Az elmúlt napokban futott át a magyar sajtón a hír: a francia és brit utak mentén új, zöld szegélyű, kör alakú táblák jelentek meg, melyek nem kötelező, hanem ajánlott sebességet jelölnek meg a járművezetők számára. A hazai hírforrás a Vezess.hu lehetett, legalábbis külföldi közlések helyett rájuk hivatkozik a hvg.hu és az index és megyei online híroldalak is. A hír ősforrása pedig alighanem tényleg a brit valóság, de maga a jelenség, a zöld táblák megjelenése nem újdonság. Egy 2024-es Sun-cikk nyomán tovább keresgélve már 2011-es anyagot (egy állampolgári kérdés-köztisztviselői felelet üzenetváltást ) is találtunk a zöld táblákról. A kerek, zöld szegélyű Ajánlott sebesség táblák Nagy-Britannián kívüli alkalmazásáról feltételes módban egy s panyol cikket találtunk tavaly nyárról. valamint egy márciusi francia anyagot; ez lehetett az, ami alapján az első mostani magyar hír is megjelent.
A lényeg, hogy a hír valós: nem csak az immár EU-n kívüli és amúgy is különc, nem metrikus mértékegységeket, sok szöveges táblát és persze eleve a rossz oldalon való közlekedést használó briteknél, de az Unión belüli államban vagy államokban is terjedni kezdett az új közlekedési jelzés. Ami fura, ugyanis van már a célnak megfelelő tábla a kontinentális KRESZ-ben, csak nem zöld és kerek, hanem kék és szögletes:
A fenti illusztrációhoz a kék tábla képét egyébként pont a francia KRESZ-t taglaló Wikipedia-bejegyzésből vettük, de persze ennek is az a Bécsi egyezmény az alapja, amely egy meghatározott formátumban már rögzíti az ajánlott sebesség fogalmát és a hozzá tartozó jelzőtábla képét is! (G 17 ábra)
A nem kötelező, csak ajánlott sebesség jelenleginél sokkal-sokkal kiterjedtebb használatának egyébként mi itt a Traffix.hu oldalt üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületben nagy barátai vagyunk. Évek óta lobbizunk a hazai közlekedéspolitikánál, hogy próbáljunk meg sokkal nagyobb teret adni az ilyesfajta sebességszabályozásnak az itthon is és egész Európában is dúló általános agyonkorlátozással szemben és a jelenlegi KRESZ-módosítási folyamatban is ez a téma áll javaslati listánk első helyén. Elképzelésünk szerint szükséges lenne az Ajánlott sebesség jelzés mellé jogi szigorítást rendelni, mely szerint aki az érintett útszakaszon az ajánlottnál magasabb sebességgel közlekedve balesetet okoz, illetve a sebesség megválasztásával összefüggésben baleset részesévé válik, azt automatikusan legalább részbeni felelősség terhelje. Egy ilyen felelősségi megkötés egyértelműen felszabadítaná az útkezelőket a sebességkorlátozás ésszerű megválasztásának felelősségi terhelése alól, így végre lehetőség nyílna számukra reális korlátozásokkal és ajánlásokkal szabályozni a forgalmat a jelenlegi, nagyon gyakran túlzó, a közlekedők által nem betartott túlkorlátozások helyett.
Csak hát ehhez felesleges új táblát feltalálni. Vagy, mit bánjuk mi, legyen zöld és kerek az Ajánlott sebesség tábla a hivatalos európai KRESZ-ekben, csak akkor vegyük ki belőlük a kék és szögletes verziót.