokkal ellátott rugalmas hevedereket és kiegészítő övvel ellátott rendszereket. A terhes tesztbábukkal végzett reprezentatív biztonsági övvizsgálatok azt mutatták, hogy bár az övadaptereket némileg körülményesebbnek érzékelik, mindenki elfogadná a többlet erőfeszítést, ha ez csökkentené a magzat sérülésének kockázatát.
A töréstesztek eredményei viszont riasztóak. A kiegészítő utasbiztonsági rendszerek nem csökkentik, hanem éppen hogy növelik a babák terhelését. Ráadásul a tesztelt övadapterek egyike sem bírta ki a kifejtett erőket, illetve ütközés esetén sem volt képes a biztonsági övet alacsonyabb pozícióban tartani. Ehelyett az övadapterek rontották az öv kontaktját a testtel, ezáltal a medence megtartását. Ez a mellkasra, a hasra és a medencére nehezedő nagyobb terhelést eredményezett. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is megnövekedtek. A kemény műanyagból és fémből készült elemek szintén további sérülésveszélyt jelentenek.
A töréstesztek során a műanyag kampók is eltörtek; a fém kampók és a kiegészítő öv csatja alulról megnyomta a terhes nőket imitáló tesztbábuk hasát.
A várandós sofőröknek szánt övek másik hátránya, hogy akár 30 centiméterrel hosszabb hevederre van szükség a becsatoláskor. Az öv ilyenkor kevésbé simul a testhez vagy a csípőhöz. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, különösen azért, mert minden tesztelt rendszer miatt a bábu hasa ütközéskor tovább mozog előre, mint a hagyományos övvel.
Az ADAC a tapasztalatok birtokában határozottan ellenzi az övadapterek használatát. A tesztelt rendszerek nem ajánlottak, sem nagyobb kényelmet nem nyújtanak, sem a biztonságot nem növelik. Az ADAC baleseti kutatásai szerint a terhes nők normál övvel sincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint más járművezetők. A rendszerek összehasonlítása azt is kimutatta, hogy a helyesen felszerelt hagyományos hárompontos öv nem nyomja a terhes nő hasát – baleset esetén biztonságos védelmet nyújt, és nem jelent veszélyt sem a terhes nőre, sem a magzatra. Az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie a has alatt, a kabátokat ideális esetben el kell távolítani, vagy legalábbis nem szabad a csípőnél lévő öv alá helyezni.
Nemek közti „kerékpározási szakadék”
A Lime mikromobilitási szolgáltató új tanulmánya szerint 10-ből kilenc nő (91%) akadályokba ütközik a kerékpározásban az Egyesült Királyságban. Az adatok jelentős nemek közötti „kerékpározási szakadékot” tártak fel: az Egyesült Királyságban a nők havonta alig feleannyit kerékpároznak, mint a férfiak. (Ez a szolgáltató nálunk is jelen van; elektromos rollereket lehet bérelni tőlük, de vannak más városok, például az Egyesült Királyságban, ahol kerékpárt is lehet bérelni a Lime-tól.)
A cég Tackling the Gender Pedal Gap (A nemek közötti kerékpározási különbség kezelése) című jelentése szerint csak minden ötödik (19%) brit nő érzi magát biztonságban, ha éjszaka egyedül kerékpározik. Négyszer annyi nő (82%) mondta azt, hogy a személygépkocsit biztonságosabb közlekedési lehetőségnek tartja, mint a kerékpározást, amikor éjszaka egyedül közlekedik, ami arra utal, hogy sötétedés visszatartja őket attól, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módot válasszák.
A rosszul megvilágított utak (46%), a csendes területeken található elszigetelt kerékpárutak (41%), a társadalomellenes viselkedés (36%) és a más közlekedők zaklatásától való félelem (34%) jelentették a női kerékpárosok számára a fő visszatartó erőt az éjszakai tekeréstől. Általánosságban elmondható, hogy a kerékpározással kapcsolatban a nők csaknem kétszer annyi nő (27%) említi a tapasztalat vagy az önbizalom hiányát, mint amennyi férfi (14%). A Lime adatai szerint bringás felhasználóik alig több mint egynegyede nő.
A hölgyek kétharmada (67%) azt mondta, hogy nagyobb biztonságban érezné magát, ha több külön kerékpársáv lenne, 69 százalékuk szeretne jobban kivilágított parkolóhelyeket, ahol befejezheti a kerékpározást, 62 százalékuk pedig több parkolóhelyet szeretne az otthona vagy a célállomás közelében, hogy elkerülje a sötétben való további gyaloglást.
A jelentés egyúttal öt kulcsfontosságú ajánlást fogalmaz meg a nők kerékpározási feltételeinek javítása érdekében:
- A kormánynak és a helyi hatóságoknak a vállalkozásokkal és az aktív utazással foglalkozó csoportokkal már megkezdett munkára kellene építeniük, hogy jobb kerékpáros infrastruktúrát és több külön parkolóhelyet tervezzenek és biztosítsanak.
- A helyi hatóságoknak biztosítaniuk kellene a közvilágítást a népszerű kerékpáros útvonalakon és a parkolóhelyek felett. Az olyan szolgáltatók, mint a Lime, adatokat szolgáltathatnak a népszerű útvonalakról, hogy támogassák ezt az erőfeszítést – a nők közel fele (46%) a rosszul megvilágított utakat jelölte meg az éjszakai kerékpározás akadályaként.
- A kormánynak együtt kellene működnie az iparral, a jótékonysági szervezetekkel és a helyi hatóságokkal, hogy a középiskolákban hozzáférhető kerékpáros ismeretek felfrissítését vezessék be, hiszen a nők 27 százaléka a tapasztalat és az önbizalom hiányát jelölte meg a kerékpározás mellőzésének okaként.
- A közlekedési és földrajzi térképalkalmazásoknak olyan funkciót kellene bevezetniük, mely megmutatja a legjobban kivilágított kerékpáros és gyalogos hazafelé vezető útvonalakat, hogy támogassák a nők éjszakai hazajutását. A női kerékpárosok 66 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban a „jól kivilágított hazafelé vezető útvonal” térképi funkcióval.
- A Lime vizsgálja meg új termékfunkciók kifejlesztését, például a Follow My Ride funkciót az Egyesült Királyságban, amely lehetővé tenné az éjszaka hazafelé tartó nők számára, hogy megosszák útjukat a számukra fontos személyekkel a nagyobb személyes biztonság érdekében. A női kerékpárosok 65 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban, ha a szolgáltatók az alkalmazáson belül olyan funkciót kínálnának, amely lehetővé tenné számukra, hogy megosszák útjukat, haladásukat közeli barátaikkal és családtagjaikkal.
Európai gumiszabályok
A KTI közlekedésbiztonsági magazinja szépen összeszedte az egyes európai országokra jellemző téligumi-szabályokat. Értékes információk ezek, hiszen még az EU-n belül sincs egységes szabályozás. Ráadásul a magyarországi nem-szabályozás miatt hajlamosak lehetünk elfelejtkezni arról, hogy például már rögtön Ausztriában legfeljebb 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumikat, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok, akár már a határon vagy annak közelében.
A részletes leírás itt olvasható.
Képek: ADAC, KTI, Lime