Régi és új megoldások a közlekedésszervezésben - heti összefoglaló

Egy nyugat-franciaországi, Párizstól 280 közúti kilométerre délnyugatra fekvő kis faluban több főút kereszteződésénél meglepő új, egymást keresztező fehér vonalak sorozata jelent meg. A térségi polgármester azt mondja, hogy ezzel majd lassabban mennek az autósok, akik egyébként fittyet hánynak a 20 km/h-s sebességkorlátozásra - olyannyira, hogy néha az 50 km/óránál is gyorsabban mennek.

Baune1

„Ez egy 1700 lakosú település, melyet három megyei főútvonal keresztez. Az emberek gyorsan vezetnek, és nehéz rávenni őket, hogy lassítsanak, és hogy a sebességkorlátozó táblák számítsanak” – mondta Jean-Charles Prono, a hét faluból – köztük van természetesen Bauné, ahol a kereszteződés található – álló Loire-Authion polgármestere az Euronews-nak. Azt is hozzátette, hogy nem volt egyértelmű ennek a vonalkavalkádnak a bevezetése, ugyanis a terület választott tisztségviselői közül néhányan hülyeségnek tartották.

A polgármester azt is mondta, hogy ezzel a zajos fekvőrendőröket akarják kiváltani. Az egyébként jó ötlet, hogy nem a jó öreg fekvőrendőrhöz nyúltak egyből, de ahogy a hírt bejelentő kommentekben is néhányan megfogalmazzák:

  1. szabad egyáltalán ezt?
  2. ez inkább összezavarja az autókat, mintsem lassabb haladásra kényszeríti őket
  3. gyalogosok hol tudnak átkelni itt? (a felülnézeti fotón látszik, hogy a zabrák megmaradtak)

Baune1

Prono polgármester szerint nem végleges a rajzolat, de szerinte működik, vagyis az autósok a megfigyelése szerint lassítanak a kereszteződésben.

2022-ben 20 600 ember halt meg közúti balesetben az EU-ban. 2021-ben a halálos közúti balesetek 52 százaléka vidéki utakon történt, további 39 százalékuk városokban, 9 százalékuk pedig autópályákon történt. Az Európai Bizottság célja, hogy 2030-ig a felére csökkentse a közúti balesetekben elhunytak számát. "A túlzott vagy nem megfelelő sebességgel vezetés a közúti biztonságot leginkább veszélyeztető tényező"– áll a European Road Safety Observatory (Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont) 2021. januári jelentésében."Becslések szerint az összes baleset 10-15 és a halálos balesetek 30 százaléka a gyorshajtás vagy a nem megfelelő sebesség közvetlen következménye". Az Euronews kiemeli, hogy Európában Svédországban és Dániában legkevesebb, míg Romániában és Bulgáriában a legmagasabb a halálos közúti balesetek száma.

20mph Wales1

Ennek jegyében már Wales is a harmincazás útjára kíván lépni, de ezt arrafelé úgy teszik, hogy bevonják a lakosságot és tesztelik a lehetőséget. Rögtön tisztázzuk, a 30 ott 20, mert mérföld/órában számolnak, így tehát hozzánk képest rögtön nyertek 2,18688 km/órát.

A korlátozást kipróbáló falvak lakói szerint csendesebbé és biztonságosabbá tette az utakat, máshol azonban megoszlanak a vélemények. A The Guardian helyszíni riportja rögtön Chris Daviest idézi, aki a dél-walesi St Brides Major faluban található panzió házigazdája. Ezt mondta: „Egész életemben itt éltem, és a sebességkorlátozás mindig 30 mérföld/óra volt. Az emberek gyorshajtottak. Amióta 20 mérföld/órás sebesség van, azóta minden rendben van. Az utak csendesebbek és biztonságosabbak mindenki számára, beleértve a hat unokámat is. A falu egyik végéből a másikba így 40 másodperccel hosszabb idő alatt lehet eljutni. Ha 40 másodperc megment egy életet, az már megérte.”

St Brides Major egyike volt annak a nyolc településnek, amelyet a rendszer kipróbálására választottak. Mark Drakeford walesi miniszterelnök is elutazott a térségbe, hogy a teszt végén lakossági fórumon beszéljék át a tapasztalatokat. „Imádjuk” – szólalt fel egy zumbaoktató, aki szerint a helyzet most „sokkal kevésbé stresszes az órára járó hölgyek számára. Szerintem lelassította az embereket, és kedvesebbé tette őket.”

A miniszterelnök elmondta, hogy az nyűgözte le leginkább, amit a falu gyermekei mondtak neki: „Az iskolába gyalog, kerékpárral vagy rollerrel járók száma 40 százalékról 70 százalékra nőtt, és amikor hazamennek, az utcán játszhatnak a barátaikkal anélkül, hogy a szüleik aggódnának, hogy a forgalom túl gyorsan haladna.”

A kormányzat szerint a változtatást többek között a halálesetek és sérülések számának csökkentése, a gyaloglásra és kerékpározásra ösztönzés és a környezetvédelem indokolja. Kutatásaik szerint a változtatás következtében 40 százalékkal kevesebb ütközéses baleset lehet. Egyúttal elismerik, hogy nem minden 30 mérföld/órás sebességkorlátozású út alkalmas a változtatásra. Ezeket az utakat kivételeknek nevezik majd, és a helyi hatóságok a közösségekkel együtt mérlegelik, hogy mely utakon maradjon meg a 30 mérföld/órás (48,3 km/órás) legnagyobb megengedett sebesség.

A rendőrség és a mentősök azonban aggódnak a twenty is plenty (a húsz bőven elég) miatt, ugyanis a kiszállási idők hosszabbak lehetnek, ráadásul meglehetősen szkeptikusan fogadták, amikor a kormány azt mondta, hogy a tűzoltókat és a rendőröket is bevetik majd a gyorshajtók elleni fellépéshez a 20 mérföld/órás sebességgel közlekedő területeken.

Adie Parry, az észak-walesi Buckley város tanácsosa azt mondta, hogy nem szabadna egyféle korlátozást bevezetni. „Ha van egy kanyargós, kis népességű falu, akkor ott lehet, hogy van értelme. A mi városunk teljesen más – 20 000 ember, ahol szinte mindenki naponta kétszer indul és érkezik”. Egyébként ez a város is kipróbálta a 20 mérföld/órás sebesség bevezetését, de ott komoly ellenállásba ütköztek: a sofőrök piros szalagokat kötöttek az autókra, hogy jelezzék ellenállásukat. Az utraellenzők megrongálták a 20-as táblákat, ahogyan Londonban sem kímélték az ottani ULEZ-ek (Ultra Low Emission Zone, ultra-alacsony kibocsátású zóna) kameráit...

Parry tanácsos petíciót indított a 20-as rendszer ellen, melyet már több mint 60 000 ember írt alá, és fontolgatja, hogy kilép a tanácsosok közül. „Ez sok ember demokráciába vetett hitét rombolta le. Az erre költött pénz groteszk, amikor a legtöbb ember megszorításokra kényszerül, amikor az egészségügy várólistái és a gyermekszegénység növekszik”.

A Transport for Wales adatai szerint St Bridesben a 20-as sebességhatár bevezetése óta több mint 90 százalékkal nőtt a 24 mérföld/órás sebességgel vagy az alatt közlekedő járművezetők száma. De a siker nem egyértelmű, ugyanis azért még sok a kiugró gyorshajtó, egyúttal türelmetlen autósok előzik meg a 20 mérföld/órás sebességkorlátozást betartó sofőröket, és arra panaszkodnak, hogy a kerékpárosok gyakran a 20 mérföld/órás sebességhatár felett száguldanak át a falun.

Egyesek megvetik ezt a megoldást, írja a The Guardian. Az aggodalmak közé tartoznak a költségek: a bevezetés több mint 30 millió fontba (13,4 milliárd forintba) kerül, és egy kormányzati jelentés szerint a gazdaságnak a lassabb menetidő miatt keletkező nettó veszteség 30 év alatt 4,5 milliárd fontot (2 billió forintot) jelenthet. A számra rápattanókat a miniszterelnök óvatosságra intette: a 4,5 milliárd fontos számadat „fiktív”. Inkább azt emelte ki, hogy a 30 millió fontos bevezetési összeg évente 92 millió font megtakarítást eredményez az egészségügy számára. Hozzáteszi: „Ez egy ’befektetés a megtakarításba’ modell. Határozottan úgy érzem, hogy ahová Wales ma elindult, azt hamarosan mások is követni fogják.”

London20zone

Eközben London tovább bővíti a 20 mérföld/órás városi utakat körülbelül 40 mérföld (65 kilométer) hosszban. Így összesen 140 kilométer lesz a 20-as utak hossza, teszi közzé a BBC. Már elkezdték kirakni a táblákat – a munkálatok várhatóan decemberre fejeződnek be.

Itt is hasonló az elv, mint bárhol másutt. Will Norman, London gyalogos és kerékpáros megbízottja szerint az új korlátozások „segítenek biztonságosabbá és vonzóbbá tenni Dél-London egy nagy területét az emberek számára, ahol élni és dolgozni lehet”. A Transport for London (TfL, vagyis az ottani BKK szerint, mert ott egy kézben van a tömegközlekedés és a közutak kezelése), 2020 májusa és 2022 júniusa között London központi forgalmi zónáinak területén gyűjtött adatok szerint a balesetek száma 25 százalékkal csökkent a korlátozások bevezetése előtti időszakhoz képest. A halálos vagy súlyos sérüléssel járó ütközések száma 24 százalékkal csökkent.

Norman hozzátette: „A sebesség csökkentése az egyik legfontosabb dolog, amit a közúti veszélyek csökkentése érdekében tehetünk, és kulcsfontosságú részét képezi a polgármester Vision Zero célkitűzésének, mely a halálesetek és súlyos sérülések kiiktatására irányul”.

Egy ausztrál autós lap, a Drive közlekedésbiztonsági rovatát teljesen más kérdés foglalkoztat. (Ott még nem buktak rá erre a 20 mérföld/órázásra; iskolai zónákban is 25 mérföld/órára, azaz 40 km/órára csökkentik a megengedett legnagyobb sebességet.)

Azt a kérdést feszegetik tehát, hogy milyen hosszan kell megállni a stoptáblánál? Ez minket is izgalomban tart, úgyhogy lássuk az ausztrál választ, illetve megfejtük, mennyire illeszkedik ez a magyar KRESZ-be. Vagyis – teszi fel a tisztázó kérdést a Drive – „Amikor egy stoptáblához húzódsz, meg kell állnod teljesen, és háromig kell számolnod?”

Stop Au

A válasz igen és nem  - mert meg kell állni, de nem kell 3 másodpercig. Eddig ugyanez a helyzet Magyarországon is. De íme, egy újabb kérdés: „Tehát mennyi ideig kell megállniuk a járművezetőknek a stoptáblánál?”

Ausztráliában nincs (Magyarországon sincs) meghatározott időtartam, ameddig meg kell állni egy stoptáblánál. Ott minden állam és terület ugyanazt a közúti szabályt követi, mely kimondja: stoptábla előtt TELJESEN meg kell állnia, és be kell tartania az úton közlekedő járművek vagy gyalogosok elsőbbségadási szabályait.

Nahát, ezek mennyit kérdeznek! Íme még egy kérdés a cikkben: „Akkor miért gondolják sokan, hogy pontosan 3 másodpercig kell megállni?”

Egyes autósiskolák azt tanítják a tanulóiknak, hogy a stoptáblánál háromig számoljanak, hogy megakadályozzák, hogy átguruljanak a stoptáblán, ami azonnali bukást eredményez a vizsgán. Itt ülhet be a bogárka a fejekbe, mely miatt sokan azt feltételezik, hogy valóban létezik egy három másodperces szabály, holott valójában csak a túl óvatos gépjárművezető-oktatók akarják biztosítani, hogy a tanítványaik átmenjenek a vizsgán.

A lényeg azonban, hogy MEG KELL ÁLLNI. Victoriában, Ausztrália második legnépesebb államában a stoptáblánál megállás elmulasztásáért kiszabható minimális bírság 384 ausztrál dollár (89 ezer forint) és három büntetőpont, vagy legfeljebb 10 egység (1293 ausztrál dollár = 299 ezer forint) bírósági büntetés. A legdurvábban Dél-Ausztrália büntet, ahol a három hibapontot mellé kérdés nélkül villan 499 ausztrál dolláros (115 ezer forint) csekk.

Magyarországon 13-39 ezer forint közötti helyszíni bírság szabható ki, mint az „elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése”. Nálunk is teljesen állóra kell fékezni az autót a „megállást jelző útburkolati jel előtt” (magyarul csík az aszfalton). Ha nincs csík, akkor – nálunk meg ezt hiszik sokan – nem a tábla vonalában, hanem bárhol az útkereszteződés előtt KELL megállni. Akár egy pillanatra. Ja, és elsőbbséget kell adni.

_________
fotók: Alerte Info Trafic 49, Dimitris Legakis/Athena Pictures, Drive

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ