Az M30 autópálya Miskolc feletti szakaszán komplikált víz- és talajtani folyamatok miatt kvázi elromlott az útalap. Teljes szakmai igényességgel így néz ki a probléma leírása:
"A kivitelező az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat. Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 m vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált."
Google StreetView kép tavaly júliusról Miskolctól északra az M30-ason: ez így tényleg nem az igazi
A tervezést és az építést a STRABAG csoport végezte, az érintett szakaszt három éve, 2021. októberében adták át. Az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. idővel változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket észlelt az úton, míg végül 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakaszt teljes szélességében le kellett zárni. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ekkor utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el.
A javítás nem lesz kis munka. A STRABAG a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, a bal pálya alatti szakaszon pedig legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig fogja elbontani, majd megfelelő vízelvezetési rendszer kiépítése után visszaépíteni. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítását tervezik.
Egy autópálya garanciális javítása komolyabb dolog, mint egy autón egy alkatrészcsere, így az átépítés tervét a közlekedési szaktárca a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereivel is véleményeztette, mielőtt kiadta a garanciális javításra a megbízást. Most úgy néz ki, hogy 10-11 hónapig tart majd a munka, a javítást pedig a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania. Addig terelőúton megy majd a forgalom az érintett szakaszokon, pontosabban mellettük.