Szánom-bánom bűnömet: ma reggel hazafelé tartva a felcsúti körforgalomtól egészen Vértesboglárig betartottam a KRESZ-t. Felelőtlen, veszélyes magatartásomra csak egy mentségem van: azt hittem, hogy egy rendőrségi Volkswagen jön utánam.
A falunkat is átszelő 8126-os utat idén tavaszra újította fel csaknem teljes hosszában a Magyar Közút; mit tesz Isten, pont úgy időzítve az átadást, hogy az itt elhaladó Giro d'Italia mezőny már a friss, sima aszfalton gurulhasson át. Akárhogy is, mindenki, aki használja az utat, nagyon örül, hogy a nyomvályús, töredezett, lekopott festésű, helyenként veszélyesre öregedett utunk ilyen szép, jó, biztonságos lett végre.
Más kérdés, hogy elég sok helyen idegesítően alacsony új sebességkorlátozás is érkezett a felújítással. Sok helyen, ahol évtizedek óta 90-nel volt szabad menni és akár az előzés is engedélyezve volt, 80-as, 60-as, sőt: 40-es táblák kerültek ki az útra és az előzési lehetőségek is ritkábbak lettek. A logikát nehéz meglátni a dolog mögött. Biztonságosabb az út, jobban tapad, sötétben, esőben az új felfestésekkel, jelzőoszlopokkal sokkal jobban belátható - tehát lassítsuk le az autósokat?
Mindez persze alig-alig zavarja a helyieket. Aki ismeri az utat, továbbra is inkább a valóságnak megfelelően közlekedik, nem a szabályok szerint. Mivel mi nem állami hatóság vagy hivatal, csak egy egyesület vagyunk, nem kell álságos dogmatizmussal kezelnünk ezt a témát, lehetünk őszinték: bizony a Traffix.hu oldalt üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület tisztában van azzal, hogy a magyar közúti közlekedésben a szabályokat gyakorlatilag nem lehetséges maradéktalanul betartani. Illetve tudjuk azt is, hogy ha az autósok, motorosok, kamionosok ténylegesen elkezdenék szigorúan betartani a KRESZ-t és főleg az életszerűtlen sebességhatárokat, sok-sok helyen konkrétan veszélyhelyzeteket hoznának létre az irreálisan alacsony sebességkorlátok erőltetésével.
Ez a helyzet a mi szép, új utunkon is. Egy kanyargós részen a 60-as, 80-as táblák betartásával, egy remekül belátható zebra előtt a tényleges 60-ra lassítással, egy szűk hídon a 40-nel, jól belátható kereszteződések előtt a 60-nal, a falunkba beérve a 30-cal csak zavart, torlódásokat kelt és veszélyes előzésekre serkenti a normális közlekedőket, aki betartja a szabályokat. Egyetlen esetben tartják, tartjuk be ezeket mégis: amikor rendőrt látunk. Ha mozgó rendőrautóról van szó, a végkifejlet mindig ugyanaz; természetesen a rendőr se bírja elviselni a KRESZ által előírt szerencsétlenkedést, előbb-utóbb megelőzi a szabályos járművet, onnantól kezdve pedig mindenki őt követi. 60-as táblánál 80-90-nel, 90-esnél 100 körül, 30-as, 40-esnél 50-60-nal. Ez az úgynevezett valóság.
Amikor ma reggel feltűnt a visszapillantómban a fehér Volkswagen Caddy, tetején egy kis, kerek kék lámpával, én is azonnal visszalassítottam a szabályos tempóra. A motorháztetőn nem volt matrica, de a szélvédő mögött láttam a műszerfali megkülönböztető jelzés LED-jeit is. Álcázott mozgó traffipax lenne? Eddig ugyan csak Audi A3 szedánokat és Skoda Octaviákat láttam, amint a forgalomban közlekedve álcivil autóként próbálják elcsípni a szabályszegőket, de a fene tudja, mikor állít be új típust erre a feladatra a rendőrség, jobb nem kockáztatni.
Jó, nem Caddy meg nem is magyar kép, de valami ilyesmi volt az élmény.
Fotó: Hebi B., Pixabay
És persze az emberben feltámad ilyenkor a kisördög is. Pont nem siettem olyan nagyon, tehát ráértem már ténylegesen a 60-as tábla vonalában 60-ra, a 40-esnél 40-re lassítani és szigorúan megvárni a kereszteződést vagy a feloldó táblát. Szerencsére mindig jöttek szembe, amikor a Caddy előzni tudott volna, így egészen a falunk előtti utolsó kanyarig, mintegy 4-5 kilométeren át tudtam magam mögött tartani teljesen szabályosan, jóhiszeműen, felelős járművezetőként a "rendőrautót". Láttam, ahogy a fehér pólós, napszemüveges emberek egyre hevesebben gesztikulálnak a szélvédő mögött, az én arcomon meg egyre szélesedett a vigyor. (A kék lámpát természetesen NEM használta a Caddy - ezt azért leírom még a biztonság kedvéért, mielőtt elkezdene átkokat szórni rám a kedves olvasó.)
Az utolsó 60-as tábla hatálya alatt aztán volt egy pillanat, amikor nem jött szembe senki, a kocsi megelőzhetett végre. OMSZ-es, mentős matrica volt az oldalán. Utánagyorsítottam én is; a falum bejáratánál 90 fölött érkezett a mentős Caddy a lakott területre és még mindig 80 felett húzott át a kicsivel arrébb lévő 30-as táblán. Nyilván kék villogó nélkül. Én nem voltam ilyen bátor, már korábban elvettem a gázt.
Szóval bocs, mentősök, nem benneteket akartalak szívatni. Azt javaslom, ragasszatok egy OMSZ-matricát a Caddy-itek elejére is, akkor talán nem kell azzal a szörnyű kellemetlenséggel találkoznotok időnként, hogy egy-egy a tükröt is figyelő sofőrt utolérve pár kilométeren át kénytelenek vagytok betartani a sebességkorlátozásokat! És persze ha ti is úgy érzitek, hogy vannak helyek, ahol a közlekedés szabályozása hibás, észszerűtlen, logikátlan, jelentsétek be nekünk a problémát! Hátha együtt többre megyünk az útkezelőknél a forgalom természetes, biztonságos tempója és a sokszor erősen túlzó szabályozás egymáshoz közelítése érdekében végzett munkánkkal!