A hannoveri haszonjármű-kiállításon az egyik óriási csarnok eldugott sarkában bukkantam rá arra a három teherautóra, amikről elsőre azt hittem, filmes díszletek, annyira szürreálisak és futurisztikusak. De tévedtem. A Kaiyun Energy egy teljesen létező hongkongi, zöldenergiával foglalkozó vállalat, ami mintegy mellesleg teherautókat is gyárt, a csupasz rozsdamentes acél felépítményű kis, közepes és nagy teherautó pedig nem makett és nem egyedileg átalakított show-car, hanem a prototípus-fázison már túljutott, állítólag valóban létező, megvásárolható termék.
Ahogy leesett állal mászkáltam a szürke képeknél élőben sokkal-sokkal hatásosabb formájú gépek között, lassan becserkészett a stand két őrzője, egy kínai pasi és egy kínai lány. Mondtam nekik, hogy mennyire tetszenek ezek a dolgok, ők pedig köszönték szépen az elismerést. Mint kiderült, a kínai lány a nála egyébként angolul jobban beszélő pasi tolmácsa, a pasi pedig maga az a félisten, aki ezeket a formákat megrajzolta. Elmondták, hogy a járművek tényleg csak a megrendelőkre várnak, és hogy dízelmotorral, akkumulátoros elektromos és hidrogénhajtással is le tudják gyártani őket.
Amilyen jó a Kaiyun dizájnban, olyan fantáziátlan a névadásban. A picike masinát One Meternek hívják, merthogy egy méter széles, a közepeset pedig 10 Cubicnak, ami azért rendkívül logikus, mert tizenkét köbméteres a raktere. A legnagyobb gép Tractor lenne, ha nem lenne rajta egy tárgyalóterem-felépítmény, hanem eredeti nyergesvontató kivitelében hozták volna el Hannoverbe.
Kaiyun Tractor: háromtengelyes vontatóként 490 lóerős elektromos, 462 lóerős dízel vagy 707 lóerős hidrogénhajtással készül(het), ára 95, 105 vagy 132 ezer euró
Kaiyun Ten Cubic: 33 ezer euró az akkumulátoros, 36 ezer a dízel, 39 ezer a hidrogéntechnikás változat ára
Kaiyun One Meter: elektromos hajtással 4000 euróba kerül, 16 kWh-s akkuval, 70 km/h végsebességgel
A járművek ajtaját ki lehetett nyitni, a vezetőülésbe is szabad volt beülni. Közelebbről megnézve a kocsikat nagyon egyszerű, helyenként kimondottan primitív, viszont működő, tartós, robusztus technikát láttam (a felépítményen legalábbis, a motorteret nem tudtam megbontani egyik kocsin sem), de ez bizonyára sok professzionális vásárló szemében inkább növeli, mint rontja a koncepció értékét.
Végtelenül egyszerű részletekből áll össze a lenyűgöző összhatás
A primitív csővázat elég pirosra festeni és már kész is a legmenőbb kamionfülke, amit el tudunk képzelni. A hatást még a steppelt műbőr kárpit se rontja el, sőt: valami perverz módon még kívánatosabbá teszi az egészet ez a giccs
A kisebb teherautó belterét egy pirosra festett merevítés dobja fel
A bajuszkapcsoló huszonéves japán kocsikból ismerős
A fényezetlen acéllemezek mögötti koncepció a festés megspórolásával elérhető környezeti terhelés-csökkentés
A látványos, de valójában nagyon egyszerű gyártástechnológiát lehetővé tévő dizájn és a puritán kivitelezés meggyőző: én elhittem, hogy ezek a haszonjárművek tényleg létező termékek. A standon kapott katalógusok szerint a Kaiyun sokféle speciális feladatra is alkalmassá tudja tenni járműveit: a városnéző, oldalt nyitott kisbusztól a kukásautón át a food truckig bármit el tudnak készíteni. Drukkolok nekik az európai sikerhez, mert nagyon tudnám imádni, ha ez a szögletesen technós, a maga festetlen egyszerűségében menő forma minél gyakrabban feltűnne akár az itteni városokban, utakon is!