Különösen nyári melegben és hosszú utakon az autóban ülés a legtöbbünk számára megterhelő lehet – még ha észre sem vesszük. Az ADAC elmagyarázza, mit szabad és mit tilos, hogy elviselhetőbbé tegye a dugókban töltött időt.
- Az egyik legfontosabb szabály a mentőfolyosó kialakítása (tapasztalatunk szerint ez nagyon nincs benne a gyakorlatban Magyarországon, erről videó itt , de úgy látszik Németországban is van mit fejlődni a kérdésben, ha a legnagyobb autóklubjuk elsőként említi): torlódásokban és dugókban a járművezetőknek mentőfolyosót kell képezniük, hogy a mentőjárművek gyorsan át tudjanak jutni. A leállósávot mindig a bal oldali (legbelső) sáv és a többi sáv között kell kialakítani. Az előírásokat be nem tartó járművezetőkre kiszabható bírság 200 és 320 euró közötti összegre emelkedett Németországban. Nálunk a tapasztalat az (és ez a 3 évvel ezelőtt közzétett videónkhoz képest nem változott), hogy a sok figyelmetlen sofőr miatt a mentők eleve a leállósávban mennek...
- A német autópályán a jobb oldali előzés akkor megengedett, ha a forgalom a bal oldali sávban áll, vagy legfeljebb 60 km/h sebességgel halad. Ilyenkor is csak legfeljebb 20 km/h sebességgel lehet jobbról előzni. Ez azt jelenti, hogy a jobb oldali sávban közlekedő járművek legfeljebb 80 km/h sebességgel haladhatnak. Aki ezt nem tartja be, 100 eurós bírságot és egy büntetőpontot kockáztat. (Ez az egész csak inkább érdekesség, illetve Németországban autózóknak fontos, mert nálunk nincs ilyen precíz szabály, illetve a magyar rendőrség veszélyes álláspontja szerint a jobbról előzés nem előzés, hanem "elhaladás".)
- Nem számít, hogy sürgősen vécére kell mennie, vagy alig bírja a hőségben az autóban: a német autópálya-szabályzat tiltja, hogy az autópályán kiszálljon az autóból, kivéve, ha baleseti helyszínt kell biztosítani. A rendőrség azonban általában szemet huny a hosszabb fennakadások alatti kiszállások felett. De még ilyenkor is tabu a sétálás, és mindig a jármű közelében kell maradni.
- Az autópályán mindig tilos a tolatás vagy a visszafordulás, kivéve, ha a rendőrség kéri erre a járművezetőket, hogy hosszabb teljes lezárás esetén eltereljék a forgalmat az autópályáról.
- A leállósávot a lerobbant járművek számára tartják fenn. Aki dugó közben használja, hogy gyorsabban elérje a következő pihenőhelyet vagy autópálya-kijáratot, 75 eurós bírságot és egy pontot kockáztat. Kivétel: ha a közlekedési táblák engedélyezik a leállósáv használatát. Ebben az esetben a leállósávot jobb oldali sávként kell használni.
- Ha egy sáv baleset vagy útépítési munkálatok miatt le van zárva, a járművezetőknek a cipzár-módszerrel közvetlenül a szűkület előtti sávba kell beállniuk. Helyes alkalmazás esetén ez fenntarthatja a forgalom haladását. Ezt már megint mi tesszük hozzá, hogy a cipzár-módszer maximális hatékonysága érdekében az elfogyó sáv végéig el kell menni. Ha nem így teszünk, ahogy Magyarországon ez rossz hagyomány, akkor jelentősen csökken az út áteresztőképessége. Erről videó itt .