Estefelé érkeztünk Varsóba, egy nagy családi autós nyaralás első állomására. Elfoglaltuk a szállást, egy peremkerületi airbnb-s panelt, majd indultunk is be a történelmi belvárosba nézelődni. Nem volt idő pihenni, mert másnap reggel indulni kellett tovább. A kocsit a parkolóban hagytuk, villamossal keltünk át a Visztulán a city felé.
A varsói villamospark nagy részét ilyen gyönyörű, modern, hazai gyártású Pesa gépek adják, de Hyundai villamosok is járnak a lengyel fővárosban
A szabad európai mobilnetes adatroaming hihetetlenül hasznos hozadéka, hogy a Google Maps útvonaltervezőjével bármikor bármelyik helyi tömegközlekedési rendszer teljes menetrendjét a kezünkben tarthatjuk. Rábökünk mondjuk este hatkor a varsói királyi palotára, meg a vonatos ikonra, és már mondja is a Google, hogy hányas villamossal indulhatunk, mikor, melyik megállóból, hány percig tart majd az út és mennyibe fog kerülni a jegy. Aki még papírtérképpel és a helyiekkel való kézzel-lábbal kommunikációval kezdte a turistáskodást, annak ez örökre maga marad a csoda.
A csoda része lehetne az is, amit a varsói közlekedési vállalat, a ZTM talált ki; nem kell jegyvásárlással, mobilappal, lyukasztással vacakolni, hanem meg lehet venni a jegyet bankkártyával magán a villamoson is. Pontosabban meg lehetne, ha lehetne. Amikor ezzel mi próbálkoztunk, akkor nem lehetett, valami rejtélyes okból kifolyólag nem futott le az elektronikus fizetési tranzakció:
A "Print a receipt" sávra bökve még papírt is kaptunk arról, hogy nincs jegyünk:
Fogalmam sincs, mit szólt volna az ellenőr, ha él egyáltalán ilyen létforma a varsói villamosokon, mindenesetre mi ezzel a papírral a kezünkben ott és akkor befejezettnek tekintettük a dolgot. A legjobb szándékkal jártunk el, kétszer, két különböző kártyával is megpróbáltuk végigfuttatni a tranzakciót, de ha a ZTM-nek nem kell a pénzünk, hát nem kell, nem tudunk mit tenni.
Olyannyira jóhiszeműen álltam a problémához, hogy visszafelé nem is vártam meg a villamost, hanem a megállóban lévő automatával próbálkoztam először. Ebből papírjegyet próbáltam venni, de újabb probléma merült fel: Service unavailable. Töltögessem a Varsó Kártyámat inkább. Csak hát nekem olyan nem volt.
Hogy teljes legyen az élmény, még valami pótlóbuszos kavarásba is belekeveredtünk. A kívánt számú villamos épp nem járt, helyette buszra kellett szállnunk, ami viszont egyszer csak nem arra kanyarodott, amerre a Google Maps szerint kellett volna. A sofőr viszont jó fej volt, megmutatta, melyik megállóban szálljunk fel egy másik villamosra, ami majd elvisz minket oda, ahova neki kellett volna. A jegyvásárlás természetesen sem a buszon, sem a másik villamoson nem működött.
Panaszkodni természetesen nem akarok, nekem megfelel, ha nem kell fizetni a tömegközlekedésért Varsóban, de azért van egy olyan érzésem, hogy akik az ottani tömegközlekedést üzemeltetik, nem egészen így képzelték el a rendszer működését. Illetve nem működését.